بورس و اوراق بهادار، بازاریابی داخلی و خارجی، اقتصادی، مدیریت، بازرگانی، قوانین امور گمرکی
تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
تحلیل بنیادی قسمت پنجم
سه شنبه 12 مرداد 1395 ساعت 23:14 | بازدید : 2475 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 تحلیل بنیادی قسمت پنجم 

صفحه پنجم 

 

 

   5- میانگین تعداد سهام منتشر شده 

6-    میانگین ارزش جاري سهام شرکت در دوره بررسی   

مدل تنزیل سود یکی از دو چارچوب اساسی است که اغلب براي توضیح ارزیابی کلی سهام مورد استفاده قرار می گیرد. با این فرض که، نرخ رشد سود براي شرکت خاصی، به طور تقریبی در آینده ثابت باقی خواهد ماند، در  مییابیم که مدل تنزیل سود تقسیمی را در حالت معمولی  میتوانیم براي مدل رشد ثابت مورد استفاده قرار دهیم. این حالت در معادله زیر نشان داده شده است. نتیجه نهایی تحلیل اساسی در سطح شرکت داد ههایی است که براي تخمین قیمت سهام مورد نیاز است 

   براي این کار از مدل ارزیابی ارزشیابی سهام عادي استفاده  میشود

  Po = D1

                  Kg

  ارزش ذاتی کنونی سهام عادي P0 = سود تقسیمی مورد انتظار که در دوره بعد پرداخت خواهد شد D = نرخ بازگشت مورد توقع K =

 نرخ رشد برآورد شدة آتی سودهاي تقسیمی G =

در تحلیل اساسی، ارزش ذاتی یا تخمینی سهام، قیمت تعدیل یافته آن یا قیمتی است که توسط متغیرهاي اصلی مالی شرکت ارائه  میشود.

 

با استفاده از معادلات بالا می توانیم ارزش ذاتی محاسبه شده سهام را با قیمت جاري بازار مقایسه کنیم. اگر ارزش ذاتی از قیمت جاري بازار بیشتر باشد، آن سهم کمتر از قیمت معامله می شود و اگر ارزش ذاتی کمتر از قیمت جاري بازار باشد، سهم بالاتر از قیمت مورد معامله قرار می گیرد و نباید آنرا خرید یا اگر صاحب آن سهم باشیم باید آن را بفروشیم. به عبارت دیگر، اوراق بهاداري را که قیمت جاري بازار آن بیش ارزش ذاتی آن باشد باید فروخت.

به دلایلی چند، بر درآمدها و نسبت پی اي متمرکز می شویم. اول اینکه، سودهاي تقسیمی از درآمدها پرداخت می شود.

اگر چه این دو مجموعه کاملاً وابسته به هم نیستند. لیکن معمولاً رشد آینده سود تقسیمی باید از رشد آینده درآمدها نشأت گیرد. دوم اینکه، وابستگی نزدیک بین تغییرات درآمدها و تغییرات قیمت سهام اعتبار خوبی داشته و می توان آن را به طور گرافیکی نمایش داد.  

-          مفهوم پی به اي  

پی اي( P/E) یا نسبت قیمت به سود یکى از نسب تها به منظور قیمت گذارى سهام است. هر چند محاسبه P/E بسیار سادهاست اما تفسیر آن به سادگی محاسبه آن نیست. تحت شرایط خاصی این نسبت بسیار گویا و در شرایط دیگري ممکن استبى معنا جلوه کند. از این رو، برخی از سرمایه گذاران این اصطلاح را نادرست به کار مى گیرند و در تصمیمات شان ممکن است بیش از اندازه به آن وزن دهند.  

-          P/E چیست؟  

P/E این نسبت P١ (قیمت سهم) به ESP٢ (سود هر سهم) است. همان گونه که از نام آن پیدا است، براى محاسبه P/E آخرین قیمت روز سهام یک شرکت به سود هر سهم آن تقسیم مى شود. غالباً P/E در تاریخ هایى محاسبه مى شود که شرکت ها اطلاعات EPS (معمولاً سه ماهانه) را افشا م ىکنند. این P/E را که بر مبناى آخرین EPS محاسبه م ىشود، بعضاً P/E دنباله دار3 نیز مى گویند. اما گاهى از EPS برآوردى براى محاسبه P/E استفاده مى شود، این EPS معمولاً معرف سود برآوردى سال آینده است. در این صورت به P/E محاسبه شده P/E برآوردى یا پیشتاز4 گفته مى شود. اختلاف عمده اي بین این دو P/E محاسبه شده نباید وجود داشته باشد. P/E دنباله دار بر اساس اطلاعات واقعی تاریخی محاسبه می شود. در حالیکه P/E دوم بر اساس اطلاعات برآوردي محاسبه  میشود.  

 

مشکل بزرگ محاسبه P/E مربوط به شرکت هایى است که سود آور نیستند. از این رو EPS منفى دارند. در خصوص چگونگى رفتار با این پدیده دیدگا ههاى متفاوتى وجود دارد. برخى قائل به وجود P/E منفى هستند، گروهى در این حالت P/E را صفر مى دانند و بسیارى دیگر هم معتقدند که P/E دیگر در این شرکتها موضوعی در خور بررسی نم یباشد.   

به لحاظ تاریخى در بورس اوراق بهادار تهران عموماً میانگین P/E در دامنه 2 /3 تا 2 /13تجربه شده است. نوسان P/E در این دامنه عمدتاً بستگى به شرایط اقتصادى هر زمان دارد. در حال حاضر میانگین P/E کل شرکت هاى پذیرفته شده در بورس تهران حدود 2/8 است. همچنین P/E بین شرکت ها و صنایع مى تواند کاملاً متفاوت باشد.   

-          کاربرد نسبت P/E 

به لحاظ نظرى، P/E یک سهم به ما مى گوید که سرمایه گذاران چند ریال حاضرند به ازاى یک ریال سود یک شرکت پرداخت نمایند. به همین جهت به آن ضریب سهام نیز م ىگویند. به عبارت دیگر اگر P/E یک سهم20 باشد بدین معنى است که سرمایه گذاران حاضرند 20 ریال براى هر ریال از سود سهم این شرکت بپردازند  

-          رشد سود  

قیمت سهام بازتاب انتظارات سرما یهگذاران از ارزش و رشد آینده شرکت است. میزان سود (EPS) معمولاً مبتنى بر سودهاى (EPS) گذشته است. اگر شرکتى در مرحله رشد قرار دارد سودش باید رشد کند. در نتیجه تفسیرى بهتر از P/E آن است که خوش بینى بازار از آینده رشد یک شرکت را بازتاب م ىدهد.  

                                                        

1  Price 

2  Earning Per Share

3  Trailing P/E

4  Leading P/E

اگر P/E شرکتى بالاتر از میانگین بازار یا صنعت باشد بدین معنى است که بازار در ما هها یا سال هاى آینده انتظارات بزرگى از سهم این شرکت دارد. شرکتى با P/E بالا باید سودهاى فزاینده ایجاد کند، در غیر این صورت قیمت سهم اش سقوط خواهد کرد.    

ارزانى یا گرانى؟   P/E در مقایسه با قیمت بازار شاخص بهترى براى ارز شگذارى سهم است. مثلاً به شرط پایدارى سایر متغیرها، سهمى با قیمت 2000 ریال و P/E برابر 10 بسیار گرا نتر از سهمى با قیمت - 20000 و P/E برابر 10 است. توجه کنید که محدودیت هایى در این مثال وجود دارد. شما نمى توانید P/E هاى دو شرکت کاملاً متفاوت را براى ارزش گذارى بهتر آنها مقایسه کنید. به عبارت دیگر تعیین بالا یا پایین بودن P/E بدون توجه به دو عامل اصلى بسیار دشوار است: (1) نرخ رشد شرکت و (2) نوع صنعت.   

- نرخ رشد شرکت  

آیا اندازه رشد گذشته شرک تها مى تواند معرف نرخ هاى انتظارى از رشد آینده باشد؟ هر چند پاسخ این پرسش نم ىتواند

صریح باشد اما در عمل سرمای هگذاران براى پیش بینى سود (EPS) و محاسبه P/E از نرخ هاى رشد گذشته استفاده مى کنند.  

 

- نوع صنعت  

مقایسه شرکت ها تنها در صورتى فایده مند است که به یک صنعت تعلق داشته باشند، مثلاً شرک تهاى صنعتى با رشد پایین عمدتاً داراى ضرایب P/E پایین هستند. چون به رغم ثبات صنعت رشد پایینى دارند. از طرف دیگر شرکت هاى صنعتى با رشد بالا به دلیل انتظار رشد سودهاي آتی از P/E هاى بالایى برخوردارند.    

- دام هاى کاربرد P/E 

همانگونه که پیشتر اشاره شد در شرایط معینى P/E مى تواند ما را در تعیین بالا یا پایی نبودن ارزش یک شرکت کمک کند. همچنین کاربرد P/E محدود به شرایط خاصی است. اما علاوه بر این دام هاى دیگرى نیز در تحلیل P/E وجود دارد که در ادامه درباره برخى از آنها بحث م ىشود.  

 

- روشهاي متفاوت پذیرفته شده حسابدارى:

 سود یک معیار حسابدارى است که در محاسبه آن از حسابداري تعهدي استفاده م ىشود. معیارهاى اندازه گیرى سود بر طبق اصول حسابدارى متداول مقرر مى شوند. این اصول در گذر زمان تغییر مى کند و در هر کشورى نیز متفاوت از دیگر کشورها است. از این رو محاسبه سود (EPS) بسته به چگونگى دفتردارى و حسابدارى م ىتواند به صور تهاى متفاوت ارائه شود. در نتیجه مقایسه سود (EPS) با یکدیگر گاهى به مقایسه سیب و پرتقال م ىماند.   

 

  - تورم:

 در شرایطى که اقتصاد کشور تورم بالایى را تجربه م ىکند طبعاً کالاها و هزینه هاى استهلاك به دلیل بالا رفتن هزین ههاىجایگزینى کالاها و تجهیزات در مقایسه با سطح عمومى قیم تها کم نمایى م ىشود. بنابراین در زمان هاى تورمى P/E ها عموماً پایین تر مى آیند زیرا بازار سودها را که به صورت ساختگى به بالا گرایش دارد تخریب شده م ىبیند. بررسى P/E همانند تمامى نسبت ها در گذر زمان براى پى بردن به روند آن ارزشمند است. تورم این بررسى را دشوار م ىکند زیرا اطلاعات گذشته در امروز از فاید همندى کمترى برخوردارند.  

  - تفسیرى دیگر:

 P/E پایین لزوماً بدین معنى نیست که ارزش یک شرکت  کمنمایى شده است. بلکه به معناى آن است که بازار معتقد است شرکت در آینده نزدیک با مشکل روبه رو خواهد شد. سهمى که قیمتش پایین مى آید معمولاً دلیلى دارد. عمده ترین دلیل اش این است که سود شرکت کمتر از سود انتظار ىاش خواهد بود. این مسئله P/E دنباله دار بازتابى ندارد مگر آن که سود در عمل نیز محقق گردد.  

اتکاى صرف به P/E یکى از پربسامدترین اشتباهاتى که سرمایه گذاران غیر حرفه اى مرتکب مى شوند خرید سهام صرفاً به اتکاى P/E بالا یا پایین است. توجه کنید که ارزشیابى سهام تنها با تکیه بر شاخص هاى ساده اى مانند P/E ساده انگارانه و نادرست است. P/E بالا ممکن است به معنى بیش نمایى ارزش سهم باشد و هیچ تضمینى وجود ندارد که بعداً به سرعت پایین نیاید. ضمناً توجه کنید که حتى اگر ارزش سهمى کم نمایى شده باشد ممکن است ماه ها یا حتى سال ها طول بکشد تا بازار ارزش آن را اصلاح نماید.  

 

در هر صورت تجزیه و تحلیل سهام امرى بسیار پیچیده تر از دانستن چند نسبت ساده است. به عبارت دیگر هر چند کلیدى براى معماى ارز شگذارى سهام است اما تمام آن نیست. از این رو توصیه م ىشود که سرما یهگذاران براى خرید سهام با خبرگان سرمایه گذارى رایزنى نمایند.  

v خلاصه   

P/E همه چیز یا به عبارتى حرف آخر را درباره ارزش سهم نمى گوید اما براى مقایسه شرکت هاى یک صنعت، کل بازار یا روند تاریخى P/E یک شرکت سودآور است.  

به یاد بسپارید که

الفP/E یک نسبت است و از تقسیم قیمت روز سهم به سود هر سهم به دست م ىآید.  

‌ب)   دو نوع اصلی P/E ، P/E دنباله دار و P/E آینده وجود دارد.  

‌ج)    به لحاظ تاریخى، میانگین P/E در دامنه 2 /3 ‹‹‹‹‹‹‹2 /13 قرار مى گیرد.  

‌د)      به لحاظ نظرى، P/E یک سهم به ما م ىگوید که سرمایه گذاران حاضرند چند ریال به ازاى یک ریال سود بپردازند.  

هـ تفسیر بهترى از P/E این است که آن بازتاب خو شبینى بازار از آینده رشد یک شرکت است.  

‌و)    P/E در مقایسه با قیمت بازار شاخص بهترى براى ارزش گذارى یک سهم است.  

‌ز)    بدون در نظر گرفتن نرخ هاى رشد صنعت، صحبت از بالا یا پایین بودن P/E یک شرکت بى معناست.  

‌ح)   تغییر در اصول حسابدارى شامل وجود چندین روش مجاز براى سود (EPS) تجزیه و تحلیل P/E را دشوار م ىکند.  

‌ط)   P/E ها عموماً در زمان تورم حاد پایین تر م ىآیند.  

ىتفاسیر بسیارى پیرامون دلیل پایین بودن P/E یک شرکت وجود دارد.  

نتنها به اتکاى ضریب P/E اقدام به خرید و فروش سهام نکنید.  

 

- جنبه هاي حسابداري درآمدها (سود) اگر سرمایه گذاران براي تحلیل یک شرکت، بر سود هر سهم که حاصل تقسیم سود خالص یک مؤسسه که بر سهام عادي است به عنوان جزء کلیدي در تحلیل اوراق بهادار متمرکز شوند، باید بدانند EPS چگونه به وجود آمده (منشاء آن چیست) و بیانگر چیست؟ براي سرمایه گذاران، نمودار EPS اغلب، یک خط حدي در صورتهاي مالی یک شرکت است. به علاوه، آنها قبل از تلاش براي تخمین  EPS باید بدانند EPS چیست.

تغییر در سود حسابداري به واسطۀ یک تغییر در روشهاي حسابداري، در فهم سود براي سرمایه گذاران مهم می باشد. آنچه سرمایه گذاران، سعی در تعیین آن دارند قدرت سودآوري "صحیح" یک شرکت است زیرا نهایتاً آنها تلاش  میکنند تا سود آینده را پیش بینی کنند، اگر چه یک تغییرات کوچک براي کوکاکولا زیاد مهم نیست، ولی تغییرات بوجود آمده از تعدیلات حسابداري، براي شرکتهاي دیگر، در زمانهاي مختلف بسیار زیاد بوده است. به طور کلی، سرمایه گذاران باید بر سود قبل از تغییرات در استانداردهاي حسابداري تکیه کنند

 - گزارش حسابرس مستقل: 

سود ابرازي در صورت عملکرد مالی (سود و زیان) از استانداردهاي حسابداري مشتق شده است. استانداردهاي حسابداري مجموعه روش هاي قراردادي است که توسط انجمن هاي حرفه اي با تاکید بر اندازه گیري مبتنی بر ارزشهاي تاریخی تدوین شده اند. یک حسابرس از یک مؤسسه حسابرسی مستقل در گزارشی به نام "گزارش حسابرس مستقل" تصدیق می کند که براي محاسبه سود طبق استانداردهاي حسابداري عمل شده است. 

توجه داشته باشید که گزارش حسابرسی به طور قطع تضمی نکننده صحت یا چگونگی (کیفیت) سود نیست بلکه تنها بیان می کند صورتهاي مالی، بیان منصفانه اي از موقعیت مالی شرکت براي یک دوره زمانی مشخص است. حسابرسان به نوبه خود تائید می کنند که آیا گزارش ارائه شده مطابق با استانداردهاي حسابداري است؟ کمیته تدوین استانداردهاي حسابداري سازمان حسابرسی استانداردهاي حسابداري ایران را در سال 1378 منتشر کرده است. 

مشکل که در رابطه با سود وجود دارد این است که براي تهیه صورتهاي مالی، می توان از استانداردهاي حسابداري متفاوتی استفاده نمود. بسیاري از اقلام ترازنامه و صورت سود و زیان حداقل به دو روش قابل محاس بهاند، که در نتیجه منجر به آن چیزي می شود که رفتار محافظه کار و رفتار جسورانه ESP نامیده می شود. با داشتن تعدادي از اقلام که صورتهاي مالی را شکل می دهند، تعداد ترکیبات پذیرفتنی ممکن (مطابق با استانداردهاي حسابداري) که می توان استفاده کرد، بسیار است. با ثابت نگهداشتن دیگر متغیرها مانند فروش، تعداد تولید و توانایی عملیاتی، یک شرکت قادر به ارائه چندین شکل EPS مجاز و قانونی خواهد بود که تنها به اصول حسابداري استفاده شده بستگی دارد. سؤالی که سرمایه گذاران باید جواب دهند این است که کدام EPS، موقعیت "درست و منصفانه" شرکت را به بهترین نحو ارائه  میدهد

از آنجا که سود هر سهم گزارش شده (EPS)، تابع بسیاري از استانداردهاي حسابداري است، انعکاس عملکرد صحیح یک شرکت به طور پیوسته به یک شکل اگر غیرممکن نباشد، بسیار مشکل است. از آنجا که هر شرکتی متفاوت از دیگري است، آیا انتظار یک سیستم حسابداري واحد براي عملکرد صحیح تمامی شرکتها معقولانه است؟ در سیستم هاي حسابداري، هر شرکتی می تواند روشی را ثبت و گزارش موضوعات مختلف حسابداري مانند موجود يها یا استهلاك استفاده کند.

حسابداران، بین سرمای هگذاران، که خواهان شکل واضحی از EPS هستند و مدیریت شرکت که خواهان ارائه صورتهاي مالی به مناسب ترین شکل هستند، گیرکرده اند. به غیر از این موارد، مدیریت شرکت حسابداران را استخدام می کند و با توجه به راهبردهاي مشخصی  میتواند روشهاي حسابداري را تغییر دهد. تا زمانی که شرکت، استانداردهاي حسابداري را رعایت کند، براي حسابدار مشکل است که در مقابل فشار مدیریت مبنی بر استفاده از روش خاصی مقاومت کند. در بعضی موارد، یک موسسه حسابرسی به دلیل مشکلات و فشارهایی که مدیریت شرکت در چشم پوشی از برخی از موارد مغایر با استانداردهاي حسابداري به حسابرسان وارد می کند ممکن است از کار حسابرسی کناره گیري می کند. 

 

       -       تحلیل بنیادي در مقابل تحلیل فنی  

اغلب در روش تحلیل فنی %80 رفتار بازار را مبتنی بر حالات روانی افراد و %20 را بر پایه منطق  میداند. در حالیکه تحلیل بنیادي اغلب بازار را %20 روان شناختی و %80 منطقی در نظر می گیرد. در هر صورت می توان بر سر موضوع منطقی یا روانشناختی بودن بازار بحث کرد، اما، هیچ شکی در مورد قیمت فعلی یک سهم نم یتوان داشت. به هر حال، منطقی یا روانشناختی بودن بازار تعیین  میشود نشان دهنده مجموع اطلاعات کلیه مشارکت کنندگان در بازار در مورد آن سهم  میباشد.

این افراد تمامی اطلاعات منتشرشده در مورد سهم را در نظر گرفته اند و بر روي قیمت مشخصی در مورد خرید یا فروش آن به توافق رسیده اند. اینها نیروهاي عرضه و تقاضا هستند روش فنی تلاش دارد با بررسی رفتار قیمت یک سهم تعیین کند کدامیک از نیروهاي عرضه و تقاضا پیروز میدان خواهد بود؟ قیمت سهم در گذشته چقدر بوده است و در آینده به کجا خواهد رفت؟ هر چند با استفاده از روش فنی می توان برخی قواعد و قوانین کلی براي خرید و فروش سهام در نظر گرفت لیکن این نکته را نباید فراموش کرد که این روش بیش از آنکه یک علم باشد هنر است. لذا مانند دیگر کارهاي هنري در معرض تفسیر قرار دارد. لیکن در عین حال این روش به لحاظ نوع رویکرد انعطا فپذیر بوده و هر یک از سرما یهگذاران باید طبق روش خاص خود از آن استفاده نمایند. این روش ها نیازمند صرف وقت و تلاش بسیار بوده اما فواید آن  میتواند در خور توجه باشد. تحلیل فنی می تواند براي بازار به عنوان یک کل یا براي سهام یک شرکت خاص انجام شود. تحلیل فنی با استفاده از نمودار یا شاخص ها انجام می شود.   


|
امتیاز مطلب : 39
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8


سه شنبه 12 مرداد 1395 ساعت 22:49 | بازدید : 635 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

تحلیل بنیادی قسمت چهارم

صفحه چهارم  

 

-          تحلیل بنیادي در سطح شرکت  

تحلیل اساسی در سطح شرکت، شامل تحلیل متغیرهاي اصلی مالی براي تخمین ارزش ذاتی شرکت  میباشد این متغیرها شامل فروش، حاشیه سود، استهلاك (کاهش بها)، نرخ مالیات، منابع مالی، گردش دارایی ها و عوامل دیگر است. تحلیل هاي بعدي، می تواند شامل موقعیت رقابتی شرکت در آن صنعت، روابط کارگري، تغییرات تکنولوژیکی، مدیریت، رقابت خارجی و غیره باشد. عواملی که خود شرکت بر آنها کنترل دارد.

 این عوامل عبارتند از

1)         قابلیت نقدینگی: قابلیت نقدینگی یک ورقه سهم به معناي امکان فروش سریع آن است. هر چه سهامی را بتوان سریع تر و با هزینه  کمتري به فروش رساند، قابلیت نقدینگی آن بی شتر است. اوراق بهاداري که به طور روزانه و به دفعات مکرر معامله می شوند نسبت به اوراق بهاداري که با تعداد محدود و یا دفعات کم معامله می گردند قابلیت نقدینگی بی شتر و در نهایت ریسک کم تري دارند. فهرست پنجاه شرکت فعال تر بورس که هر شه ماه یک بار منتشر می شود راهنماي مناسبی براي انتخاب سهامی است که از قابلیت نقدینگی برخوردارند.

9

2)         تعداد سهام در دست عموم: قابلیت نقدینگی یک ورقه سهم تا حدودي به تعداد سهام در دست عموم بستگیدارد. هر چه تعداد سهامی که در دست مردم قرار دارد بی شتر باشد، حجم و سرعت گردش معاملات افزایش یافته و بازار،قیمت منصفانه و معقول تري براي آن پیدا می کند بر عکس هر چه تعداد سهام در دست مردم کم تر باشد، رکود بیش تري بر معاملات سهام حاکم شده و در صورت معامله، قیم تها شکل یک طرفه (صعودي یا نزولی) به خود می گیرد. تجربه شرک تهایی که تعداد سهام رایج آنها کم بوده مؤید این نکته است.

ترکیب سهامداران: یکی دیگر از معیارهاي مطلوبیت یک ورقه سهم، ترکیب سهامداران آن است و ترکیب سهامداران که در واقع ترکیب هیات مدیره آن را تعیین می کند می تواند به نفع سهامداران جزء یا عمده باشد. در شرکت هایی که اعضاء هیأت مدیره آن منتخب سهامداران عمده هستند ممکن است تصمیماتی اتخاذ شود که بیش تر در راستاي اهداف سهامدار عمده باشد و درمواردي به نفع سهامدار جزء نباشد. چنین تصمیماتی در بازارهاي کارا اثر خود را به 1)         خوبی در قیمت سهام نشان می دهد و البته معمولاً تأثیر مهمی بر قیمت سهام نمی گذارد اما در بازارهاي غیرکارا که تا حدودي تحت تأثیر جو بازار قرار  میگیرد می تواند جهت تغییرات قیمت را  یکطرفه سازد.

2)         سودآوري: شاید مهم ترین عامل برتري یک سهم، میزان سودآوري آن باشد. با توجه به اینکه تعداد سهام منتشره از سوي شرکت ها با هم متفاوت است میزان سودآوري یک سهم را با نسبت سود هر سهم یا EPS می سنجد. با استفاده از این شاخص عملکرد کلی شرکت و مدیریت آن ارزیابی  می شود.  

-   سود را از چند نظر می توان مورد بررسی قرار داد:  

1) از نظر درآمد هر سهم 

2) بر اساس هر ریال فروش 

3) بر مبناي هر ریال از دارای یها  

4) بر اساس هر ریال از حقوق صاحبان سهام شرکت.  

 

درآمد هر سهم (EPS) : با محاسبه این رقم، سودي که شرکت در یک دوره مشخص به ازاي یک سهم عادي به دست آورده است معین  میشود

درآمد هر سهم(EPS )  

سود پس از کسر مالیات

تعداد  سهام عادي منتشره

 

علت اصلی توجه به سود هر سهم (و نه کل سود شرکت) به هدف اصلی شرکت مربوط است که به حداکثر رسانیدن ثروت سهامداران می باشد

 

ثبات نسبی سودآوري: استناد به سود هر سهم در یک سال، به لزوم مبناي صحیحی براي ارزیابی سهام نیست چرا که ممکن است سود سال بعد بسیار کمتر از آن باشد. معیار مهم دیگري که به هنگام استفاده از نسبت بازده جاري سهام باید مورد نظر قرارداد، ثبات نسبی سودآوري هر سهم است. لازم به یادآوري است هر چه میزان انحراف 5)         سودآوري سال هاي گذشته و یا سودهاي احتمالی آینده نسبت به میانگین سود یا سود موردانتظار بی شتر باشد ریسک سهم بالاتر وارزش آن کم ترخواهد بود، برعکس هرچه روند سود دهی سا لهاي گذشته و آتی از ثبات بیش تري برخوردار باشد ریسک کمتر و ارزش سهمبالاتر خواهد بود

 

5)         نسبت سود تقسیمی هر سهم: نسبت سود تقسیمی هر سهم، از تقسیم سود نقدي هر سهم به سود هر سهم به دست می آید

= نسبت سود تقسیمی هر سهم

سود هر سهم

سود نقدي هر سهم

 

تفاوت سود نقدي هر سهم و سود هر سهم مواردي از جمله مالیات، اندوخته قانونی، سایر اندوخته ها و سود(زیان) انباشته را در بر می گیرد. گرچه در نظریه، تفاوت زیادي بین شرکتی که سود نسبتاً بالایی تصویب می کند و شرکتی که سود کمی از درآمد خود را تقسیم  مینماید وجود ندارد، در عمل به دلیل جو حاکم بر بازار به ویژه از طرف کسانی که به درآمد سهام اتکاي زیادي دارند، عرضه سهام شرک تهایی که سود سهام کمی تعیین  میکنند زیاده شده و موجب کاهش قیمت آن سهم رادر بازار فراهم می نماید. از این رو، در شرایط تساوي سایر عوامل، شرکت هایی که نسبت سود تقسیمی بالاتري را دارند نسبت به سایر شرکت ها از موقعیت بهتري برخوردارند

گفتنی است که نباید این نسبت درکوتاه مدت مورد توجه قرار گیرد به عبارتی ارقام یک سال را نمی توان مبناي صحیحی براي قضاوت نسبت به عملکرد همیشگی شرکت قرار داد. ممکن است سیاست شرکت در سالی اقتضاء کند که نسبت سود تقسیمی بالایی وضع شود اما در سایر سالها، این نسبت رقم پایینی باشد. براي قضاوت صحیح در مورد سیاست تقسیم سود شرکت، باید روند تقسیم سود چند سال گذشته شرکت را مورد بررسی قرار داد و به استناد آنها نحوه تقسیم سود احتمالی سال هاي آتی را برآورد کرد

نسبت E/P و P/E سود هر سهم، مبلغ سود به ازاء ارزش اسمی سهام را نشان می دهد. با توجه به اینکه ارزش اسمی سهام کلیه شرکت هاي پذیرفته شده در بورس تهران 1000 ریالی بوده و ممکن است قیمت بازار انواع سهام متفاوت باشد براي مقایسه شرکت ها با یکدیگر رقم سود نسبت به قیمت بازار تحت عنوان نسبت E/P سنجیده می شود. این نسبت بازده جاري سهام را نشان داده و در شرایط تساوي سایر عوامل، هر چه این نسبت بالاتر باشد سهام از موقعیت بهتري برخوردار خواهد بود. لازم به ذکر است هر چه میزان سود هر سهم در مقایسه با قیمت بازار سهام بیش تر باشد به خاطر تقاضایی که براي آن ایجاد می شود انتظار احتمال افزایش آتی قیمت بالاتر خواهد بود. خاطرنشان می 5)         شود که سهامداران در خرید سهام می توانند از نسبت قیمت بر درآمد تحت عنوان نسبت P/E نیز استفاده کنند. نسبت P/E یکی از ابزارهاي رایج و متداول جهت تحلیل وضعیت شرکت ها، صنعت و بازار است. این نسبت که از آن به عنوان ضریب سودآوري نیز نام برده می شود، حاصل تقسیم سهم بر درآمد هر سهم آن شرکت است و در واقع رابطه بین قیمت سه شرکت با سود آن را نشان می دهد. همان طور که قبلاً مشاهده شد درآمد هر سهم، معیاري است که می توان با آن یک شرکت را در طی چند سال متوالی با لحاظ افزایش سرمایه هاي شرکت مقایسه نمود ولی این متغیر، معیار مناسبی براي مقایسه بین چند شرکت نیست.

این نقیصه در معیار P/E رفع می شود و بااین معیار می توان شرکت هاي یک صنعت را مورد مقایسه قرار داد یا هر شرکت را با متوسط P/E صنعت مرتبط تطبیق داد. نسبتP/E بیانگر تعداد دفعاتی است که طول                میکشد تا قیمت یک سهم از طریق سود

1

آن بازیافت شود. البته تحلیل P/E بر اساس دوره بازگشت سرمایه باید توام با احتیاط باشد. به دلیل این که شرکت ها در هرسال سود یکسانی ندارند و درآمد هر سهم آن ها توام با نوسان است. بنابراین در صورتی که P/E شرکتی برابر با 10 باشد لزومابه این معنی نیست که 10 سال طول می کشد تا سرمایه برگشت کند. اگر شرکت در سال هاي بعد سود بیشتري کسب کند، دوره بازگشت سرمایه کاهش می یابد. لازم به ذکر است که براي مقایسه P/E بین شرک تها، مقایسه در درون یک صنعت انجام شود. با فرض ثابت بودن سایر شرایط به نظر می رسد شرکتی که در گروه خود داراي P/E کوچکتري می باشد امکان رشد قیمت آن در آینده نزدیک وجود دارد

6)         ارزش ویژه هر سهم: ارزش ویژه هر سهم از نسبت حقوق صاحبان سهام (سرمایه+ اندوخته طرح وتوسعه + اندوخته قانونی+ اندوخته احتیاري+ سایر اندوخته ها + سود انباشته) به تعداد سهام منتشره به دست  میآید و در مقایسه با ارزش اسمی هر سهم سنجیده می شود هر چه ارزش ویژه هر سهم از قیمت اسمی سهام بیش تر باشد سهام آن شرکت از موقعیت و استحکام بالاتري برخوردار است

بافت تامین مالی شرکت: بافت تامین مالی که شامل بدهی ها و حقوق صاحبان سهام است تاثیر بسزایی در عملکرد و سودآوري یک شرکت دارد. هر چه بدهی بیش تر باشد به خاطر خاصیت اهرمی بدهی، سودآوري نیز بالاتر 5)         خواهد بود ولی خطر ناتوانی شرکت در ایفاي تعهداتش نیز بی شتر  میشود بنابراین ریسک شرکت نیز بالاتر خواهد بود

6)         مهلت و تاریخ پرداخت سود سهام طبق ماده 240 قانون تجارت، در صورتی که مجمع عمومی عادي سودي را تصویب کند شرکت باید ظرف مدت 8 ماه از تاریخ تصویب، آن را به سهامداران پرداخت کند. وجود این ماده قانونی، یک مهلت پرداخت 8 ماهه براي شرکت ها به وجود می آورد، در مقام مقایسه هر چه سود نقدي هر سهم سریع تر پرداخت شود براي سهامداران مفیدتر است چرا که اولاً مشمول تورم و کاهش ارزش پول نم یشود و ثانیاً سهامدار  میتواند وجوه خود را مجدداً سرمای هگذاري کرده و از بابت آن بازده به دست آورد

7)         انتشار مستمر اطلاعات و اخبار نسبی: در صورتی که شرک تها در ارائه اطلاعات شفاف مالی و یا هر گونه اخبار در زمینه وضعیت شرکت به سهامداران نهایت تلاش را نمایند، سهامداران با داشتن اطلاعات کافی می توانند اقدام به خرید و فروش سهام نمایند

8)         عمر شرکت و میزان استهلاك ماشین آلات: هرچه شرکت ها از ماشین آلات جدید با تکنولوژي پیشرف تهتر استفاده کنند در امر تولید مو فقتر هستند و شرکت هایی که عمر ماشی نآلات آنها به پایان رسیده یا آنکه استهلاك بالایی دارند ممکن است در طول سال به دلیل خرابی دستگا هها وقفه زمانی در تولید داشته باشند و نتوانند به تعهدات خود عمل کنند در نتیجه در سودآوري شرکت  بیتأثیر نخواهد بود

9)         پنجاه شرکت فعال تر: بررسی تجربه بور سهاي اوراق بهادار در کشورهاي مختلف نشان می دهد که شناسایی شرکت  هاي ممتاز یا داراي موقعیت برتر اغلب بر پایه معیارهاي قدرت نقدشوندگی سهام، میزان تأثیر گذاري شرکت بر بازار و برتري نسبت هاي مالی انجام می شود. شناسایی شرکت هاي برتر در بورس اوراق بهادار تهران بر پایه ترکیبی از قدرت نقد شوندگی سهام و میزان تأثیرگذاري شرک تها بر بازار، و در چارچوب معیارهاي سه گانه زیر انجام شده است

الف) میزان داد و ستد سهام در تالار معاملات شامل

1.         تعداد سهام داد و ستد شده 

2.         ارزش سهام داد و ستد شده 

ب) تناوب داد و ستد سهام در تالار معاملات شامل

3.        تعداد روزهاي داد و ستد شده 

4.        دفعات داد و ستد شده  ج) معیار تأثیرگذاري شرکت بر بازار شامل:  



|
امتیاز مطلب : 35
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7


تحلیل بنیادی قسمت سوم
سه شنبه 12 مرداد 1395 ساعت 22:43 | بازدید : 831 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

تحلیل بنیادی قسمت سوم

صفحه سوم  

دومین روش تحلیل صنایع از طریق توانایی عملیاتی آنها در رابطه با کل اقتصاد است، به این معنی که برخی از صنایع در طی دوران رکود عملکرد ضعیفی دارند، در حالی که برخی دیگر از صنایع داراي عملکرد خوبی  میباشند. عملکرد بعضی از صنایع مطابق با چرخه تجاري و با توجه به وضعیت تجاري و اقتصادي بهبود یافته و یا وخیم می شود. بسیاري از سرمایه گذاران به دنبال شرکتهاي در حال رشد هستند. در صنایع در حال رشد انتظار می رود سودهاي سهام بدون توجه به شرایط اقتصادي خیلی بیشتر از میانگین کل صنایع باشد. صنایع دارویی، تلویزیون رنگی، تجهیزات اداري و کامپیوتر در گذشته از جمله این صنایع بودهاند. در دهۀ 1980صنایع در حال رشد شامل صنایع مهندسی ژنتیک، میکرو کامپیوترها واابز ر جدید پزشکی بودند. در حال حاضر و حتی در آینده صنایع ربات ها از جمله صنایع در حال رشد بوده و خواهند بود. یکیاز اهداف اولیه و اساسی تحلیل اوراق بهادار شناسایی صنایع در حال رشد در آینده نزدیک و دور است.

در طرف مقابل صنایع در حال رشد، صنایع تدافعی قرار دارند که کمتر تحت تاثیر رکود و تغییرات اقتصادي هستند.

صنایع غذایی نمونه مناسبی از این نوع صنایع می باشد. مردم همیشه به غذا نیاز دارند و بدون توجه به اقتصاد باید نیازهاي غذایی از قبیل نوشیدنی ها، گوشت، لبنیات و غیره را بر آورده سازند. کالاهاي عمومی را هم  میتوان جزء صنایع تدافعی به حساب آورد.

صنایع ادواري، صنایعی هستند که تغییر در آنها زیادتر است به این مفهوم که عملکرد آنها در شرایط رونق اقتصادي خوب

بوده و در شرایط رکود اقتصادي نامناسب می باشد. کالاهاي بادوام مثال خوبی از محصولاتی هستند که شامل صنایع ادواري می شوند. براي مثال محصولاتی همچون خودروها، یخچال ها و استریوها ممکن است در زمان رونق اقتصادي با استقبال خوبی مواجه شوند ولی در زمان رکود این چنین خریدهایی ممکن است در اولویت دوم خریداري قرار گیرد، براي اینکه مشتریان می توانند هنوز از محصولات مشابه قبلی که خریداري کرده اند استفاده نمایند. برخی از صنایع نیز صنایع ادواري معکوس هستند که روند آنها مخالف با روند وضعیت اقتصادي است. صنعت معادن طلا نمون هاي از این صنایع است.

این سه طبقه بندي از صنایع برطبق شرایط اقتصادي مجموعه کاملی از یک طبقه بندي نیست. طبقه بندي هاي دیگري نیز امکان پذیر و منطقی هستند. براي مثال صنایع حساس به نرخ بهره معمولاً نسبت به انتظارات مربوط به تغییرات نرخ بهره از حساسیت برخوردار هستند. صنایع مربوط به خدمات مالی، بانکداري، دارای یهاي واقعی مثا ل هاي واضحی از صنایع حساس به نرخ بهره هستند. صنعت ساختما نسازي مثال دیگري از این نوع صنایع است.

این طبقه بندي ها چه کاربردهایی براي سرمایه گذاران دارد؟ براي پیش بینی عملکرد یک صنعت در دوره هاي کوتاه مدت، سرمایه گذاران باید به دقت مرحلۀ چرخه تجاري و تغییرات احتمالی نر خهاي بهره را تجزیه و تحلیل نمایند. اگر اقتصاد به سمت رکود میل نماید، صنایع ادواري احتمالاً بیشتر از سایر صنایع تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، در صورتی که صنایع تدافعی کمترین تاثیر را خواهند پذیرفت. براساس این چنین راهنمایی هایی سرمایه گذاران می توانند تصمیمات بهتري در خصوص خرید و فروش اتخاذ نمایند. همچنین، یک پی شبینی در خصوص افزایش نرخ بهره، تاثیرات منفی بر روي صنعتهاي  پسانداز و وام دهی و صنعت ساختمان سازي خواهد داشت، در صورتی که یک پیش بینی در خصوص کاهش نرخ بهره تاثیر برعکسی خواهد داشت. عبارات فوق اهمیت تجزیه و تحلیل بازار را به طور مضاعف نمایان می سازد. سرمایه گذاران نه تنها قبل از اقدام به سرمایه گذاري نیاز به فهمیدن وضعیت اقتصاد و بازار دارند بلکه وجود چنین دانشی در انتخاب یا عدم انتخاب صنعت خاصی ارزشمند است.

 

§ مرحله سوم؛ جنبه هاي کیفی تحلیل صنعت

تجزیه و تحلیل گر یا سرمایه گذار باید چند ویژگی را که جزء عوامل کمی مهم صنعت هستند مورد بررسی قرار دهند. فهم این عوامل به سرما یهگذاران در تحلیل صنعت خاص و ارزیابی اف قهاي آتی کمک خواهد کرد. 

-             عملکرد تاریخی (گذشته): همانطور که می دانیم برخی از صنایع در بلندمدت داراي عملکرد خوب و برخی دیگر داراي عملکرد ضعیف بوده اند. اگر چه عملکرد را همیشه نم یتوان براساس عملکرد گذشته پی             شبینی نمود ولی با این حال هر صنعتی مسیري را طی میکند که نباید از آن غافل بود. صنعت سیمان در سال 1370و 1380در رابطه با سال مبنایعنی 1369 عملکرد خوبی داشته است. این وضعیت تا سال 1382 ادامه داشته است. سرمایه گذاران باید میزان فروش ورشد سود سهام و عملکرد قیمت گذشته (تاریخی) را بررسی نمایند. اگر چه گذشته را نمی توان به آسانی به آینده تسري داد با این حال اطلاعات سودمندي را ارائه  میکند.  

-             رقابت: شرایط رقابتی موجود در یک صنعت می تواند اطلاعات مهمی در خصوص ارزیابی آینده ارائه نماید. آیا در نتیجه کنترل مواد اولیه، هزینه هاي سنگین احداث کارخانه، سطح تولید مورد نیاز براي رسیدن به مرحله سودآوري و غیره، امکان ورود به صنعت جدید و رقابت با رقباي جدید وجود دارد.

مایکل پورتر مباحث مهمی را در خصوص استراتژي رقابتی ارائه کرده است که دربرگیرندة بررسی وضعیت رقبا در یک صنعت است. توانایی رقابت در یک صنعت تعیین کننده قدرت صنعت در حفظ بازدة بالاتر از میانگین است. این توانایی، به شانس بستگی ندارد، بلکه بازتاب عواملی اساسی است که به 5 عامل رقابتی مهم بستگی دارد:

1. تهدید رقباي تازه وارد

2. قدرت مذاکره ( چانه زنی) خریداران

3. تهدید محصولات یا خدمات جایگزین

4. رقابت میان رقباي موجود

5. قدرت مذاکره (چانه زنی) عرضه کنندگان (تامین کنندگان) این پنج نیروي رقابتی، سودآوري صنعت را تامین می کنند براي اینکه این عوامل بر اجزاي بازده سرمایه گذاري تاثیر می گذارند. شدت هر یک از این عوامل تابعی از ساختار صنعت است

 

-            ارزیابی چشم اندازهاي آتی صنعت: سرمایه گذاران علاقمند به عملکرد مورد انتظار آتی صنعت هستند. آنها می دانند که این چنین برآوردهایی با مشکلات و تا حدودي با خطاهایی همراه است ولی در عین حال می دانند که قیمتهاي سهام تابعی است از پارامترهاي مورد انتظار و مقادیر شناخته شده. بنابراین سرما یهگذاران بایستی چه کاري انجام دهند؟

 

معمولاً سرمایه گذاران تمایل دارند صنایع را در زمینه هایی همچون تحلیل بازار، که در فصل قبل در مورد آن بحث شد، ارزیابی نمایند. سرمایه گذاران علاقمند هستند بتوانند سود مورد انتظار صنعت و ضریب فزاینده مورد انتظار را برآورده نموده و از طریق ترکیب آنها به یک مقدار معینی براي تخمین آینده دست پیدا کنند. با این حال، انجام اینکار چندان ساده نیست و مستلزم شناخت چندین رابطه و برآورد چندین متغیر است. خوشبختانه، براي کمک به سرمایه گذاران در تحلیل صنعت، اطلاعات مهمی به آسانی در دسترس قرار دارد. سرمایه گذاران باید در مورد منابع دست اول اطلاعات مربوط به صنعت و ماهیت اطلاعات موجود آگاهی لازم را داشته باشند.  

یکی دیگر از روشهاي مناسب براي تحلیل صنعت بکارگیري مفاهیمی است که در اینجا به صورت کلی بیان  میشود

-            براي تعیین عملکرد صنعت در دوره هاي کوتاه مدت (مانند یک سال) سرمایه گذاران باید سؤالات زیر را از خودشان بپرسند:

 

1)         با توجه به شرایط فعلی و چشم اندازهاي آتی اقتصاد، کدامیک از صنایع احتمالاً سود خوبی را ارائه خواهند کرد؟

1)         کدامیک از صنایع نسبت P/E خوبی خواهند داشت، یا اینکه نرخ بهره به چه سمتی سوق پیدا خواهد کرد و کدامیک از صنایع بیشتر تحت تاثیر تغییرات نرخ بهره قرار خواهند گرفت؟ در صورتی که سایر شرایط یکسان باشند تغییر در نرختنزیل خواهد شد.

2)         کدامیک از صنایع بیشتر تحت تاثیر رویدادهاي بالقوه آتی ممکنه از قبیل مدیریت جدید، تورم جدید، تکنولوژي،

جدید، افزایش هزین هها و غیره قرار     میگیرند؟

 

       -  براي پیش بینی عملکرد صنعت در بلند مدت، سرمایه گذاران باید سؤالات زیر را مطرح نمایند:

1.          در دهۀ آینده کدامیک از صنعت ها استعداد و چش مانداز رشد را دارند؟ (در اوایل دهه 1980صنعت هایی از قبیل میکرو کامپیوتر، نرم افزار، ارتباطات از راه دور، چنین صنعت هایی بودند).

2.          کدامیک از صنایع احتمالاً مشکلاتی را در تغییر از جامعه صنعتی به اقتصاد  فنآوري اطلاعات خواهند داشت؟

 

مانند تجزیه و تحلیل اوراق بهادار، براي تحلیل صنعت ها نیز می توان از روش هاي مختلفی استفاده کرد. بسیاري از این روش ها از یک الگوي منطقی پیروي می کنند. براي مثال، اگر شما بتوانید به صورت منطقی کاهش تعداد رقباي یک صنعت را

پیش بینی کنید با یکسان بودن سایر شرایط  میتوانند پیش بینی کنید که سودآوري شرکتهاي باقی مانده افزایش خواهد یافت.

 

-          تجزیه و تحلیل شرکت

 

تحلیل بازار دلالت بر زمان مناسب جهت سرما یهگذاري در سهام دارد. تحلیل صنعت به منظور یافتن صنایعی با آینده روشن  صورت می گیرد، بنابراین سرمایه گذار قادر به انتخاب شرکت هایی با آینده بهتر در محدودة آن صنایع خواهد بود. در ادامه تحلیل بنیادي پس از تحلیل بازار و صنعت، نوبت به تحلیل شرکتها  میرسد. به همین منظور سرما یهگذار باید بر دو جزء مهم یعنی سودهاي تقسیمی و نرخ بازگشت مورد انتظار و یا به صورت بدیل، درآمد و نسبت P/E تحلیل آنها تکیه کند.  


|
امتیاز مطلب : 35
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7


تحلیل بنیادی قسمت دوم
سه شنبه 12 مرداد 1395 ساعت 22:33 | بازدید : 540 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

تحلیل بنیادی قسمت دوم 

صفحه دوم 

 

آنچه که ما در اینجا به دنبال آن هستیم شناسایی نشانه ها و علائم کلی اقتصاد و جهت بازار و مدت تغییرات احتمالی آن است. براي مثال، اگر با اطمینان ادعا کنیم که شاخص بازار در یک سال از 5000 به 3000 خواهد رسید کار عاقلانه اي به نظر نمی رسد. همچنین، یک پیش بینی قوي مانند افزایش 10درصد سود سهام شرکت در سال آینده، چندان اساس محکمی نخواهد داشت. در واقع بسیاري از سرما یهگذاران و حتی برخی از سرمایه گذاران حرفه اي نمی توانند به طور پیوسته تغییرات را پیش بینی نمایند. بنابراین، با توجه به این وضعیت، آنها چه کار باید انجام دهند؟ بهترین روش براي بسیاري از سرمایه گذاران فهم این مطلب است که آنها نم یتوانند  بهطور پیوسته تغییرات بازار را پی              شبینی کنند، اما این مطلب را نیز باید درك کنند که شرایط ادواري                 میتواند به آنها کمک کند

 

- استفاده از چرخه تجاري براي پی          شبینی بازار

در بخش هاي قبلی ایده اي را بیان کردیم که شاخص هاي ترکیبی خاصی می توانند در پیش بینی شرایط چرخه تجاري مفید باشند. با این حال، قیم تهاي سهام یکی از شاخ صهاي مهمی است که  میتواند وضعیت اقتصادي را از نظر رونق یا رکود نشان دهند. در این حالت سرمایه گذاران براي پیش بینی بازار چه کاري باید انجام دهند؟ این رابطه مهم میان قیمت سهام و اقتصاد باید در پی شبینی تغییرات قیمت سهام مورد استفاده قرار گیرد. قیمت هاي سهام معمولاً در حالت رکود کاهش می یابند و هرچه میزان رکود بیشتر باشد میزان کاهش نیز زیادتر خواهد بود. با این حال، سرمایه گذاران به منظور پی شبینی تغییرات بازار سهام باید در مورد تغییرات چرخه تجاري مطالبی را بدانند. اگر به نظر برسد که در آینده چرخه تجاري کاهش خواهد یافت بعد از گذشت چند ماه از افول اقتصادي، احتمالاً بازار سهام نیز با افول روبرو خواهد شد. اقتصاد، بازده کل سهام (براساس سالانه) می تواند در شرایط رونق (افول) چرخه تجاري، منفی (مثبت) باشد. وقتی که چرخه تجاري به نقطه پایین خود می رسد قیمتهاي سهام تقریباً همیشه افزایش می یابد. میزان این افزایش زیاد است به طوري که سرمایه گذاران در طول این دوره عملکرد خوبی دارند. به علاوه، وقتی چرخه تجاري وارد اولین مرحله رونق می شود قیمت هاي سهام اغلب ثابت می ماند و یا حتی به صورت ناگهانی کاهش  مییابد.

 

طبق این تحلی لها می توان گفت :

1)         اگر سرمایه گذاران بتوانند قبل از وقوع رکود اقتصاد آن را تشخیص دهند می توانند حداقل براساس تجربیات گذشتهافزایش در بازار سهام را پی شبینی کنند.

2)         هر چه که اقتصاد رونق می یابد قیمتهاي سهام ممکن است کاهش یابد. بنابراین، دومین حرکت مهم در بازار ممکن است براساس تجربیات گذشته قابل پی شبینی باشد.

3)         طبق رکودهاي اقتصادي گذشته، P/E بازار معمولاً قبل از پایان رکود افزایش می یابد و تقریباً در طول سال آینده بدون تغییر باقی  میماند.

 

-      تجزیه و تحلیل صنعت در نگاه اول به نظر می رسد واژة صنعت واژه گویایی باشد و هرکس با صنعت هاي همچون صنعت خودروسازي، صنعت داروسازي، صنعت الکترونیک آشنایی داشته باشد. آیا این صنعت ها آن طور که به نظر می رسند گویا هستند؟ براي مثال، یک مصرف کننده  میتواند نوشابه اي را در ظرف شیش هاي، یا قوطی آلومینیومی یا استیل بنوشد. آیا همه این موارد شامل یک صنعت مانند صنعت ظروف است یا سه صنعت شیشه، استیل و آلومینیوم (یا دو صنعت شیشه و فلزات) را شامل می شود.

وقتی که شرکتها براساس خطوط متنوع تجاري مورد بررسی قرار گیرند قضیه از این هم پیچیده تر می شود. بنابراین، تحلیل گران و سرما یهگذاران نیاز به روشهایی دارند که بتوانند صنایع را طبق هبندي نمایند. 

سرمایه گذاري که تشخیص می دهد اقتصاد و بازار براي سرمایه گذاري جذاب است بایستی دست به تحلیل صنایعی بزنند که در آنها فرص تهایی در سالهاي آتی دیده  میشود. مفاهیم اصلی تحلیل صنعت ارتباط نزدیکی با بحث قبلی ما یعنی اصول ارزشیابی دارد. سرمایه گذاران می توانند با توجه به میزان اطلاعات در دسترس و  مدلهاي خاص از این مفاهیم به روشهاي مختلف استفاده نمایند. آنچه که در این جا در نظر داریم به آن دست پیدا کنیم این است که یاد بگیریم به صورت تحلیلی در مورد صنایع فکرکنیم. از طریق بررسی عملکرد صنایع مختلف در طول چندین دوره  میتوان به اهمیت تحلیل صنعت  پیبرد.

از طریق این تجزیه و تحلیل  میتوان فهمید چه صنایعی ارزش سرمایه گذاري دارند. مزایایی که تحلیل صنعت در پی دارد، باعث توجیه هز ینههاي تجزیه و تحلیل صنایع  میشود

 

 

-      تجزیه و تحلیل صنایع

صنایع نیز مانند بازار و شرکتها، از طریق مطالعه داد ههایی همچون داد ههاي فروش، سود سهام، سود تقسیمی، ساختار سرمایه، خطوط تولید، قوانین، ابتکارات و غیره مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند. این چنین تحلیل هایی مستلزم تخصص عالی است که اغلب توسط تجزیه و تحلیل گران صنعت و از طریق شرکتهاي کارگزاري و سایر موسسات سرمایه گذاري صورت می گیرد.

یکی از مفیدترین رو شها براي تحلیل صنع ت براساس مراحل چرخۀ عمر آنها است

 مرحله اول این روش بررسی وضعیت کلی و موقعیت فعلی صنعت است

 مرحله دوم بررسی موقعیت صنعت در رابطه با چرخه تجاري و وضعیت اقتصاد کلان است

      مرحله سوم شامل تجزیه و تجلیل کیفی ویژ گیهاي صنعت به منظور تعیین افق دید آتی صنعت است.   

 

هر یک از این مراحل به نوبه خود توضیح داده خواهد شد.

§ مرحله اول؛ چرخه عمر صنعت 

   بسیاري از تحلیل گران معتقدند که صنایع حداقل 3 مرحله را دارا  میباشند: مرحلۀ رشد،  مرحله توسعه و  مرحله تثبیت.  

مفهوم چرخه عمر صنعت براي صنایع به خطوط محصول داخل صنایع اطلاق  میشود

             مرحله رشد: در مرحلۀ رشد، رشد تقاضا خیلی زیاد است. اگر چه تعدادي از شرکت هاي موجود در درون یک صنعت در حال رشد در این مرحله به خاطر فشارهاي رقابتی با شکست مواجه می شوند، ولی اکثر شرکتها با رشد سریعی در حیطۀ فروش و سود و سهام مواجه هستند. در این مرحله، ممکن است رشد سریع باعث جذب شرکتهاي سرمای هگذار شود به همین خاطر رقابت در این مرحله شدید بوده و باعث  میشود شرکتهاي ضعیف از رده خارج شوند.

ریسک سرمایه گذاري در میان شرکتهایی که هنوز به ثبات نرسیده اند زیاد است با این حال بازده مورد انتظار شرکتهایی که موفق می شوند نیز زیاد است. در مرحله رشد صنعت، تعیین ادامه حیات صنایع به خاطر ارزشی که تشخیص عملکرد آتی دارد براي تحلیل گران اوراق بهادار از مشکل برخوردار است. با گذشت زمان شرکتهاي موفق مشخص می شوند و قیمت سهام این شرکتها بیشتر از مراحل قبلی رشد می نماید. در اوایل دهه 1980شرکتهاي میکرو کامپیوتر (اعم از سخت افزار و نر مافزار) نمونۀ جالبی از شرکتهایی بودند که در مرحله رشد قرار داشتند

 

             مرحلۀ توسعه: در مرحله دوم چرخه عمر صنایع، که مرحله توسعه است، بازماندگان مرحلۀ رشد مشخص     میشوند.

این صنایع رشدکرده و رونق پیدا می کنند با این حال نرخ رشد، کمی ملایم تر از مرحله قبل است. در مرحله توسعه، صنایع محصولاتشان را بهبود می بخشند و احتمالاً قیمتهاي خود را کاهش می دهند. این صنایع داراي ثبات بوده و در این مرحله این صنایع اغلب وجوه سرمایه گذاران تمایل دارند در این صنایع سرمایه گذاري نمایند. در این مرحله صنایع از سیاست هاي مالی استفاده می کنند و صنایع قادر هستند سود تقسیمی خود را پرداخت نمایند.

 

 

 

             مرحله تثبیت: نهایتاً صنعت هایی که وارد مرحله تثبیت (که به آن مرحله بلوغ نیز گفته می شود) می شوند رشدآنها متعادل تر می شود. میزان فروش ممکن است هنوز در حال افزایش باشد ولی نرخ رشد آن پایی نتر از مرحله قبل است. دراین مرحله محصولات تثبیت پیدا می کنند و میزان نوآوري در آنها کاهش  مییابد. بازار پر از رقبا است و میزان هز ینهها داراي ثبات است. اگر چه در این مرحله صنایع به حیات خود ادامه  میدهند ولی میزان رشد آنها زیاد چشمگیر نیست. در این مرحله ممکن است صنایع با رکود مواجه شوند.

-  ارزیابی چرخۀ عمر صنعت   طبقه بندي سه مرحله اي چرخۀ عمر صنایع به سرمایه گذاران کمک می کند تا آنها بتوانند رشد بالقوه شرکتهاي مختلف درون یک صنعت را ارزیابی نمایند. با این حال، این گونه تجزیه و تحلیل با محدودیت هایی نیز همراه است. اول اینکه، این طبقه بندي عمومی بوده و سرمایه گذاران باید دقت کنند صنایع و شرکتها را در طبقه هایی که ربطی به همدیگر ندارند طبقه بندي ننمایند. دوم اینکه، حتی چارچوب کلی ممکن است براي برخی از صنایعی که توسط برخی از شرکتهاي کوچکی که براي ادامه حیات تلاش می کنند قابل بکارگیري نباشد. سوم اینکه، مرحله نهایی در تجزیه و تحلیل اوراق بهادار، قیمتهاي سهام است که تابعی از جریان مورد انتظار سودها و ریسک  میباشد.

هدف چرخه عمر صنعت تمرکز بر فروش و سهم بازار و سرمایه گذاري در صنعت است. با توجه به این ویژگی هاي تحلیل چرخه عمر صنعت، مفاهیم کاربردي براي سرمایه گذاران چه چیزهایی هستند؟ مرحلۀ رشد ممکن است باعث ارائه بازده بالقوه بالایی شود ولی ریسک بالایی نیز به همراه دارد. شرکتهاي مختلفی در یک صنعت خاص ممکن است با شکست و یا ضعف عملکرد روبرو شوند. این چنین ریسک هایی ممکن است براي برخی از سرما یهگذاران مناسب باشد ولی بسیاري از سرمایه گذاران علاقه مند هستند در این مرحله از ریسک اجتناب کنند.

شرکتها در مرحله تثبیت (بلوغ) ممکن است به خاطر رشد کمتر نسبتاً داراي سود تقسیمی پرداختی بیشتري باشند.

این شرکتها اغلب در رشد سود سهام و سود تقسیمی از ثبات برخوردار هستند. شاید بتوان مرحله چهارمی را با عنوان مرحله افول به تجزیه و تحلیل چرخه عمر صنایع اضافه کرد. واضح است که سرمایه گذاران نباید بگذارند صنایع وارد این مرحله شوند. براي مثال، در دهۀ 1990، در ایالات متحده و در بخش پردازش اطلاعات برخی از صنایع خاص با افول مواجه شدند.

در مرحله بعد ، یعنی مرحله توسعه، که مورد علاقه سرمایه گذاران است، شرکتهایی که با موفقیت از مرحله رشد وارد این مرحله  میشوند با فرصتهایی مناسبی روبرو می شوند و تقاضا براي محصولات و خدمات آنها بیشتر از اقتصاد افزایش  مییابد. در این مرحله رشد سریع، ولی منظم است که وپژگی خوبی براي سرمای هگذاران است

 

 

§ مرحله دوم؛ تجزیه و تحلیل چرخه تجاري

 

ادامه دارد 




|
امتیاز مطلب : 35
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7


تحلیل بنیادی قسمت اول
سه شنبه 12 مرداد 1395 ساعت 22:25 | بازدید : 592 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 تحلیل بنیادی 

قسمت اول 

تحلیل بنیادي مبتنی بر این فرض است که اوراق بهادار (و بازار به عنوان کل) داراي ارزش ذاتی است که بوسیله

سرمایه گذاران قابل برآورد است. ارزش اوراق بهادار تابعی از یک سري متغیرهاي بنیادي است که ترکیب این متغیرها بازده مورد انتظار همراه با سطح ریسک مشخص را ایجاد می کند. در تحلیل بنیادي برآورد ارزش ذاتی سهام از طریق ارزیابی متغیرهاي بنیادي انجام می شود. ارزش ذاتی برآورد شده سپس با ارزش بازار سهام مقایسه می شود. اگر ارزش بازار کمتر از ارزش ذاتی باشد زمان براي خرید مناسب است و اگر ارزش بازار بیشتر از ارزش ذاتی باشد زمان براي فروش مناسب است.   

 

- تفاوت تحلیل گر بنیادي با تحلیل گر فنی   تحلیل گر بنیادي معتقد است که ارزش ذاتی و حقیقی اوراق بهادار را می توان با مطالعه و بررسی عواملی نظیر عواید، محصولات، مدیریت، صورتهاي مالی شرکت و سایر عوامل بنیادي بدست آورد. تحلیل گران فنی تحلیل گران بنیادي را به خطا رفتن متهم نمی کنند. با این حال، اعتقاد دارند که تحلیل هاي بنیادي روشهاي طولانی و دشوار هستند. تحلیل گران فنی همچنین اعتقاد دارند که می توانند ابزارهاي فنی مختلفی نظیر نمودارها را براي تعیین اوراق بهاداري که کمتر از ارزش ذاتی قیمت گذاري شده اند به کار ببرند

 

- چارچوب تحلیل بنیادي  

در تحلیل بنیادي سرمای هگذاران ابتدا اقتصاد و بازار را به عنوان یک کل، تجزیه و تحلیل می کنند تا بتوانند زمان مناسب براي سرمایه گذاري را تشخیص دهند. سپس به تحلیل صنایع یا بخ شهایی از اقتصاد می پردازند که داراي چشم اندازهاي آتی مناسبی هستند. در خاتمه اگر تحلیل گر به این نتیجه برسد که زمان سرمای هگذاري مناسب است و صنایع مناسبی با بازده بالایی در چرخه اقتصاد فعالیت می کنند به تحلیل شرکتها می پردازد

   

 

- تجزیه و تحلیل اقتصاد و بازار  

بازار سهام قسمت مهم و حیاتی از کل اقتصاد به شمار  میرود. واضح است که ارتباط قوي میان بازار سهام و اقتصاد وجود دارد. اگر شرایط اقتصادي نامناسب باشد عملکرد بیشتر شرکتها و در نتیجه بازار سهام نیز ضعیف خواهد بود. برعکس، اگر شرایط اقتصادي مناسب باشد عملکرد شرکتها نیز بهتر خواهد بود و در نتیجه شرایط بهینه اقتصادي در بازار سهام متبلور خواهد شد. اگر اقتصاد و فعالیت واحدهاي اقتصادي را در قالب چرخه تجاري نگاه کنیم می بینیم که چرخه تجاري داراي چارچوب خاصی است یعنی از یک جا شروع می شود، به اوج می رسد و سپس پایان می یابد. بنابراین، فعالیتهاي اقتصادي در یک حالت رکود شروع  میشوند، یک مرحله توسعه را پش تسر می گذارند و سپس افول  میکنند و منتظر خیزش دوباره هستند. بازار سهام و چرخه تجاري داراي ارتباط تنگاتنگی هستند. از نظر تاریخی، سهام عادي به عنوان یکی از شاخص هاي مهم چرخه تجاري بوده است. بنابراین باید به دنبال یک رابطه پیچیده باشیم. بازار و اقتصاد رابطۀ تنگاتنگی با هم دارند، اغلب طبق شواهد موجود قیم تهاي سهام قبل از تغییر در وضعیت اقتصاد تغییر  میکند.

رابطه میان بازار سهام و چرخه تجاري چگونه می تواند قابل اتکا و اعتماد باشد؟ کاملاً واضح است که بازار علائم منفی از فعالیتهاي آتی اقتصادي مخصوصاً در زمان رکود نشان می دهد و3 این مطلب که بازار می تواند منعکس کننده، علائم منفی از شرایط اقتصادي باشد حائز اهمیت است. با این حال، توانایی بازار براي پیش بینی رونق اقتصادي بهتر از توانایی آن در پیش بینی بحرا نهاي اقتصادي است

 

- پیش بینی تغییرات در بازار بسیاري از سرمایه گذاران به دنبال پی شبینی تغییرات در بازارهاي مالی هستند. آنها نه تنها به دنبال چرایی و نحوة کار فعلی این بازارها هستند، بلکه به دنبال فهم وضعیت آینده آنها نیز هستند. سرمایه گذاران به عنوان قسمتی از این فرایند به تحلیل کلی اقتصاد  نیاز دارند.

 

پیش بینی صحیح و پیوسته بازار سهام، مخصوصاً پی شبینی هاي کوتاه مدت، براي هر شخصی غیر ممکن است. شواهد قویی که از کارایی بازار وجود دارد نشان دهنده این است که تغییرات بازار را نمی توان براساس اطلاعات مربوط به تغییرات گذشته پیش بینی کرد. دلیل دیگر اینکه حتی مدیران حرفه اي پول هم قادر نیستند از طریق اطلاعات موجود، بازار را پیش بینی نمایند و شواهد موجود در عملکرد موفقیت سرمای هگذاران حرف هاي این ادعا را تائید  میکند.

ادامه دارد 

لازم به توزیع است که در تلگرام ما کانالی با نام نوسان گیری موفق راه اندازی کرده ایم که مباحث این کانال در صفحات آینده توضیح خواهیم داد 

موفق باشید


|
امتیاز مطلب : 35
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7


روایت‌های تکان‌دهنده ارزی در دوران تحریم
یک شنبه 19 ارديبهشت 1395 ساعت 22:16 | بازدید : 614 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

به نقل از بانکداران ۲۴، «در آن دوران کسی اجازه بیمه کردن محموله‌های طلا و اسکناس‌های ما را نداشت. به همین دلیل در آن شرایط ما باید یک آدم معتمد را همزمان با خرید اسکناس‌ خود از دبی، به آنجا می‌فرستادیم تا چمدان‌های اسکناس را روی صندلی‌های یک هواپیمای فرست‌کلاس می‌گذاشت و بعد خودش در صندلی عقب آن می‌نشست و بلیت همه صندلی‌های دیگر را می‌خرید تا بتواند این اسکناس‌ها را به داخل کشور بیاورد». «همین طور از غرب کشور، جمع‌آوری اسکناس از کشور عراق و حمل آن با اتومبیل سواری یا چهارپایان یا کشورهای مختلف خیلی سخت بود.» این جملات تنها بخش‌هایی از توصیف‌های معاون پیشین ارزی بانک مرکزی برای دوران تحریم است.

دورانی که به گفته کمال سیدعلی، بانک مرکزی باید ۱۰۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی کشور را به شکلی مدیریت می‌کرد که سه شرط در مورد آن رعایت شود. به گفته او، اولین شرط این بود که در یک بانک درجه یک دنیا این کار(سپرده‌گذاری) انجام شود، دومین شرط آن، مهیا بودن امکان سریع نقدینگی و سومین شرط آن، پایین‌‌تر بودن هزینه آن کار نسبت به اقدامات دیگر بود.

سیدعلی که از ۲۱ تیر ماه تا ۹ آذر ماه سال ۱۳۹۰ معاون ارزی بانک مرکزی بود در گفت‌وگویی با هفته‌نامه‌ تجارت‌فردا از روش‌های اصلی در نگهداری ذخایر ارزی سخن می‌گوید و در پاسخ به این سوال که آیا ایران چاره‌ای جز بهره‌گیری از ابزار خرید اوراق قرضه از آمریکا نداشت، اظهار می‌کند:«در‌ آن دوران تحریم خیلی از اختیارات بانک مرکزی سلب شده بود و دست بانک مرکزی باز نبود که در زمینه‌های مختلف تمامی جوانب را بتواند ملاحظه کرده و آنها را عملی کند.» در همین حال وی اظهار امیدواری می‌کند که در این زمینه ایران بتواند به دارایی خود دست پیدا کند؛ دارایی که بیش از دو میلیارد دلار ارزش دارد و اخیرا توسط آمریکا توقیف شده است.

ما باید توجه کنیم که تحریم هم رانت دارد و هم پرت. یعنی کشوری که مورد تحریم واقع می‌شود مشکلات زیادی بر آن مترتب خواهد شد. یکی از این مسائل این است که آن کشور باید یک سری رانت توزیع کند. مثل هزینه‌های اضافی‌ای که ما در واردات سال‌های اخیر داشتیم و همچنین آسیب‌هایی که از برخی صرافی‌ها بر ما وارد شد.

بانک مرکزی در این دوران مسوولیت سنگینی برعهده داشت و تمام دوستانی که در گذشته مسوولیتی داشتند و در بانک مرکزی مشغول به کار بودند خصوصا آنهایی که از ابتدا کارمند بانک مرکزی بودند بالاخره با این مساله مواجه شدند که بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار را یا به صورت اوراق یا سپرده‌گذاری‌ در بانک‌های دنیا یا خرید طلا و نگهداری در خارج و داخل کشور حفظ کنند. در آن دوران حتی ورود اسکناس به داخل کشور هم از طریق روش چمدانی انجام می‌شد که این کارها، اقدامات بزرگی بود که توسط آنها و بخش بین‌الملل بانک مرکزی انجام می‌شد.

در شرایطی که بانک‌های طرف همکاری ما بابت این همکاری خود جریمه می‌شدند و برای اینکه با ما ارتباطی نداشته باشند و نقل و انتقالی برای ما انجام ندهند، مستمر تهدید می‌شدند، بانک مرکزی کشور ما مجبور بود با همه این ملاحظات ذخایری که بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار هم در برخی از مقاطع ارزش داشت را حفظ کند.

در‌ آن زمان وقتی ما می‌خواستیم پول به داخل مملکت بیاوریم، بانک مرکزی با چمدان این کار را انجام می‌داد. می‌خواست طلا برای داخل کشور حمل کند، حتما باید از روش‌های متفاوتی بهره می‌ّبرد. چون دیگر به ما اجازه نمی‌دادند که با هواپیما کار جابه‌جایی طلا را انجام دهیم یا حتی مجموعه‌ای آن محموله‌ها را بیمه کند. چون ممکن بود محموله طلایی برای ضرب سکه‌ها نیاز داشته باشیم که آن وقت اگر مثلا می‌خواستیم این محموله‌را با هواپیما به داخل کشور بیاوریم، کسی آن را بیمه نمی‌کرد. چرا که ممکن بود یا هواپیما به کشوری دیگر برود یا در آن هواپیما دزدی‌ای صورت بگیرد و آن وقت هیچ مسوولیتی برای کسی وجود نداشت، زیرا کسی آن محموله را بیمه نکرده بود.

در آن دوران کسی اجازه بیمه کردن محموله‌های طلا و اسکناس‌های ما را نداشت. به همین دلیل در آن شرایط ما باید یک آدم معتمد را همزمان با خرید اسکناس‌ خود از دبی، به آنجا می‌فرستادیم تا چمدان‌های اسکناس را روی صندلی‌های یک هواپیمای فرست‌کلاس می‌گذاشت و بعد خودش در صندلی عقب آن می‌نشست و بلیت همه صندلی‌های دیگر را می‌خرید تا بتواند این اسکناس‌ها را به داخل کشور بیاورد. توجه کنید که این کارها، کارهای خیلی بزرگ و سختی بود.

همین طور از غرب کشور، جمع‌آوری اسکناس از کشور عراق و حمل آن با اتومبیل سواری یا چهارپایان یا کشورهای مختلف خیلی سخت بود. این نوع کارها با ریسک‌های بزرگی هم همراه بود ولی همکاران در بانک مرکزی ما این کارها را انجام داده‌اند.

اقدام اخیر آمریکا در توقیف دو میلیارد دلار دارایی ایران مثل این می‌ماند که ما بخواهیم از دادگاه‌های داخلی در مورد کودتای ۲۸ مرداد تقاضای غرامت کنیم و متعاقبا مال و اموال آمریکایی‌ها را مسدود کنیم.روایت‌های تکان‌دهنده ارزی در دوران تحریم


|
امتیاز مطلب : 30
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6


بیم و امید اقتصاد ترکیه از ایرانِ پساتحریم
پنج شنبه 15 بهمن 1394 ساعت 22:39 | بازدید : 660 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

بیم و امید اقتصاد ترکیه از ایرانِ پساتحریم

 لغو تحریم های ایران نکات مثبت و منفی ای برای اقتصاد ترکیه دارد و در کنار فراهم کردن دسترسی بنگاه های اقتصادی ترکیه به بازار پرسود ایران، می تواند در زمینه جذب سرمایه گذاری و صادرات ایران را به رقیبی جدی برای ترکیه تبدیل نماید.

تولیدات اقتصاد ترکیه در سال 2014 به 800 میلیارد دلار رسید، در حالی که ارزش تولیدات اقتصادی ایران 425 میلیارد دلار بود.

اما مسئولان بنگاه های اقتصادی ترکیه معتقدند، ایران با جمعیتی تقریبا به اندازه جمعیت ترکیه، می تواند به لطف انگیزه هایی که دولت این کشور ایجاد می کند و همچنین نیروی کار آموزش دیده و البته ذخایر نفتی عظیم این شکاف را پر کند.

آلپر کانچا، تاجر ترک که شرکت وی کانچا دومه چلیک 20 سال است قطعات موتور خودرو برای خودروسازان ایرانی تولید می کند گفت: «ایران دارای اقتصادی با پتانسیل های زیادی است...حمایت فوق العاده ای از سوی دولت ایران برای توسعه صنایع داخلی دیده می شود.»

صنعت خودروسازی ترکیه که سال گذشته 22 میلیارد دلار صادرات داشت، در کوتاه مدت می تواند به لطف برخورداری از تکنیک های پیشرفته تولید از گشایش در بازار ایران منتفع شود.

به گفته مهمت دوداروغلو، رئیس اتحادیه قطعه سازان ترکیه: «اما انگیزه های احتمالی تهران برای (توسعه) صنعت خودروسازی و همچنین هزینه های پایین تر می تواند ایران را به رقیبی جدید (برای ترکیه) تبدیل نماید.»

نامیک اکینچی، رئیس اتحادیه صادر کنندگان فولاد ترکیه نیز گفت: «صنایع فولاد هر دو کشور تقریبا تولیدات یکسانی دارند. ایرانی ها پتانسیل صادرات بخشی از تولیدات خود را دارند و ممکن است با صنعت فولاد ترکیه رقابت کنند.» صنعت فولاد، سال گذشته 7 درصد کل صادرات ترکیه را به خود اختصاص داد.

صادر کنندگان فولاد ترکیه نیز از ظهور مجدد ایران نگران اند.

یک مقام ارشد یک شرکت مهم تولید کننده سیمان در ترکیه گفت: «ما انرژی مورد نیازمان را با بالاترین قیمت تامین می کنیم، در حالی که انرژی در ایران ارزان است. رقابت سختی در پیش داریم.»


|
امتیاز مطلب : 30
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6


دانستنی های حقوقی بازار سرمایه
پنج شنبه 15 بهمن 1394 ساعت 22:35 | بازدید : 641 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 دانستنی های حقوقی بازار سرمایه

نتایج نهایی عملیات مالی شرکتها و موسسات انتفاعی ، در سود یا زیان آنها خلاصه میشود.، چنانچه حاصل عملیات بیانگر سود آوری باشد شرکتها ممکن است اقدام به تقسیم سود نمایند در عین حال بعضا" شرکتها بنا به دلایلی از تقسیم سود بین سهامداران خودداری می نمایند  دراین موارد شرکتها سود خالص سالیانه را به سود انباشته اضافه مینمایند و از جمله علل عدم تقسیم سود در شرکتهای سهامی مشکل کمبود نقدینیگی یا قصد شرکت برای سرمایه گذاری درطرحهای آتی را میتوان نام برد بطور کلی پرداخت سود سهام به سه شکل مختلف انجام میپذیرد که مشتمل  بر سود سهام بصورت پرداخت نقدی ، سود سهام غیر نقدی و سود در قالب سهام جدید ( سهام جایزه ) است.

الف - عوامل موثر در تصمیم گیری درباره انتخاب خط مشی تقسیم سود :

انتخاب هر یک از خط مشی های تقسیم سود میتواند تابع عوامل و محدودیتهای متعددی باشد که شدت و ضعف هر یک از این عوامل در تقسیم سود شرکت موثر است که ذیلا" بصورت اختصار به تعدادی از این محدودیتها پرداخته میشود .

1- محدودیت های قانونی: در قانون تجارت بیشتر کشورها  محدودیتهایی بر نحوه تقسیم سود وضع شده است در قانون تجارت ایران نیز به موارد 90 و 140 میتوان اشاره نمود،بموجب ماده 90 قانون تجارت ، تقسیم سود اندوخته  بین صاحبان سهام فقط پس از تصویب مجمع عمومی جایز و در صورت وجود منافع تقسیم ده درصد از سود ویژه سالیانه بین صاجبان سهام الزامی است و بر ماده 140 هیات مدیره مکلف است .هر سال یک بیستم از سود خالص شرکت را به عنوان اندوخته قانونی موضوع نماید . همین که اندوخته قانونی10/1 سرمایه شرکت رسید موضوع کسر آن اختیاری است در صورت افزایش سرمایه کسر 20/1 باید تا زمانیکه اندوخته قانونی 10/1 سرمایه بالغ گردد ادامه یابد البته باید توجه داشت که یکی از عوامل تصویب این مواد توجه به حقوق سهامداران خصوصا" سهامداران خرد است بدین منظور که شرکت در صورت سود آوری هر سال مکلف به پرداخت سود یا حداقل مقرر به سهامداران باشد .

2- محدودیتهای نقدینگی: در مواردی ، صورتحساب سود و زیان شرکت ممکن است نشان دهنده سود باشد ولی عملا" نقدینگی لازم برای تقسیم سود موجود نباشد علت این امر میتواند ناشی از انباشت سود خالص شرکت در داراییهایی از قبیل مطالبات واسناد دریافتی و نیز موجودی کالاو سایر داراییها باشد، استفاده از مبنای حسابداری تعهدی که شناخت درامدها و هزینه ها را به محض تحقق آنها و بدون توجه به دریافتها و پرداختهای نقدی بعمل می آورد نیز میتواند موجب این حالت شود در چنین حالتی شرکت علی رغم نشان دادن سود در صورتای مالی قادر به تقسیم ان نبوده و در صورت اصرار یا تمایل سهامداران به دریافت نقدی سود ، شرکت را با مشکل مواجه خواهد نمود.

3- فرصتهای سرمایه گذاری و مزیتهای مالیاتی : در عمده موارد شرکت ها با فرصتهای سرمایه گذاری و یا تکمیل و گسترش یا تجهیز دارایی های خود مواجه و لازم بدانند.  تا سود سالانه را صرف این فرصتها نمایند وگاها" تامین مالی شرکتها از طریق بدهی ( اخذ وام از بانک ،انتشار اوراق قرضه...) موجب میشود تا هزینه موثر بدهی کمتر از هزینه اسمی آن شود زیرا هزینه ها ی بدهی  از درآمد مشمول مالیات کسر شده و در عمل مالیات کمتری توسط شرکت پرداخت میشود به همین علت بسیاری از شرکتها ترجیع میدهند از طریق تامین بدهی تامین  مالی نمایند و به همین علت بخش  عمده ای از در آمد آنان صرف باز پرداخت هزینه ها بدهی شده و مبلغ  قابل تقسیم بین سهامداران کاهش می یابد.

4- وضعیت سهامداران : خرید سهم از طریق اشخاص حقیقی و حقوقی در شرکتها سهامی با اهداف متفاوت بر اساس  نگرش و شرایط خاص خریدار صورت میپذیرد خریداران عمده غالبا" با هدف بلند یا میان مدت مثل تاثیر در تصمیم گیری ها، مدیریت ،افزایش قیمت سهام، خرید و فروش .... و خریداران جزء عمدتا" با هدف دریافت سود سالیانه و یا خرید وفروش سهام و بهره مندی از ارزش افزوده  صورت می گیرد. چنانچه شرکتی با کثرت سهامداران خرد  مواجه باشد عدم تقسیم سود در کنارسایرمسائل  شرکت  میتواند موجب تبعات نامطلوب برای سهامداران و شرکت شود.

ب- خط مشی ها وروش های تقسیم سود.

تقسیم سود سهام در شرکتهای سهامی به روش های مختلفی انجام شده که طی سالها این روش نهادینه شده و تقریبا هر سال تکرار میشود این خط مشی مشتمل بر تقسیم سود ثابت، تقسیم سود متغیر و سود ثابت به علاوه سود اضافی میتواند باشد و نحوه تقسیم سود سهام نیز در یکی از حالتهای ، پرداخت سود سهام که به صورت وجه نقد و سود سهمی که به صورت سهام جایزه به  نسبت سهم هر یک از سهامداران از کل سهام شرکت و سود متعلقه یا سود غیر نقدی سهام که زیاد متداول نیست صورت میپذیرد. در خصوص پرداخت سود نظریات مختلفی مطرح است عده ای معتقدند شرکتها باید سود سهام بیشتری تقسیم نمایند تا در این صورت سهامداران خرد از فروش منصرف شده و با استقبال این افراد از عدم فروش و یا خرید سهام جدید تقاضا برای خرید سهام شرکت افزایش یافته و این امر منجر به حداکثر شدن ارزش سهام شرکت و ثروت سهامداران گردد و در مقابل عده ای معتقدند شرکتها باید سود کمتری تقسیم کرده و با انباشته کردن سود سالانه مبالغ آن را صرف تامین مالی طرحهای سرمایه ای نمایند. بدین ترتیب طرحهای سرمایه ای شرکت از محل منابع داخلی شرکت و با هزینه کمتر در قیاس تامین مالی بیرون مجموعه و پرداخت هزینه های تامین مالی اجرامیگردد و با سود آوری نهایی طرحها نهایت به نفع سهامداران خواهد بود .

در خاتمه ضمن اشاره به تعدادی از مواد قانون تجارت پیرامون موضوع  مورد بحث از آنجاییکه سود سهام در نگاه اول در واقع نوعی پیش بینی درباره موقعیت آتی هر شرکت است . عوامل فرهنگی و روانی و تبلیغاتی و محیطی نیز میتواند باعث سقوط یا افزایش قیمت سهام شرکتها گردد و پرداخت یا عدم پرداخت سود سهام می تواند به عنوان یک علامت مثبت یا منفی برای سهام داران هر شرکت نمود یابد یا حتی بعضا" شرکتها نیز با علم به این موضوع از این حربه در جهت دهی به قیمت سهام خود در بازار و در نتیجه هدایت سهامداران خود استفاده نمایند . هر چند  ممکن است این علامتها کاذب باشند و در مواقع وضعیت شرکتها عکس آن چیزی باشد که سعی می کنند نشان دهند در هر صورت تقسیم سود سهام دارای محتوای اطلاعاتی گسترده ای بوده وتصمیم گیری  سرمایه گذاران را تحت تاثیر قرار میدهد.

ج - مروری بر موادی از  قانون تجارت:

بر اساس ماده 237: سود خالص شرکت در هر سال مالی عبارت است از درآمد حاصل از همان سال منهای کلیه هزینه ها و استهلاکات و ذخیرها...

بر اساس ماده239: سود قابل تقسیم عبارت است از سودخالص شرکتها منهای زیانهای     سال قبل همراه با کسر اندوخته ها ...                                                           

بر اساس ماده 240: تقسيم سود پس از تصویب مجمع عمومی واحراز اینکه  سود قابل تقسیم وجود دارد و تعیین مبلغ قابل تقسیم انجام خواهد بود پرداخت سود حداکثر ظرف8 ماه از تصمیم  مجمع باید انجام پذیرد و چنانچه مجمع نسبت به نحو پرداخت تصمیم نگرفته باشد هیات مدیره نحوه پرداخت را مشخص خواهد کرد.                              

بر اساس ماده 258: اشخاص زیر به حبس تادیبی از یکسال تا سه سال محکوم خواهند شد

1-  رئیس و اعضای هئیت مدیره و مدیر عامل شرکت که بدون صورت دارایی و ترازنامه یا به استناد صورت دارایی و ترازنامه مزور منافع موهمی را بین صاحبان سهام تقسیم کرده باشند.                                                                                

2- رئیس و اعضای هئیت مدیره و مدیر عامل شرکت که ترازنامه غیرواقع به منظور پنهان داشتن وضعییت واقعی شرکت به صاحبان سهام ارائه یا منتشر کرده باشند...

 

 


|
امتیاز مطلب : 30
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6


مصاحبه با استاد دانشگاه در خصوص بازار مالی
پنج شنبه 15 بهمن 1394 ساعت 22:10 | بازدید : 635 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 مصاحبه با دکتر ادیب استاد دانشگاه در خصوص بازار مالی

 نحوه توزیع درآمد نفت چگونه است ؟

ادیب : 8.582 میلیون نفر در ماه از بخش عمومی اعم از شاغل و بازنشسته ، حقوق دریافت می کنند که فقط به اندازه یک میلیون نفر کار می کنند لذا درآمد انرژی که از یک سو به 9 میلیارد دلار کاهش یافته و از سوی دیگر بین کسانی تقسیم می شود که به اندازه یک میلیون نفر کار می کنند، بضاعتی برای ایجاد قدرت خرید در دیگر بخش ها  باقی نمی گذارد.

  بر فضای کسب و کار چه تاثیری دارد ؟

ادیب : فروش در بخش غیر مرتبط با حداقل معاش حدود 50 تا  75 درصد کاهش یافته است. صدور پروانه  احداث  واحد تجاری در تهران طی سه سال گذشته معادل 50 سال قبل ، رقابت برای فروش را در تهران وارد فاز جدیدی می کند. کاهش فروش در بخش غیر مرتبط با حداقل معاش به میزان 50 تا  75 درصد از یکسو و از سوی دیگر افزایش نجومی واحد های تجاری، بخش بازرگانی را وارد فاز رقابتی کاملا جدیدی کرده است.

 • تداوم روند نزولی قیمت مسکن و بورس

 اثر تجمعی عوامل فوق بر اقتصاد چگونه خواهد بود ؟

ادیب : واکنش بازار نسبت به کاهش ارزش انرژی تولیدی از 46 میلیارد دلار به 9 میلیارد دلار و توزیع درآمد ناشی از انرژی بین 8.5 میلیون نفر، بضاعتی برای اقتصاد باقی نمی گذارد لذا قیمت مسکن و بورس به روند رو به نزول خود ادامه می دهد.

 چرا سقوط قیمت نفت باعث افزایش نرخ دلار نشد ؟

ادیب : با کاهش ارزش انرژی تولیدی از 46 میلیارد دلار به 9 میلیارد دلار ( کاهش 80 درصدی ) عرضه و تقاضا به صورت یکسان و مساوی کاهش یافته است. تورم فزونی تقاضا بر عرضه است نظر به اینکه عرضه و تقاضا به طور مساوی کاهش یافته کاهش قیمت نفت فقط به کوچک شدن اقتصاد انجامیده و باعث تورم نشده است. قیمت کالاهای وارداتی نسبت به سال قبل 29 درصد و نسبت به سه سال قبل 35 درصد کاهش  یافته است( با شاخص بلومبرگ ) لذا ایران دارد تورم منفی وارد می کند. واردات تورم منفی در این سطح ، اثر کوچک شدن اقتصاد را تشدید کرده  است  و از عواملی است که باعث شده سقوط قیمت نفت  بار تورمی نداشته باشد.

 • بانک مرکزی از سال 92 خلق پول نمی کند

  عامل مهار تورم فقط کوچک شدن اقتصاد بود ؟

ادیب :از فروردین 92 تا کنون خلق پول به وسیله بانک مرکزی متوقف شده است. مهم ترین عامل تورم در ایران در دهه گذشته خلق پول به وسیله بانک مرکزی و تامین  کسر بودجه بخش عمومی به وسیله بانک مرکزی بوده است که اکنون متوقف شده است. اگر خلق پول به وسیله بانک مرکزی تداوم داشت سقوط قیمت نفت به انفجار تورمی انجامیده بود.

 • عامل رشد نقدینگی

 اما نقدینگی به شدت افزایش یافته است چرا رشد نقدینگی باعث تورم نمی شود ؟

ادیب :70 درصد سپرده های بانکی به 600 هزار نفر تعلق دارد که مخارج اندکی دارند و چندان مصرف نمی کنند، در کشور تمرکز ثروت ایجاد شده است. تمرکز ثروت مانع مصرف است. 30 درصد سپرده ها کمتر از 100 میلیون تومان است . جامعه به دو دسته تقسیم شده 600 هزار نفر که به شدت ثروتمند هستند و مصرف اندکی دارند به عبارت دیگر 70 درصد ثروت جامعه فقط به یک درصد جامعه تعلق دارد این روند باعث شده تا در کشور رکود ایجاد شود. آنهایی که می توانند مصرف کنند پول ندارند و آنهایی که پول دارند جمعیت چندانی ندارند. لذا رشد نقدینگی که نجومی هم انجام می شود بر رکود اثری ندارد . عامل رشد نقدینگی رشد قدرت خرید 600 هزار نفر است. جز با تمرکز زدائی از ثروت ، مصرف در کشور افزایش نمی یابد، لذا رکود ادامه خواهد داشت. در مجموع تمرکز ثروت در کشور باعث شده تا با سقوط قیمت نفت ، تورم ایجاد نشود.

 نرخ سود در مهار تورم موثر نیست ؟

ادیب : نرخ بهره بالا به کاهش تقاضا و افزایش عرضه می انجامد، افزایش عرضه و کاهش تقاضا، به تورم منفی می انجامد. بالابودن نرخ بهره در کشور تورم منفی ایجاد می کند اگر یکسال دیگر نرخ سود در این سطح باقی بماند موج سقوط قیمت در بخش های حبابی می شود.

 • دولت در مهار تورم موفق بود اما...

 شما به سئوال من پاسخ ندادید چرا رشد نقدینگی باعث تورم نمی شود؟

ادیب : از سوی دیگر بانکها 70 درصد سپرده ها را به 2 هزار شرکت بزرگ  تسهیلات پرداخت  کرده اند که به اظهار معاونت نظارت بانک مرکزی اقساط وام را پرداخت نمی کنند یا اگر پرداخت کنند حداکثر از یک بانک دیگر وام می گیرند و به بانک دیگر می دهند که حاصل جمع آن برای شبکه بانکی صفر است. لذا در عمل دارایی ثروتمندان بدهی 2 هزار شرکت بزرگ است. در عمل دارایی ثروتمندان دارایی کاغذی است، با یک واسطه دارایی ثروتمندان سهام 2000 شرکت ورشکسته است. این روند در مهار تورم موثر بوده است. مهم ترین عامل مهار نرخ ارز ، مهار قیمت مسکن و مهار ارزش سهام در بورس، تبدیل شدن دارایی ثروتمندان به دارایی کاغذی است. دولت در مهار تورم موفق بوده است اما عامل مهار تورم چندان به دولت مربوط نبوده است.

 لغو سوئیفت چه اثری بر تورم داخلی دارد ؟

ادیب :لغو تحریم ها و باز شدن سوئیفت باعث می شود تا هزینه واردات بین 10 تا 15 درصد کاهش یابد که همان اثر کاهش نرخ ارز بر بازار را دارد. کاهش  10 تا 15 درصدی هزینه واردات باعث ایجاد تورم منفی  در مورد کالاهای وارداتی به همین میزان می شود که در عمل بدون اینکه  نرخ ارز کاهش یابد قیمت کالاهای وارداتی کاهش می یابد که در خنثی کردن  بار تورمی کاهش  قیمت نفت موثر است.

 • کسانی که در کار خرید و فروش ارز هستند باید هشیار باشند

 ورود سرمایه خارجی چه اثری بر نرخ ارز دارد ؟

ادیب :در عین حال نرخ ارز در ایران نسبت به عرضه ارز واکنش نشان  می دهد، بازار ایران کشش خرید روزانه 200 میلیون دلار را دارد. اگر عرضه ارز به هر علتی سه روز متوالی به 170 میلیون دلار کاهش یابد،  قیمت ارز افزایش می یابد و اگر عرضه ارز به 230 میلیون دلار افزایش یابد قیمت ارز کاهش می یابد. اگر تعامل با خارج منجر به ورود سرمایه خارجی به کشور شود و اگر تامین مالی از خارج در سطح گسترده و شبیه خرید هواپیما بوسیله ایرباس باشد و اگر خرید هواپیما از ایرباس مقدمه یک روند گسترده باشد که به مفهوم عرضه گسترده ارز به بازار است، نرخ ارز واکنش نشان می دهد.

 باید منتظر ماند. همه چیز به میزان عرضه ارز ناشی از تامین مالی از خارج بستگی دارد. سئوال اصلی این است که آیا ایران فقط در یک فقره 25 میلیارد دلار از خارج هواپیما می خرد؟ در کشوری که درآمد نفت آن در سال با صادرات یک میلیون بشکه  10 میلیارد دلار است و خرید در دیگر حوزه ها در سطح سابق باقی می ماند یا اینکه خرید هواپیما در این سطح گواه ورود اقتصاد ایران در یک فاز جدید است که خرید هواپیما بخشی از کوه یخی است که تازه نمایان شده است.

 اگر خرید هواپیما نماد کوه یخی باشد که در حال نمایان شدن است باید منتظر واکنش نرخ ارز بود، کسانی که در کار خرید و فروش ارز هستند باید هشیار باشند.


|
امتیاز مطلب : 28
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6


گردش واحد پول ایران در تاریخ
شنبه 21 آذر 1394 ساعت 1:9 | بازدید : 621 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 گردش پول ایران درتاریخ

واحد پول کشور *ایران* بر مبنای «دینار» بنا شده. دینار، واحد قدیمی پول روم و بعد امپراتوری روم شرقی بود و «دیناریوس» خوانده می شد. یک دیناریوس روم شرقی برابر با یک سکه نقره بود که وزنش در مواقع مختلف فرق می کرد. این واحد پول بعد از فتح اراضی روم شرقی به دست مسلمانان، از طرف اونها به عنوان نام واحد پول انتخاب شد و تبدیل شد به دیناری که امروزه هم در کشورهای عربی از آن استفاده می شود. به همین ترتیب، سلطنتها و حکومتهای ایرانی هم از دینار استفاده می کردند. اما به تدریج، در نتیجه تورم و بی ارزش شدن پول، احتیاج به واحدهای پولی بزرگتر پیش اومد. این واحدها همه بر مبنای دینار بنا شده بودند.  اولين واحد پولي، سكه صد ديناربود(صنار) که توسط سلطان محمود غزنوی ضرب شد و به اسم«محمودی» نامیده می شد. در همان زمان، شاهان سامانی ماورالنهر، سکه های نقره پنجاه دیناری ضرب کردند که «شاهی» نامیده می شد. در حقیقت، یک شاهی، نصف یک محمودی یا به عبارت دیگر، یک محمودی، دو شاهی بود. تا زمانهایی سکه های نقره شاهي و محمودي مورد استفاده بودند. واحدهای دیگری مثل (قران)(هزار دينار) و (تومان) (10000) دينار فقط واحد محاسبه بودند و عملا" هیچ سکه ای به نام قران یا تومان ضرب نمی شد (کلمه تومان از لفظ مغولی تومان به معنی ده  هزار است نمونه اش رو درمنصب «تومان باشی» می شود دید: فرمانده ده هزار نفر) در دوره صفوی، شاه عباس شروع به ضرب یک سکه کرد به ارزش 200 دینار یا دو محمودی. این سکه به «عباسی» معروف شد و بسیار مورد استفاده قرارگرفت . در همین زمان، به علت رابطه پرتغال با ایران، سکه های پرتغالی در ایران رایج شد این سکه ها «رئال» نام داشتند(كه هنوز هم واحد پول بعضي از مستعمرات سابق پرتقال،مثل برزیل است). این واحد پول، بر مبنای وزنش، مطابق 1175 دینار گرفته شد و در ایران به این اندازه خریده می شد. سکه رئال پرتغال در ایران به عنوان ریال رواج پیدا کرد به این ترتیب دولت ایران دست به ضرب سکه های ریال زد که برای مبالغ بالا بکار می رفت. در اواخر قرن هجدهم میلادی، نادرشاه افشار هم یک نوع سکه به ارزش 500 دینار ضرب  که به اسم خودش نادری خوانده ميشد اما خيلي زود در فرهنگ عام به جای لفظ نادری، استفاده از لفظ «ده شاهی» (شاهی= پنجاه دینار: 500 دینار= ده شاهی) رواج پیدا کرد در طول سلطنت قاجار، سکه های مورد استفاده در ایران، شاهی، صنار، عباسی، و ده شاهی بودند، و در اواخر دوره قاجار، سکه های هزار دیناری و دوهزار دیناری هم ضرب شدند (یک قرانی و دوزاری) در ابتدای سلطنت پهلوی برای یکدست شدن واحد پول ایران، سکه های ریال بجای 1175 دینار به مبلغ 1000 دینار ( مطابق قران) کاهش داده شدند و واحد پول «ریال» نام گرفت. در همان دوران پهلوی هم بعد از تورمهای اقتصادی مختلف و رواج پول کاغذی، اسکناسهای پنج ریالی و ده ریالی (یک تومانی) چاپ شدند تومان به عنوان واژه‌ای که امروز کاربردی بیشتر از ریال، واحد پول رسمی دارد، از واژه ترکی به معنای ده‌هزار وارد زبان فارسی شده است. تومان تا پیش از 1310 واحد پولی معادل با 10000 دینار بوده است. پیش از آن ،‌حدفاصل سال‌های 1798 تا 1825 میلادی تومان واحدی معادل 8 ریال بوده‌ است ، که هر ریال خود معادل 1250 دینار می‌بوده. در این دوران یک قران واحدی برابر 1000 دینار یا یک دهم تومان بود. اما پس از سال‌ 1932 میلادی، 1310 هجری شمسی هر تومان با 10 ریال معادل شد و از آن پس *تومان* ، عملا واحد پول غیر رسمی در زندگی روزمره ایرانیان شد.

 

 

 


|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4


دستورالعمل انتشار اوراق مرابحه
شنبه 21 آذر 1394 ساعت 1:1 | بازدید : 660 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 دستورالعمل انتشار اوراق مرابحه

 

"دستورالعمل انتشار اوراق مرابحه" در 22 ماده و 10 تبصره در اجراي بند (2) مادة (7) قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذرماه 1384 در تاریخ 1390/09/26 به تصویب هیأت مدیرۀ سازمان بورس و اوراق بهادار رسید.

 

بخش اول – تعاریف

 

ماده(1) اصطلاحات و واژه‌های به‌کاررفته در مادۀ 1 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، مصوب آذرماه 1384 و مادۀ 1 قانون توسعۀ ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی، مصوب آذرماه 1388، به همان معانی در این دستورالعمل به‌کار رفته‌اند. سایر واژه‌های به‌کار رفته در این دستورالعمل دارای معانی زیر می‌باشند:

 

(1) اوراق مرابحه: اوراق بهادار با نام قابل نقل و انتقالی است که نشان‌دهندۀ مالکیت مشاع دارندۀ آن در دارایی مالی (طلب) است که براساس قرارداد مرابحه حاصل شده است.

 

(2) بانی: شخص حقوقی است که نهاد واسط برای تأمین مالی وی در قالب عقود اسلامی، اقدام به انتشار اوراق مرابحه می‌نماید.

 

(3) دارایی: مال منقول یا غیرمنقول با مشخصات تعیین‌شده در این دستورالعمل است که می‌تواند مبنای انتشار اوراق مرابحه واقع شود.

 

(4) ضامن: شخص حقوقی است که اقساط بهای دارایی و سایر وجوهی را که بانی ملزم به پرداخت آن به نهاد واسط می‌باشد در سررسید یا سررسیدهای معین تعهد و تضمین می‌نماید.

 

(5) عامل پرداخت: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویۀ وجوه است که اقساط بهای دارایی را در سررسید یا سررسیدهای معین به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌نماید.

 

(6) عامل فروش: شخص حقوقی است که نسبت به عرضه و فروش اوراق مرابحه از طرف نهاد واسط اقدام می‌نماید.

 

(7) عمر اقتصادی: مدت زمانی است که انتظار می‌رود دارایی از لحاظ اقتصادی توسط بانی قابل استفاده باشد.

 

(8) فروشنده: شخص حقوقی یا حقیقی معتبر است که اقدام به فروش دارایی به نهاد واسط می‌نماید.

 

(9) قرارداد مرابحه: فروش دارایی به بیشتر از قیمت خرید آن با ذکر میزان سود و مبلغ پرداختی بابت خرید می‌باشد.

 

(10) مقررات: منظور قوانین، مصوبات هیئت وزیران، شورا و سازمان می‌باشد.

 

(11) استانداردهای حسابداری و حسابرسی: منظور استانداردهای حسابداری و حسابرسی ملی لازم‌الاجرا می‌باشد.

 

بخش دوم – ارکان انتشار اوراق مرابحه

 

مادۀ (2) بانی باید دارای شرایط زیر باشد:

 

الف- شرکت‌های سهامی، شرکت‌های تعاونی و مؤسسه یا نهادعمومی غیر دولتی مشمول مادة 3 قانون مدیریت خدمات کشوری، به استثنای شهرداری‌ها که دارای شرایط زیر باشند:

 

(1) در ایران به ثبت رسیده و مرکز اصلی فعالیت آن در ایران باشد؛

 

(2) مجموع جریان نقدی حاصل از عملیات آن در دو سال مالی اخیر مثبت باشد. اگر جریان نقد حاصل از عملیات بانی مطابق صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای حسابرسی شده در سال جاری مثبت باشد می‌تواند در محاسبة مجموع جریان نقدی مذکور لحاظ ‌شود؛

 

(3) حداکثر نسبت مجموع بدهی‌ها به دارایی‌های آن 90 درصد باشد؛

 

(4) اظهارنظر بازرس و حسابرس شرکت در خصوص صورت‌های مالی دو سال مالی اخیر آن مردود یا عدم اظهارنظر نباشد.

 

ب- مؤسسات دولتی، شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ها.

 

تبصره: در خصوص بانک‌ها، مؤسسات مالی و اعتباری و شرکت‌های واسپاری (لیزینگ‌ها) تحت نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران جریان نقدی حاصل از عملیات آن در دورة مالی یک سال اخیر مثبت بوده و حداکثر نسبت مجموع بدهی‌ها به دارایی‌های آن 95 درصد باشد.

 

مادۀ (3) انتشار اوراق مرابحه، صرفاً توسط نهاد واسط مجاز می‌باشد.

 

مادۀ (4) بانی و فروشنده نباید دارای شخصیت حقوقی واحد باشند.

 

مادۀ (5) ضامن توسط باني و با تأیید سازمان صرفاً از میان بانک‌ها، مؤسسات مالی و اعتباری تحت نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بیمه‌های تحت نظارت بیمة مرکزی جمهوری اسلامی ایران، شرکت‌های تأمین سرمایه، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، نهادهای عمومی و شرکت‌ها و مؤسسات دولتی انتخاب مي‌شود.

 

تبصرة 1: ضمانت اشخاص حقوقی تحت کنترل بانی برای پرداخت اقساط و ایفای تعهدات بانی قابل قبول نمی‌باشد. این موضوع باید توسط حسابرس بانی تأیید گردد.

 

در صورتی که اوراق مرابحه دارای رتبة اعتباری مورد تأیید سازمان باشد، وجود ضامن الزامی نخواهد بود.

 

مادۀ (6) حسابرس بانی در زمان ارائۀ طرح تأمین مالی تا پایان تصفیة اوراق باید از میان مؤسسات حسابرسی معتمد سازمان انتخاب شده باشد.

 

مادۀ (7) عامل فروش اوراق مرابحه از بین شرکت‌های کارگزاری عضو بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران توسط باني انتخاب می‌گردد.

 

تبصره: عامل فروش با اخذ مجوزهای لازم می‌تواند به منظور توزیع گستردۀ اوراق از خدمات بانک‌ها، مؤسسات مالی و اعتباری تحت نظارت بانک مرکزی، بیمه‌های تحت نظارت بیمة مرکزی جمهوی اسلامی ایران و نهادهای مالی استفاده نموده و ترتیبی اتخاذ نماید تا سفارش‌گیری جهت خرید اوراق، از طریق اشخاص مذکور نیز انجام شود.

مادۀ (8) شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویۀ وجوه،


|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4


همه چيز درباره سلف نفتي + مباحث فقهي مربوط به خريد و فروش اوراق سلف
شنبه 21 آذر 1394 ساعت 1:43 | بازدید : 623 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 همه چيز درباره سلف نفتي + مباحث فقهي مربوط به خريد و فروش اوراق سلف

 

قرارداد سلف نفت، قراردادي است كه بر اساس آن شركت ملي نفت ايران(يا شركت‌هاي تابعه)، مقدار معيني نفت خام را بر اساس مشخصات قرارداد سلف، در برابر بهاي نقد، به فروش مي‌رساند تا در سررسيد مشخص (دوره تحويل) به خريدار تحويل دهد.

 

به گزارش پايگاه اطلاع رساني شركت ملي نفت ايران، گواهي سلف نفت، سندي مشتمل بر مجموع دارايي خريدار از قراردادهاي سلف است، اين گواهي در طول دوره معاملاتي مبناي انجام معاملات و پس از پايان آن دوره، مبناي تسويه نقدي يا تحويل فيزيكي قرارداد سلف خواهد بود.

 

قرارداد سلف موازي نفت

 

خريدار سلف نفت مي‌تواند قبل از سررسيد، بر اساس قرارداد سلف ديگري، مقدار معيني نفت خام به صورت كلي في‌الذمه به خريدار جديد بفروشد و او را به شركت ملي نفت ايران جهت دريافت نفت خام يا تسويه نقدي حواله دهد. به اين قرارداد سلف موازي مي‌گويند، چند نكته در سلف موازي مورد توجه است:

 

1.   سلف‌هاي موازي همه مستقل از هم بوده هر فروشنده‌اي مقدار معيني از كالاي استاندارد (براي مثال نفت خام مشخص) را به صورت كلي في‌الذمه مي‌فروشد، بنابراين مشكل فقهي فروش مبيع سلف قبل از سررسيد پيش نمي‌آيد.

 

2.   گرچه قراردادهاي سلف مستقل از هم هستند لكن براي احراز قدرت بر تحويل تنها شركت ملي نفت ايران (يا شركت‌هاي تابعه)، و يا كساني كه داراي گواهي سلف نفت هستند حق معامله سلف موازي نفت دارند.

 

3.   شركت ملي نفت ايران با اعطاي گواهي سلف، به خريدار سلف نفت اجازه مي‌دهد در صورتي كه قبل از سررسيد اقدام به فروش سلف موازي نفت كرد، مي‌تواند با تحويل گواهي سلف، خريدار جديد را جهت تحويل نفت خام يا تسويه نقدي به شركت ملي نفت ايران حواله دهد.

 

مديريت ريسك گواهي‌هاي سلف موازي نفت

 

دارندگان اوراق سلف در سررسيد مي‌توانند با تحويل گواهي سلف، نفت خام دريافت كنند كما اينكه مي‌توانند با فروش نفت خام به شركت ملي نفت ايران به قيمت روز، تسويه نقدي كنند، در سررسيد ممكن است قيمت نفت خيلي نوسان داشته باشد و اين باعث ريسك بالا براي دارندگان اوراق شود.

 

براي پوشش اين ريسك مي‌توان از قراردادهاي اختيار معامله استفاده كرد؛ به اين صورت كه شركت نفت در كنار قرارداد اصلي فروش سلف نفت، حق اختيار فروش نفت در سررسيد به قيمت معين، به خريدار سلف مي‌فروشد و در مقابل حق اختيار خريد به قيمت معين در سررسيد از خريدار سلف مي‌خرد.

 

خريدار سلف نيز زماني كه به قرارداد سلف موازي اقدام به فروش سلف مي‌كند اين دو حق و تعهد را به خريدار جديد سلف منتقل مي‌كند.

 

حق اختيار فروش

 

حق اختيار فروش، قرارداد اختياري است كه همراه با معامله سلف از سوي شركت ملي نفت ايران به خريدار داده مي‌شود و بر اساس آن، اختيار فروش مقدار معيني نفت خام به «قيمت اعمال» تعيين شده در قرارداد، در تاريخ سررسيد به خريدار داده مي‌شود.

 

اين حق اختيار قابليت خريد و فروش مستقل ندارد و منحصرا با اجازه شركت ملي نفت ايران در قرار داد سلف موازي به خريدار جديد منتقل مي‌شود.

 

حق اختيار خريد

 

حق اختيار خريد، قرارداد اختياري است كه همراه با معامله سلف از سوي خريدار به شركت ملي نفت ايران داده مي‌شود و بر اساس آن، اختيار خريد مقدار معيني نفت خام به «قيمت اعمال» تعيين شده در قرارداد در تاريخ سررسيد به شركت ملي نفت ايران داده مي‌شود.

 

اين حق اختيار نيز قابليت خريد و فروش مستقل ندارد و منحصرا با اجازه شركت ملي نفت ايران در قرار داد سلف موازي به خريدار جديد منتقل مي‌شود؛ به اين بيان كه خريدار جديد سلف موازي، متعهد مي‌شود تعهد خريدار اول در قبال اختيار خريد شركت نفت را به عهد بگيرد.

 

تسويه سلف نفت

 

در سررسيد گواهي‌هاي سلف چند حالت ممكن است رخ دهد و متناسب آن چند گزينه براي تسويه نقدي يا فيزيكي به شرح ذيل قابل تصور است.

 

1.   اگر در سررسيد، قيمت نفت خام پايين‌تر از 140 دلار است، در اين فرض دارنده گواهي سلف ترجيح مي‌دهد به جاي تسويه فيزيكي از حق اختيار فروش خود استفاده كرده و هر بشكه نفت خام را به 140 دلار به باني (شركت ملي نفت ايران) بفروشد و تسويه نقدي كند.

 

2.   اگر در سررسيد، قيمت نفت خام بالاتر از 140 و پايين‌تر از 160 دلار است، در اين فرض دارنده گواهي سلف مي‌تواند تقاضاي تسويه فيزيكي نفت كند.

 

3.    اگر در سررسيد، قيمت نفت خام بالاتر از 140 و پايين‌تر از 160 دلار است، در اين فرض دارنده گواهي سلف مي‌تواند با فروش نفت خام به قيمت روز با باني (شركت ملي نفت ايران) تسويه نقدي كند.

 

4.   اگر در سررسيد، قيمت نفت خام بالاتر از 160 دلار است، در اين فرض باني (شركت ملي نفت) ترجيح مي‌دهد به جاي تسويه فيزيكي از حق اختيار خريد خود استفاده كرده و هر بشكه نفت خام را به 160 دلار از دارندگان گواهي سلف خريداري كرده و تسويه نقدي كند.

 

ابعاد فقهي معاملات سلف نفتي

 

كميته فقهي سازمان بورس و اوراق بهادار ايران طي جلسات آبان و آذر ماه 90 پس از بررسي ابعاد مختلف فقهي، مالي و اقتصادي پيش فروش نفت، و بعد از تبيين و توجيه اقتصادي و مالي پيش فروش نفت، توسط صاحب نظران مالي و اقتصادي و كارشناسان وزارت نفت و شركت ملي نفت ايران، ابعاد فقهي اين معامله را بررسي و به شرح ذيل تصويب كردند.

 

1.   پيش‌فروش مقدار معيني نفت خام با تعيين اوصاف، زمان، مكان و كيفيت تحويل، از مصاديق عقد سلف بوده و صحيح است. فروشنده سلف مي‌تواند با فروش مقدار معيني نفت خام، گواهي‌هاي يكسان (استاندارد) در اختيار خريدار بگذارد تا وي بتواند در سررسيد براي تحويل كالا يا تسويه نقدي به فروشنده مراجعه نمايد.

 

2.   خريد و فروش گواهي‌هاي سلف نفتي در بازار ثانوي، مصداق خريد و فروش مبيع سلف قبل از سررسيد است كه مشهور فقهاي شيعه مخالف آن بوده و باطل مي‌دانند. اين مسئله گرچه از منظر فقهي محل بحث و گفتگوي علمي است و چه بسا بتوان قول به جواز را تقويت كرد، لكن براي ابزارسازي نياز به راهكاري مطابق فتواي مشهور هست.

 

3.   راهكار قرارداد تركيبي سلف موازي و حواله براي حل مشكل بازار ثانوي صحيح است به اين بيان كه خريدار سلف نفتي، اقدام به فروش مقدار معيني نفت به صورت سلف مستقل كرده و جهت دريافت كالا به فروشنده نخست سلف (شركت ملي نفت ايران) حواله مي‌دهد.

 

4.   براي پوشش ريسك خريداران سلف نفت و فروشنده آن (شركت ملي نفت ايران) مي‌توان به دو روش عمل كرد:

 

 روش نخست: شرط اختيار خريد و فروش در ضمن قرارداد سلف

 

خريداران و فروشنده سلف نفت (شركت ملي نفت ايران) ضمن قرارداد سلف نفت شرط مي‌كنند كه خريدار سلف حق‌اختيار فروش مقدار معيني نفت به قيمت معين در سررسيد داشته باشد و فروشنده نيز حق‌اختيار خريد مقدار معيني نفت به قيمت معين در سررسيد داشته باشد. همچنين فروشنده سلف نفت (شركت ملي نفت ايران) ضمن قرارداد سلف نفت اجازه مي‌دهد كه خريدار سلف اين دو اختيار را به خريدار سلف موازي نفت منتقل نمايد.

 

روش دوم: انعقاد بسته قراردادي (پكيج قراردادي)

 

در اين روش، خريداران و فروشنده سلف نفت (شركت ملي نفت ايران) با انجام قرارداد سلف نفت، در واقع يك بسته كامل قراردادي را به شرح ذيل است :

 

1.   فروشنده سلف مقدار معيني نفت خام به خريدار مي‌فروشد.

 

2.   با ارائه گواهي سلف به خريدار اجازه مي‌دهد با انجام قرارداد سلف موازي خريدار جديد را به فروشنده سلف حواله دهد.

 

3.   حق‌اختيار فروش مقدار معيني نفت به قيمت معين در سررسيد را به خريدار سلف مي‌فروشد.

 

4.   حق‌اختيار خريد مقدار معيني نفت به قيمت معين در سررسيد را از خريدار سلف خريداري مي‌كند.

 

5.   به خريدار سلف اجازه مي‌دهد چنين قرارداد تركيبي را بر اساس سلف موازي با خريدار جديد داشته باشد.

 

6.   سازمان بورس و اوراق بهادار حق دارد براي احراز شرط قدرت بر تسليم، تنها به شركت ملي نفت ايران (يا شركت‌هاي تابعه) و به كساني كه گواهي سلف نفت دارند اجازه فروش سلف موازي نفت دهد.

7.   كميته فقهي از اداره قوانين و مقررات سازمان درخواست دارد تا در تهيه آيين‌نامه و دستورالعمل اجرايي گواهي سلف نفتي دقت لازم صورت گيرد تا قراردادهاي سلف موازي و حواله به صورت صحيح و واقعي انجام پذيرد و از فروش گواهي سلف كه مصداق فروش مبيع سلف قبل از سررسيد است، اجتناب شود.


|
امتیاز مطلب : 25
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5


خلاصه کتاب یهودیان و سرمایه داری مدرن
جمعه 20 آذر 1394 ساعت 21:24 | بازدید : 905 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 خلاصه کتاب یهودیان و سرمایه داری مدرن

 

 

راز سرمایه داری مدرن چیست؟ سومبارت می گوید: پیوریتانیسم* جداً همان یهودیت است


نام اصلی کتاب jews and modern capitalاست و  نام انتخابی مترجم «یهودیان و حیات اقتصادی مدرن» است و توسط نشر ساقی در ایران معرفی شده است. نویسنده کتاب ورنر سومبارت دوست ماکس وبر (جامعه شناس مشهور و نویسنده کتاب «اخلاق سرمایه داری و  روح پروتستانتیسم») است. دو دوست آلمانی هر دو درباره راز سرمایه داری تحقیق کرده اند تحقیقی که پروتستانها و پیوریتانها را به عنوان حل معما تحلیل کرد جهانی شد و تحقیقی که پای یهودیان را به میان کشید گمنام ماند. راز سرمایه داری مدرن چیست؟ سومبارت می گوید: پیوریتانیسم جداً همان یهودیت است! (ص 260).
نوع تجارت یهودیان در کار مردم قدیم و سنتی خلل ایجاد می کرد. شکواییه های مسیحیان از شیوه های بازرگانی یهودی و حتی دروغگویی وفریب آنها فراوان است (ص128). زیر قیمت فروختن بدترین و غیر شرافتمندانه ترین کار در تجارت تلقی می شد (ص137). اما اروپا شاهد نرخ شکنی های یهودی ها بود (ص155).
خاطرات گلوکل فن هاملن (ص144به بعد) کتابی مشهور و خواندنی است از یک زن یهودی که ما را به دنیای یهودیان می برد. یهودیان بر خلاف مسیحیان آشکارا به اهمیت پول اعتراف می کردند (ص149-145). در تلمود هم از ثروت به عنوان لطف الهی ستایش شده است (ص226). ضمن اینکه جایگاه یهودیان در مقام مسئول تدارکات و تأمین کنندگان نیاز مالی حکومت ها (ص 57 به بعد) و استعداد توان یهودیان در وام دادن (322) بسیار شناخته شده است.
به نظر من مهم ترین نکته کتاب این است که یهودیان فضای تجارت را انتزاعی کرده اند و پول و اسناد اعتباری و بورس نشانه های مهم انتزاعی شدن تجارتند که توسط یهودیان در دنیای مدرن مطرح شدند. بازار سهام بازار مناسبی برای تثبیت اسناد اعتباری بود که با این بازار معاملات تجاری وِیژگیهای شخصی خود را از دست داد و معیار معامله  ارزش کل و انتزاعی سهام و قیمت روز شد(ص 92). شاید جمله «با پول همه کار می توان کرد» در صورتی درست است که بدانیم پول همه چیز را انتزاعی می کند یعنی آن را از ماهیت اصلی جدا می کند و در نتیجه می تواند با محصول جدید کاری کند که قبلاً امکان پذیر نبود! حالا جنبه  تکنیکی کار خود به جنبه ای فرعی از صنعت بدل شده است (ص 122) و سرمایه گذاران عقل تجاری دارند وآن قدرها مهم نیست که در چه شاخه ای فعالیت می کنند(ص123). در کتاب خاطرات زن یهودی آمده است که: هر یهودی آدم همه فن حریفی است (ص148). یهودیان به مرزبندی ها توجه چندانی نمی کردند و به قواعد رایج عرفی تجارت وقعی نمی گذاشتند (ص149). این یهودیان بودند که اصل جای گزینی کالا را مطرح کردند (ص160). پول وانتزاعی بودن سرمایه با روحیه یهودیان تناسب دارد (ص286). یهودیان کار ذهنی را برکار جسمی ترجیح می دهند (ص271). این یعنی یهودیان از جنبه ی شخصی زندگی درک درستی ندارند وروابط شخصی با پیوندهای غیرشخصی وانتزاعی هدفمند جایگزین کردند (ص275و274). و در واقع یهودیها دنیا را نه با چشم جان که باچشم ذهن مشاهده می کردند (ص276). کسی حق ندارد از طبیعت به صرف لذت، لذت ببرد بلکه در باره آن باید به فکر نشست وعظمت خداوند را در نظر آورد(ص238). به طور خلاصه باید ازهر آنچه که نشانه ی انسان طبیعی ودر نتیجه ناپرهیز کاری است پرهیز کرد (ص239). جالب است که ازدواج نه بر اساس شهوت بلکه باید بر اساس تبعیت از دستورات انجام شود(ص243). سرمایه داری خصلتی دارد که تفاوتهای کیفی را با تکیه بر تفاوتهای کمی صرفاً به نمایش بگذارد (ص285). در جهان سرمایه داری هیچ چیز طبیعی وجود خارجی ندارد ویهودی می تواند به آسانی بر روابط فاقد خصلت انسانی مسلط شود (ص287).

 

اعتقادات یهود دریهود برای مردم با سواد ارزش قائل نیست (ص270). یهود بیش از هر دینی با روشنفکری تناسب دارد و یهودیان بیش از همه مردم مدرن هستند. ثروتمند ترین یهودیان خبره ترین کارشناسان تلمود هم بودند (ص206). هیچ امتی به اندازه ی یهود اهل کتاب نبودند (ص207). یهود با خرد گرایی یا روشنفکری احتمالاً تنها دینی است که اسرار و عرفان را قبول ندارد (ص217). در کتب یهود احترام وسکوت ،مطا لعه،آگاهی از علت وجودی مراسم مذهبی مهم دانسته شده است (ص218).
یهود دین حساب و کتاب است و روابط قاعده مند حقوقی بین خداوند و قوم اسراییل بسیار قابل توجه است: یهود چیزی نیست جز قرارداد وعده و پاداش بین یهودی و خدا و در نتیجه توزین مستمر ضرر ومنفعت ونظام پیچیده حساب وکتاب و لزوم داشتن دفتر اعمال برای هر فرد (ص219). اساساً پرهیزگاری وقانون مندی به هم مرتبط شده اند (234). هیچ واژه ای به اندازه ی tachlis (هدف) به گوش یهودیان آشنا نیست (ص278). یهود پر است از دستور و قانون. برای هر کار ضروری فرمانی وجود دارد(ص237).
البته در نزد یهودیان تعصب وقانونمندی به گونه ای 
سرمایه داری آنها بسیار مؤثر است. یهود دینی دنیایی است به این معنی که تعصب به جهان دیگر همواره در تضاد با یهودیت بوده است (ص235). هیچ قومی به اندازه ی

 


|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4


آیا وام خوردرو 25 میلیونی را بگیریم یا نه ؟
سه شنبه 19 آبان 1394 ساعت 1:30 | بازدید : 689 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

  آیا وام خوردرو 25 میلیونی را بگیریم یا نه ؟ 

 

آن طور که پیش از این اعلام شده بود، قرار بود وام 25 میلیون تومانی خرید خودرو طی 7 سال بازپرداخت شود، اما تازه‌ترین اخبار حاکی از این است که دره بازپرداخت این وام به 4 سال کاهش یافته است.

از سوی دیگر منتقدان این وام معتقدند دلیل مردم برای پیوستن به کمپین نخریدن خودروی صفر نداشتن نقدینگی نبود، بلکه این اعتراضی به پایین بودن کیفیت خودروها بود. از این رو، همین افراد کمپین تازه‌ای برای نه گفتن به دریافت وام 25 میلیون تومانی راه‌انداخته‌اند.

مقایسه وام 25 میلیونی با خرید بیمه عمر و سپرده‌گذاری در بانک

یکی از توجیه‌های اعضای کمپین جدید این است کهه بهتر است مردم 25 میلیون تومان خود را در خرید بیمه عمر هزینه کنند. در توضیح این مطلب آمده است: در صورتی که پول اقساط وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو را در یکی از شرکت‌های بیمه‌ای سرمایه‌گذاری کنیم در پایان ۷ سال چه مبلغی خواهیم داشت؟

شما خودرویی می‌خرید. ۷ میلیون تومان آن را نقد و ۲۵ میلیون تومان آن را طی اقساط ۷ ساله ماهانه حدود 496 هزار تومان می‌پردازید. در پایان سال هفتم شما یک خودروی ۷ ساله با ۲۱۰ هزار کیلومتر کارکرد دارید که بابت آن ۴۹ میلیون پول پرداخت کرده‌اید، اما ارزش زمانی خودرو چیزی حدود ۱۸ میلیون تومان است.

در گزینه دوم اگر ۴۹۶ هزار تومان در هر ماه در یک شرکت بیمه عمر سرمایه گذاری کنید و ۷ میلیون تومان در یکی از بانک‌ها سپرده گذاری کنید، در پایان سال هفتم شما از شرکت بیمه با سود تضمینی ۲۵ حدود ١٠۶ میلیون تومان و از بانکی که در آن سپرده گذاری کردید حدود ٣١ میلیون تومان دریافت خواهید کرد. پس عاقلانه فکر کنید!

مقایسه قیمت پراید با وام 25 میلیون تومانی

اعضای کمپین این بار هم مانند قبل از تصاویر برای نشان دادن هر چه بهتر هدف خود استفاده کرده‌اند.

در یکی از تصاویر منتشرشده یک پراید دیده می‌شود که بر روی آن خط قرمز کشیده شده است. در زیر این تصویر نوشته شده است: «احمق کسی است که ماشین 3 میلیونی را با وام 25 میلیونی بخرد و 47 میلیون پس بدهد.»

 امروز قرار است خودروسازان فهرست خودروهای مشمول طرح خرید اقساطی را به همراه شرایط فروش آن منتشر کنند.

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


سقـوط آزاد سهم خودروسازان از بازارهای جهانی
پنج شنبه 14 آبان 1394 ساعت 10:56 | بازدید : 662 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 سقـوط آزاد سهم خودروسازان از بازارهای جهانی

سقـوط آزاد سهم خودروسازان از بازارهای جهانی
 
 سهم صنعت خودروسازی ایران از بازارهای بین‌المللی رو به کاهش است. در حالی که دولت برای مقابله با بحران اقتصادی و غلبه بر رکود، تحریک تقاضا را در دستور کار قرار داده است، ایران با از دست دادن بازارهای بین‌المللی نیز دست و پنجه نرم می‌کند.        

بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان صادرات خودرو از ایران در سال گذشته نسبت به چهار سال قبل از آن به یک سوم رسیده است. ایران در سال ١٣٨٩ بیش از ٦٩ هزار دستگاه خودرو صادر کرد اما این رقم در پایان سال گذشته ٢٧ هزار دستگاه گزارش شد.

حجم صادرات خودرو در سال جاری نیز کاهشی قابل‌توجه را تجربه کرده است. پیش‌بینی می‌شود کاهش سهم بازار خودروسازان در سال جاری شدت بیشتری را نسبت به سال گذشته تجربه کند. آمارهای ارایه شده از سوی گمرک نشان می‌دهد در پنج ماه اول امسال تنها ٢٢٠٦ دستگاه خودرو از ایران صادر شده است.

بر این اساس صنعت خودروسازی ایران هر چند با حمایت‌های بی‌دریغی از سوی دولت همراه است و سیاست‌هایی برای غلبه بر وضعیت فعلی در دستور کار قرار می‌گیرد اما نتوانسته است در سال‌های طولانی ورود به بازارهای جهانی سهم چندانی را از آن خود کند. تشدید تحریم‌ها در ابتدای دهه نود سبب شد اقتصادی ایران با مشکلات فراوانی روبه‌رو شود.

شوک ارزی که وزرای دولت سابق از آن به عنوان در رفتن لنگر ارز یاد می‌کنند، سبب شد قیمت خودرو تا سه برابر در بازارهای داخلی افزایش یابد. افکار عمومی انتظار داشت پس از توافق هسته‌ای تغییراتی در این صنعت ایجاد شود اما این اتفاق رخ نداد. به گزارش خبرآنلاین برآوردها نشان می‌دهد همزمان با کاهش حجم فروش خودرو در بازارهای داخلی و دپوی خودروها در انبارهای خودروسازان، سهم خودروسازان از بازارهای خارجی نیز کاهش یافته است. دولت با اعلام پرداخت تسهیلات ٢٥ میلیون تومانی درصدد بهبود وضعیت بازار خودروست.

پیش از این سوریه یکی از مهم‌ترین بازارهای هدف ایران برای صادرات خودرو بود که تحولات داخلی این کشور و درگیری‌های نظامی در آن سبب شد امکان صادرات خودرو به این کشور از میان برود. عراق در حال حاضر مهم‌ترین بازار خودروهای صادراتی ایران است. هر چند ایران به کشورهایی مانند آلمان و چین نیز خودرو صادر کرده است اما تعداد خودروهای صادراتی به این کشورها در حدی نیست که از این اقدام بتوان تحت عنوان بازاریابی برای توسعه سهم خودروسازان از بازارهای جهانی یاد کرد.

 
 

 


|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


فرمانده اقتصاد ایران کیست؟
پنج شنبه 14 آبان 1394 ساعت 10:48 | بازدید : 637 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

فرمانده اقتصاد ایران کیست؟

در حالی که اکثریت اعضای تیم اقتصادی دولت را افراد پر تجربه، با دانش و نخبه تشکیل داده است اما گاه از دل این تیم تصمیم هایی بیرون می آید که با گروه خونی سیاستگذران اصلی اقتصادی دولت همخوانی ندارد.
فرمانده اقتصاد ایران کیست؟

 اگرچه ادبیات اقتصادی رئیس جمهور تغییر کرده و او پای برخی از اصول اقتصادی ایستاده ولی گاه برخی اقداماتی شبه پوپولیستی در این دولت که خیلی‌ها به آن دل بسته‌اند، صورت می‌گیرد. صاحبنظران معتقدند که وقوع چنین اتفاق هایی در دولت به دلیل دو عامل بوده است. عامل نخست اینکه تنوع و تعدد مسائلی که دولت یازدهم در اقتصاد با آن مواجه بوده، بسیار زیاد است چون این مسائل در عرض یکسال به وجود نیامده اند، در مدت زمان کوتاهی رفع نخواهند شد. از نظر آنها مسکن مهر، سهام عدالت، شیوه خصوصی سازی، نحوه تقویت نظام بانکی و نرخ تورم خیلی بالا، رشد اقتصادی منفی با عمق زیاد، هدفمندی یارانه ها، کسری بودجه دولت، نظام دولتی چند نرخی ارزی و . . . مسائلی است اقتصاد ایران در ابتدای کار دولت یازدهم با آن مواجه بوده و کماکان نیز ادامه دارد. مساله تحریم و محدودیت های جدی بین المللی هم که به این لیست اضافه شود، این تصویر به وجود می آید که برای اولین بار در تاریخ ایران یک دولت از جمیع جهات میراث دار فهرست بلند بالایی از انواع مشکلات اقتصادی بوده که از شروع فعالیت خود لازم بوده به حل آنها بپردازد. 

اما این فهرست بلند بالا را چه کسانی باید حل و فصل کنند؟ واقعیت این است که هم اکنون نظام کارشناسی دولت، نسبت به همه زمان های گذشته در ضعیف ترین موقعیت خود قرار دارد. 

نظام کارشناسی کشور به دلیل استخدام های بی رویه در دولت قبل بسیار ضعیف شده، این در حالیست که حل مسائل پیچیده، متنوع و با اهمیت کشور بر عهده همین سیستم است. بنابراین یکی از عواملی که در کنار مسائل تلمبار شده اقتصاد به برخی ناهماهنگی ها دامن زده، ضعیف بودن توان کارشناسی کشور در مقطع فعلی است. در چنین شرایطی سیاستگذاران اقتصادی کشور باید به سمت همگرایی بیشتر حرکت کنند تا ناهماهنگی ها کم شود و صدایی واحد از حنجره تیم اقتصادی دولت در خصوص مسائل مختلف بیرون بیاید.

به همین سبب کارشناسان و تحلیل گران اقتصادی کشور بازنگری در ساختار سیاستگذاری اقتصادی کشور را خواستارند و از لزوم مدیریت واحد تصمیم سازی های اقتصادی در شورایی مستقل به عنوان فصل الخطاب، سخن می گویند.

بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، شورای اقتصاد، ستاد هماهنگی امور اقتصادی، سازمان مدیریت و . . . هر کدام تحلیل خاص خود را از اقتصاد ایران دارند و در تصمیم گیری ها گاه بدون در نظر گرفتن سایر نهادهای تصمیم ساز مستقل عمل می کنند. 

اینکه سیاستگذاران توسعه اقتصادی کشور چه کسانی هستند و کدامیک از مدیران دولت تیغ برنده تری برای اعمال نظرات خود دارند و آن را به نفع توسعه اقتصادی کشور می دانند، پرسشی است که این روزها پیش روی کارشناسان و تحلیلگران نظام برنامه ریزی کشور قرار گرفته است.

آنها می پرسند که کدامیک از نهادهای برنامه ریزی و اقتصادی کشور از نظر قانونی می توانند حرف شان را به کرسی بنشانند و برای زندگی و معیشت 78 میلیون ایرانی و کشور یک میلیون 600 هزار متر مربعی تصمیم هایشان را عملی کنند؟

تعدد و تکثر برنامه ریزی ها و نبود سیستمی واحد برای جمع بندی این برنامه ریزی ها کارشناسان را به این فکر انداخته تا نظام واحد تصمیم گیری اقتصادی در کشور به وجود آید. شورای عالی اقتصاد که باید به عنوان مغز متفکر اقتصادی کشور شناخته شود به جای سیاستگذاری درباره امور مهم اقتصادی کشور درباره مسائلی صرفا منطقه ای و غیر مرتبط نظیر احیای دریاچه ارومیه به بحث می پردازد حال آنکه توقع بر آن است که این شورا به محلی برای سیاستگذاری های کلان اقتصاد تبدیل شود و نقش فرماندهی اقتصاد ایران را بر عهده گیرد.

تیم اقتصادی دولت یازدهم بر سر برخی موضوعات اساسی دارای اختلاف نظر و عقیده است که ریشه این اختلاف نظرها بیشتر به نوع نگاه مردان اقتصادی دولت به حل مسائل اقتصادی و دلیل به وجود آمدن آن دارد و تداعی کننده اختلاف قدیمی کینزین ها و کلاسیک ها و نئوکلاسیک ها در عرصه اقتصاد است. نمونه بارز آن نگاه دولت بر سر موضوع قیمت گذاری است. برخی از مدیران اقتصادی همواره بر طبل قیمت گذاری از سوی دولت می کوبند و برخی دیگر از بر خروج دولت از قیمت گذاری تاکید می کنند.

غنی نژاد: رئیس جمهور فرماندهی اقتصادی به وجود آورد
موسی غنی نژاد در این باره می گوید: «برای کشور لازم است که فرماندهی اقتصادش واحد باشد اما در این باره سه مساله پیش روی دولت است. نخست مصوبات مجلس است که مانع از به وجود آمدن این فرماندهی خواهد شد و قانونگذار به برخی نهادها اختیاراتی را می دهد که این اختیارات قابل تفویض به نهادی بالادستی نخواهد بود. مساله دوم قوه قضائیه است که نهادهایی نظیر تعزایرات حکومتی دز زیر مجموعه اش قرار داد و این نهادها در وقت مقتضی می توانند جلوی تصمیم های اقتصادی دولت سنگ اندازی کنند. فرض کنید دولت بخواهد به آزاد سازی قیمت ها روی آورد آنگاه همین سازمان تعزیراتی که اکنون در کما به سر می برد به سرعت از کما خارج خواهد شد و جلوی این کار را خواهد گرفت.»

این اقتصاددان سومین مساله را خود هیات دولت و ناهماهنگی میان دیدگاه های آنها می داند و می افزاید: «اگر دولت در درون خود بتواند فرماندهی واحدی به وجود آورد و نهادی را مسول تصمیم سازی های اقتصادی خود کند، کارایی اش بالا خواهد رفت. نهادهایی مثل شورای اقتصاد، سازمان مدیریت، بانک مرکزی و ... وجود دارند که هر کدام نسخه ای خاص را برای درمان اقتصاد کشور مفید می دانند که این موضوع هماهنگی میان آنان را برای دولت سخت کرده است.»

غنی نژاد می افزاید: « درمیان نهادهای تصمیم ساز اقتصاد ایران، ستاد هماهنگی امور اقتصادی تا به اینجا توانسته نقش قابل قبولی را ایفا کند و در غیاب شورای اقتصادی قوی، ادبیات یکسانی در اقتصاد کشور به وجود بیاورد.»

او می گوید: «اینکه تا چه اندازه تصمیم های اتخاذ شده در ستاد قابلیت اجرایی داشته باشند و دستگاه ها از آن تبعیت کنند به اقتدار رئیس جمهور و میزان توجه او به این ستاد بستگی دارد که می تواند نقش مفیدی را ایفا کند.»

غنی نژاد می افزاید: «تصمیم های اقتصادی باید در میان اعضای هیات دولت به بحث گذاشته شود و دولتمردان تا جایی که می توانند مسائل پیش روی اقتصاد ایران را حل کنند و اگر به مانعی برخوردند از طریق لایحه ای آن را با نمایندگان مجلس در میان بگذارند و مجوز قانونی بگیرند.»

 

این اقتصاددان می گوید: «اینکه اقتصاد ایران فرمانده واحدی داشته باشد و یک «صدا» از آن بیرون بیاید ایده ای بسیار خوب است که باید پخته شود و ساختاری شکل بگیرد که هم قدرت تصمیم سازی بالایی داشته باشد و هم اینکه تصمیم های آن قابلیت اجرایی داشته باشد.»
غنی نژاد می گوید: «در کوتاه مدت ساختار ستاد هماهنگی امور اقتصادی می تواند نقش فرمانده را ایفا کند اما در میان مدت و بلند مدت دولت باید ساختاری را به وجود بیاورد که اقتصاد یکبار برای همیشه بتواند صاحب مدیریتی واحد در عرصه سیاستگذاری ها و تصمیم سازی ها شود.»

 

مشایخی: دور بانک مرکزی خط بکشید
در همین زمینه علینقی مشایخی می گوید: «بهترین نهادی که می تواند فرماندهی اقتصاد ایرن را بر عهده گیرد شورای عالی اقتصاد است چرا که هم جایگاه شناخته شده ای دارد و هم رئیس جمهور در راس آن قرار گرفته است و می تواند تصمیم های مهم را در سطح بالایی به تصویب برساند.»

 

بنیانگذار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف می افزاید: «این نکته را باید در نظر داشت که بانک مرکزی را نباید در این میان به بازی گرفت چرا که این نهاد باید مستقل بماند و سیاست های پولی کشور را تهیه و تنظیم کند و به مهار تورم بپردازد. شورای عالی اقتصاد نیز به تصمیم های بزرگ اقتصادی روی آورد و رهبری آن را بر عهده گیرد.»

او معتقد است: «در غیاب یک سازمان مدیریت قوی، نهادهای تصمیم گیر اقتصادی متعدد و متکثر می شوند و تمرکز تصمیم سازی ها از بین می رود. بنابراین اگر این سازمان به جایگاه واقعی خود برگردد، می تواند معاونت اقتصادی قدرتمندی را تشکیل دهد و نظام بودجه ریزی متناسب با استانداردهای روز را تشکیل دهند.»

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


پنج شنبه 14 آبان 1394 ساعت 1:42 | بازدید : 450 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

Commeank، دومین بانک بزرگ در آلمان، تصمیم گرفت که برای اولین بار از سال 2007 تاکنون به ازای هر سهم 0.2 یورو سود پرداخت کند. درآمد خالص این بانک در 9 ماه سال 2015 افزایشی 62.5درصدی پیدا کرد، در حالیکه برای مدت زمان مشابه در سال قبل رقم 853 میلیون یورو به ثبت رسیده است. طبق قیمت های جاری بازار، ممکن است بازدهی سود سهام به 2% برسد. آمار ثبت شده هنوز اعلام نشده اند اما برای فوریه تا مارس زمانبندی شده است. آیا افزایش قیمت سهام Commeank stocks ادامه خواهد یافت؟

ارزش سهام این بانک از ابتدای سال جاری تاکنون 4% کاهش پیدا کرده است در حالیکه شاخص DAX که این سهام را در خود گنجانیده است 11.6% رشد پیدا کرده است. اعتقاد ما بر این است که ارزش سهام Commeank بیش از حد پایین است. نسبت P/B (نسبت قیمت به ارزش دفتری) برابر است با 0.45 که تقریباً دو برابر کمتر از دیگر بانک های مشابه اروپایی است (0.87). بخشی از دلیل تاخیر در رشد سهام به اخباری مربوط می شود که انتظار می رود "مارتین بلسینگ"، مدیر اجرایی Commeank از کار کنار برود و نام جایگزین وی هنوز مشخص نیست هرچند به زودی اعلام خواهد شد.

 

CBK در نمودار روزانه (D1) درون یک کانال صعودی قرار دارد اما هنوز پایین تر از خط میانگین حرکتی 200 روزه به سر می برد. اندیکاتورهای Parabolic و MACD علائم خرید ارائه می دهند. نوسانگر RSI رو به رشد است اما هنوز به منطقۀ سقف خرید نرسیده است و دارای واگرایی نمی باشد. خطوط بولینگر در حال باز شدن از هم هستند که نشان دهندۀ افزایش نوسان است. این خطوط جهتی صعودی دارند. دو شمع آخر بالای خطوط بولینگر به سر می برند که علامت دیگری است از خرید. اگر قیمت سهام Commeank از اوج دوم نوامبر زمانیکه سود سهام اعلام شده سهامش را تا 10.83 بالا برد، عبور کند در آن صورت روند صعودی توسعه پیدا خواهد کرد. از 10.83 می توان به عنوان نقطۀ ورود به بازار استفاده کرد. توقف ضرر اولیه را می توان پایین خط روند و دو کف فراکتال در 9.8 قرار داد. ما همزمان با باز کردن دستور در حال انتظار ، توقف ضرر را به سمت کف فراکتال بعدی به دنبال علامت Parabolic حرکت می دهیم. بنابراین ما در حال تغییر نسبت احتمالی سود/زیان به نقطۀ تراز بین سود و زیان هستیم. معامله گران ریسک گریز می توانند پس از انجام معامله به نمودار چهارساعته (H4) توجه کنند و در آن یک توقف ضرر قرار دهند و آن را در جهت معامله حرکت دهند. اگر قیمت بدون رسیدن به دستور در 9.8 به سطح توقف ضرر در 10.83 برسد در آن صورت توصیه می کنیم که معامله لغو گردد چراکه بازار دچار تغییرات درونی ای شده است که مورد توجه قرار نگرفتند.

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بازار جهانی روز سه شنبه
پنج شنبه 14 آبان 1394 ساعت 1:13 | بازدید : 337 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 بازار جهانی روز سه شنبه 

سهام ایالات متحده در روز سه شنبه رشد داشتند که به دلیل رشد شاخص های اصلی تحت تاثیر رشد سهام انرژی بود. ارزش دلار در اکثر ارزهای اصلی تقویت شد که به دلیل انتظارات برای افزایش نرخ بهره بود. شاخص دلار(US Dollar index) که معیاری است برای سنجش ارزش دلار در برابر سبدی متشکل از شش ارز اصلی با 0.6% رشد به 97.17 واحد رسید. شاخص S&P 500 با 0.27% رشد به 2109.79 واحد رسید. شرکت های فعال در بخش انرژی بهترین عملکرد را در شاخص SP500 داشتند. ارزش سهام Diamond Offshore Drilling Inc. رشدی 6.3درصدی و ارزش سهام Pioneer Natural Resources Co رشدی 6.6درصدی پیدا کرد. شاخص میانگین صنعتی داوجونز رشدی 0.5درصدی پیدا کرد که تحت تاثیر Chevron و Exxon Mobil بود. فروش ماهیانۀ خودرو در اکتبر تا بالاترین سطح طی 10 سال اخیر افزایش پیدا کرد چراکه کاهش قیمت بنزین تقاظا برای خودروهای بزرگ تر را افزایش داد. ارزش سهام General Motorsرشدی 0.6درصدی پیدا کرد در حالیکه ازش سهام Ford Motor رشدی 0.4درصدی پیدا کرد. سفارشات کارخانجات برای ماه سپتامبر 1.0% کاهش پیدا کرد. همچنین گزارش شد که سفارشات جدید برای کالاهای بادوام 1.2% کاهش داشته اند و سفارشات کالاهای بادوام بدون احتساب بخش حمل و نقل 0.6% کاهش پیدا کرد. امروز آمار مربوط به درخواست های وام مسکن در ساعت 13:00 CET در ایالات متحده منتشر خواهد شد. "پاتریک هارکر"، رئیس فدرال ریزرو فیلادلفیا، امروز در فیلادلفیا سخنرانی خواهد داشت. آمار مربوط به تغییرات اشتغال امروز در ساعت 14:15 CET از سوی ADP منتشر خواهد شد. تخمین اولیه، مثبت است. آمار مربوط به تراز تجاری ماه سپتامبر در ساعت 14:30 CET منتشر خواهد شد. تخمین اولیه در این ارتباط مثبت است. شاخص های مدیران خرید ترکیبی و بخش خدمات برای ماه اکتبر توسط Markit در ساعت 15:45 CET منتشر می شوند. شاخص مدیران خرید غیرتولیدی ماه اکتبر در ساعت 16:00 CET توسط Markit منتشر خواهد شد. تخمین اولیه در این رابطه مثبت است. همزمان "جانت یلن"، رئیس فدرال ریزرو ایالات متحده، در مقابل کمیتۀ خدمات مالی مجلس نمایندگان دربارۀ قواعد بانکی سخنرانی خواهد داشت.

سهام اروپا(European stocks) در روز سه شنبه با رشد بسته شدند هرچند روز را ضعیف شروع کردند که تحت تاثیر افزایش ارزش سهام شرکت های نفتی به دلیل افزایش قیمت نفت بود. شاخص Stoxx Europe 600 رشدی 0.4درصدی پیدا کرد. افزایش ارزش سهام شرکت های نفتی روی بازار تاثیر گذاشت. ارزش سهام Tullow Oil PLC رشدی 18درصدی پیدا کرد که به دلیل انتشار خبری مربوط به پروژۀ جدید با یک شرکت همکار در غنا است که قرار است در سال 2016 تولید نفت را آغاز کند. ارزش سهام BP PLC رشدی 3.9درصدی پیدا کرد. ارزش سهام شرکت فرانسوی Total SA رشدی 3.6درصدی پیدا کرد و ارزش سهام Royal Dutch Shell PLC رشدی 2.9درصدی پیدا کرد.شاخص DAX 30 در آلمان بدون تغییر در 10,951.15 واحد بسته شد چراکه ارزش سهام شرکت فولکس واگن افتی 1.5درصدی پیدا کرد که پس از آن رخ داد که آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده اعلام کرد که به بررسی موتورهای دیزلی V6 سه لیتری در برخی از محصولات فولکس واگن، آئودی و پورشه پرداخته است. سهام بخش بانکی کاهش داشت که به دلیل انتشار گزارش های درآمدی ضعیف متعلق به Standard Chartered و UBS بود. امروز از ساعت 9:45 تا 10:00 CET شاخص های نهایی ترکیبی و خدمات ماه اکتبر برای فرانسه، آلمان و منطقۀ یورو منتشر خواهند شد. تخمین اولیه در این ارتباط خنثی است. شاخص بهای تولیدکننده برای ماه سپتامبر در ساعت 11:00 CET در منطقۀ یورو منتشر خواهد شد. تخمین اولیه، منفی است. "ماریو دراقی"، رئیس بانک مرکزی اتحادیۀ اروپا، در ساعت 10:00 CET گفتگوی نظارت بانکی صحبت خواهد کرد.

شاخص Nikkei امروز 1.3% رشد پیدا کرد چراکه پس از رشد وال استریت و عرضۀ عمومی اولیۀ سهام سه شرکت پستی ژاپنی به ارزش 12 میلیارد دلار که موفق برگزار شد ، ریسک پذیری به بازار برگشت. ارزش سهام شرکت مادر ژاپنی Post Holdings با 20% افزایش نسبت به قیمت عرضۀ عمومی اولیه بسته شد. ارزش سهام شرکت های صادراتی نیز رشد داشت بطوریکه ارزش سهام Honda Motor رشدی 1.9درصدی و ارزش سهام Nissan Motor رشدی 2.6درصدی پیدا کرد.

 

قیمت های نفت(Oil prices) امروز در حال کاهش هستند که تحت تاثیر کسب سودهای صورت گرفته پس از افزایش شدید روز سه شنبه رخ داد که به دلیل وجود نگرانی دربارۀ مشکلات عرضه از سوی برزیل و لیبی است. قیمت نفت خام برنت برای تحویل در ماه دسامبر با 3.6% افزایش به 50.54 دلار در هر بشکه رسید. معامله گران منتظر هستند تا آمار رسمی مربوط به ذخایر نفت خام ایالات متحده از سوی ادارۀ اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) در ساعت 16:30 CET امروز منتشر شود.در فرانکفورت در جلسۀ


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


جزییات جدید درباره کارت‌ اعتباری خرید کالا
چهار شنبه 13 آبان 1394 ساعت 1:12 | بازدید : 343 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

جزییات جدید درباره کارت‌ اعتباری خرید کالا 

مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت از اجرای «طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی» تا یک هفته آینده خبر داد.

عباس هاشمی با بیان اینکه در این طرح خریداران می‌توانند با دریافت کارت اعتباری و مراجعه به فروشگاه‌های اعلام‌شده نسبت به خرید کالاهای با کیفیت ایرانی اقدام کنند، گفت: نرخ سود این تسهیلات 12 درصد است و فاز اول این طرح که با همکاری بانک مرکزی انجام می‌شود، شامل حقوق‌بگیران و بازنشستگان دولتی است.

وی تصریح کرد: از آنجا که تاکید وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت بر اجرای سریع این طرح بوده است، به گونه‌ای عمل شد تا مراحل اعتبار سنجی متقاضیان در بانک‌ها به حداقل برسد.

وی تاکید کرد: در این طرح کالاها از لحاظ کیفیت، قیمت و دوام و نیز خدمات پس از فروش گزینش‌شده هستند و بدین ترتیب با وجود امکان انتخاب کالا برای مشتریان، فضای رقابتی عادلانه‌ای برای فروش ایجاد می‌شود.

هاشمی اعتبار این کارت‌ها را از زمان دریافت تا آغاز فرایند خرید دو ماهه اعلام کرد و گفت: باز پرداخت اقساط کالاهای خریداری شده در این طرح طی 24 قسط تعیین شده است.

این مقام مسئول افزود: شیوه‌نامه، فهرست کالاها، واحدهای تولیدی و چگونگی انجام کار با بانک مرکزی هماهنگ شده است و احتمالا ظرف یک هفته آینده اجرایی شود.

مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی صنعت،‌معدن و تجارت با اشاره به طرح‌های قبلی با سقف 8 میلیون تومان تحت عنوان خرید کالای مصرفی با دوام ایرانی و وام ازدواج 3 میلیون تومانی با تسهیلات کالایی گفت:‌ به دلیل برخی مشکلات و آماده نبودن زیرساخت‌های لازم و آمادگی نداشتن واحدهای تولیدی، این نوع از پرداخت‌ها با استقبال کمتری روبرو شد.

وی با بیان اینکه این طرح با دستور رئیس‌جمهوری و مصوبه شورای پول و اعتبار به انجام می‌رسد، تصریح کرد : ما به عنوان وزارت صنعت، معدن و تجارت فهرست کالاهایی را که مشمول این طرح می‌شوند، از لوازم خانگی برقی و گازسوز، فرش و موکت، مصنوعات چوبی و مبلمان و سرویس خواب و بخشی از صنایع معدنی مانند چینی‌آلات، کاشی و سرامیک به اضافه واحدهای مشارکت‌کننده و واحدهایی که موجودی انبار خود را اعلام کرده بودند به بانک مرکزی ارائه داده‌ایم.

او تاکید کرد: برای جلوگیری از هرگونه تخلف شناسایی تولید‌کننده، شناسه کالا و مرکز فروش مشخص و خرید به صورت کاملاً شفاف و به واسطه تراکنش‌ها قابل انجام است و پول مستقیم به حساب واحد تولیدی واریز می‌شود.

به گفته هاشمی این طرح به صورت کارت اعتباری و حتما برای خرید کالای ایرانی است و بر اساس شیوه‌نامه طرح، هر شخص می‌تواند تنها یک کارت تهیه کند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نحوه پرداخت وام 25 میلیون تومانی خودرو
چهار شنبه 13 آبان 1394 ساعت 1:10 | بازدید : 333 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

نحوه پرداخت وام 25 میلیون تومانی خودرو 

در حالی این تصور در بین متقاضیان تسهیلات جدید خودرو ایجاد شده که به مانند وام‌های قبلی این حوزه، طرف قرارداد آنها بانک‌ها خواهند بود که در وام 25 میلیون تومانی روند به گونه‌ای دیگر است و بانک‌ها و خریداران هیچ ارتباطی با یکدیگر نخواهند داشت.

در حالی قرار است پرداخت تسهیلات خودرو تا چند روز دیگر و بنابر وعده قبلی رییس کل بانک مرکزی از نیمه دوم آبان ماه شروع شود که البته هنوز جزئیات آن به طور کامل اعلام نشده است، یکی از مدیران ارشد بانکی در این رابطه به ایسنا توضیحاتی ارائه کرد.

بنابر آخرین شرایط تعیین شده- که ممکن است تغییر نیز داشته باشد- متقاضی خرید خودرو با مراجعه به خودروساز ابتدا 20 درصد مبلغ خودرو را به طور نقد در اختیار شرکت مربوطه قرار می‌دهد و 80 درصد مابقی در قبال دریافت چک طی 7 سال و با سود 16 درصد قسط بندی می‌شود.

در این حالت خودروساز اسناد فروش یعنی چک‌های دریافتی را جمع‌آوری و به بانک طرف قرارداد ارائه می‌کند تا در مقابل فروش اقساطی که خود انجام داده مبلغ نقد دریافت کند. بنابراین مجموع مبلغ ارائه شده به بانک از سوی خودروساز با سود 16 درصد تنزیل می‌شود یعنی 16 درصد کل مبلغ که همان 80 درصد باقی مانده قیمت خودرو است از آن کسر شده و مابقی در اختیار خودروساز قرار می‌گیرد.

از سویی دیگر خریدار نیز که خودرو را با پرداخت 20 درصد نقد خریداری کرده، باید 80 درصد مانده را با سود 16 درصد با چک پرداخت کند که در این حالت یا مبلغ به حساب خودروساز وارد شده و شرکت مربوطه اقساط را به بانک پرداخت می‌کند و یا چک‌های دریافتی خودروسازان در اختیار بانک قرار می گیرد و در زمان مقرر اقساط واریز می‌شود که تعیین هر یک از این شرایط، تضمین پرداخت را نیز مشخص خواهد کرد که هنوز جزئیاتی از ضمانت‌نامه اعلام نشده است.

اما با توجه به بهای تمام شده پول در بانک‌ها و فاصله نرخ سود 16 درصد با نرخ‌های فعلی سود، بانک مرکزی نیز خط اعتباری با نرخ سود 14 درصد در ازای منابعی که به خودرو سازان داده شده است در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهد که حدود دو درصد کمتر از تسهیلاتی که بانک‌ها در اختیار خودروسازان قرار می‌دهند خواهد بود.

در این شرایط اگر گیرنده تسهیلات کل وام 25 میلیون تومان را دریافت کند باید در یک دوره هفت ساله هر ماه با پرداخت حدود 495 هزار تومان قسط، تسهیلات دریافتی را برگرداند. در عین حال که وام 25 میلیون تومانی در پایان دوره با مجموع 41.7 میلیون تومان یعنی سود 17 میلیون تومانی تسویه می شود.

وام 25 میلیون تومانی خودرو که در قالب بسته رونق اقتصادی دولت در دوره شش ماهه پیش رو اجرایی می‌شود، قرار است به تمامی اقشار تعلق گرفته و محدوده خاصی ندارد. در عین حال که خودروهای فرسوده، تاکسی‌ها و اتومبیل های کرایه را نیز شامل می‌شود.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بازار جهانی دوشنبه
چهار شنبه 12 آبان 1394 ساعت 23:59 | بازدید : 341 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

بازار جهانی دوشنبه 1394/08/12

 آمار اقتصادی قوی ای در انگلیس منتشر شدند. در نتیجه نرخ مبادله ای جفت ارز GBPUSD به بالاترین سطح طی 10 هفتۀ اخیر رسید. آیا این صعود ادامه خواهد داشت؟

شاخص مدیران خرید متعلق به Markit در ماه اکتبر به 55.5 رسید که بالاترین سطح طی 16 ماه اخیر است. اکنون چندین سرمایه گذار اینگونه ارزیابی می کنند که تولید ناخالص داخلی در سه ماهۀ چهارم 1% رشد پیدا کند که نسبت به رشد 0.5درصدی در سه ماهۀ سوم افزایشی دو برابری دارد. هفتۀ بعد مملو از آمارهای اقتصادی ای است که می توانند بر پوند تاثیرگذار باشند. پس از انتشار شاخص های ترکیبی و خدمات مدیران خرید، تخمین مربوط به رشد اقتصادی در این فصل در چهارم نوامبر منتشر می شود که تخمین اولیه در این رابطه مثبت است. نشست بانک مرکزی انگلیس در پنجم نوامبر برگزار خواهد شد که طی آن گزارش تورمی نیز منتشر می شود. آمار مربوط به تراز تجاری انگلیس و تولید صنعتی برای ماه سپتامبر نیز در ششم ماه نوامبر منتشر می شوند. به اعتقاد ما، تخمین اولیه در این رابطه خنثی است.

GBP/USD

ابزار ترکیبی شخصی GBPUSD در نمودار روزانه (D1) روندش را از نزولی به خنثی تغییر داده است و بالای خط میانگین حرکتی 200 روزه به سر می برد. اندیکاتور Parabolic علامت خرید ارائه می دهد. نوسانگر RSI رو به رشد است اما هنوز به محدودۀ کف خرید نرسیده است هرچند بالای سطح 50 به سر می برد و واگرایی ای در آن مشاهده نمی شود. میله های نمودار MACD بسیار کوچک تر از آن هستند که یک علامت ایجاد کنند. خطوط بولینگر بهم نزدیک شده است که می تواند نشان دهندۀ نوسان پایین باشد و اندکی سمت صعودی دارند. اگر پوند از دو اوج فراکتال در 1.551 عبور کند، حرکت صعودی ادامه خواهد یافت. از 1.551 می توان به عنوان نقطۀ ورود به بازار استفاده کرد. توقف ضرر اولیه را می توان پایین خط بولینگر و دومین کف فراکتال در 1.518 قرار داد. ما همزمان با باز کردن دستور در حال انتظار ، توقف ضرر را در هر چهارساعت به سمت کف فراکتال بعدی به دنبال علامت Parabolic حرکت می دهیم. بنابراین ما در حال تغییر نسبت احتمالی سود/زیان به نقطۀ تراز بین سود و زیان هستیم. معامله گران ریسک گریز می توانند پس از انجام معامله به نمودار چهارساعته (H4) توجه کنند و در آنجا یک توقف ضرر قرار دهند و آن را در جهت معامله حرکت دهند. اگر قیمت بدون رسیدن به دستور در 1.551 به توقف ضرر در 1.518 برسد در آن صورت توصیه می کنیم که معامله لغو گردد چراکه بازار دچار تغییرات درونی ای شده است که مورد توجه قرار نگرفتند.

موقعیت

خرید

Buy stop

بالای 1.551

توقف ضرر

پایین 1.518

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تحولات بازار جهانی
سه شنبه 12 آبان 1394 ساعت 23:31 | بازدید : 278 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

تحولات بازار جهانی

 آمار اقتصادی قوی ای در انگلیس منتشر شدند. در نتیجه نرخ مبادله ای جفت ارز GBPUSD به بالاترین سطح طی 10 هفتۀ اخیر رسید. آیا این صعود ادامه خواهد داشت؟

شاخص مدیران خرید متعلق به Markit در ماه اکتبر به 55.5 رسید که بالاترین سطح طی 16 ماه اخیر است. اکنون چندین سرمایه گذار اینگونه ارزیابی می کنند که تولید ناخالص داخلی در سه ماهۀ چهارم 1% رشد پیدا کند که نسبت به رشد 0.5درصدی در سه ماهۀ سوم افزایشی دو برابری دارد. هفتۀ بعد مملو از آمارهای اقتصادی ای است که می توانند بر پوند تاثیرگذار باشند. پس از انتشار شاخص های ترکیبی و خدمات مدیران خرید، تخمین مربوط به رشد اقتصادی در این فصل در چهارم نوامبر منتشر می شود که تخمین اولیه در این رابطه مثبت است. نشست بانک مرکزی انگلیس در پنجم نوامبر برگزار خواهد شد که طی آن گزارش تورمی نیز منتشر می شود. آمار مربوط به تراز تجاری انگلیس و تولید صنعتی برای ماه سپتامبر نیز در ششم ماه نوامبر منتشر می شوند. . به اعتقاد ما، تخمین اولیه در این رابطه خنثی است

GBP/USD

ابزار ترکیبی شخصی GBPUSD در نمودار روزانه (D1) روندش را از نزولی به خنثی تغییر داده است و بالای خط میانگین حرکتی 200 روزه به سر می برد. اندیکاتور Parabolic علامت خرید ارائه می دهد. نوسانگر RSI رو به رشد است اما هنوز به محدودۀ کف خرید نرسیده است هرچند بالای سطح 50 به سر می برد و واگرایی ای در آن مشاهده نمی شود. میله های نمودار MACD بسیار کوچک تر از آن هستند که یک علامت ایجاد کنند. خطوط بولینگر بهم نزدیک شده است که می تواند نشان دهندۀ نوسان پایین باشد و اندکی سمت صعودی دارند. اگر پوند از دو اوج فراکتال در 1.551 عبور کند، حرکت صعودی ادامه خواهد یافت. از 1.551 می توان به عنوان نقطۀ ورود به بازار استفاده کرد. توقف ضرر اولیه را می توان پایین خط بولینگر و دومین کف فراکتال در 1.518 قرار داد. ما همزمان با باز کردن دستور در حال انتظار ، توقف ضرر را در هر چهارساعت به سمت کف فراکتال بعدی به دنبال علامت Parabolic حرکت می دهیم. بنابراین ما در حال تغییر نسبت احتمالی سود/زیان به نقطۀ تراز بین سود و زیان هستیم. معامله گران ریسک گریز می توانند پس از انجام معامله به نمودار چهارساعته (H4) توجه کنند و در آنجا یک توقف ضرر قرار دهند و آن را در جهت معامله حرکت دهند. اگر قیمت بدون رسیدن به دستور در 1.551 به توقف ضرر در 1.518 برسد در آن صورت توصیه می کنیم که معامله لغو گردد چراکه بازار دچار تغییرات درونی ای شده است که مورد توجه قرار نگرفتند.

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


قوانین ثبت شرکت و اقامت درکشور آلمان
جمعه 24 مهر 1394 ساعت 15:11 | بازدید : 273 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 قوانین ثبت شرکت و اقامت درکشور آلمان

کلیه افراد حقیقی یا حقوقی که تمایل به بحضور در بازار بین المللی آلمان را دارند می‌توانند بطور رسمی صاحب شرکت در آلمان گردند. از ویژگی‌های بارز شرکت آلمانی این می‌باشد که نیاز به سهامدار آلمانی نیست و متقاضی می‌تواند مالکیت تمام سهام شرکت را داشته باشد. بطور کلی مزایای ثبت شرکت آلمان به ترتیب ذیل می‌باشد:
۱- مالکیت ۱۰۰% سهام شرکت
۲- فرصتهای شغلی فراوان
۳- شرکت در مناقصات و مزایده های بین المللی
۴- امکان تجارت با کل دنیا بدون هیچ نوع محدودیتی
۵- امکان افتتاح حساب بانکی
۶- امکان دریافت اقامت دائم برای صاحب شرکت همراه با خانواده
۷- تولید تحت لیسانس شرکت آلمانی خود و فروش در ایران و یا دیگر کشور ها مثل چین و فروش در دنیا حتی خود آلمان
۸- بدست آوردن اعتبار شغلی برای تجارت با شرکتهای آلمانی و غیر آلمانی
۹- امکان دریافت وام های تجاری با کارمزد حداکثر ۴ در صد سالیانه

طبق قوانین مهاجرتی و اقامت بلند مدت کشور آلمان شما میتوانید اقامت کشور آلمان از طریق خود اشتغالی ( پاراگراف ۲۱ اقامت ) برای سهامداران و مدیر عامل شرکت بدست آورید. مدت زمان انجام کار از ابتدا تا دریافت ویزای اقامت ۶ تا ۸ ماه می باشد. سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی شرکت نوع مسئولیت محدود ( GmbH ) و افتتاح حساب بانکی شرکتی ۲۵٫۰۰۰ یورو می باشد و برای راه اندازی شرکت سهامی خاص ( AG ) به سرمایه ۵۰٫۰۰۰ یورویی احتیاج می باشد.
از نظر قانونی چند شرط اساسی زیر برای تقاضای درخواست اقامت کشور آلمان از طریق خود اشتغالی ( پاراگراف ۲۱ اقامت )لازم و ضروری می باشد:

• طرح توجیهی اقتصادی ( Business plan ) قابل قبول که مورد تائید اداره بازرگانی آلمان بوده که در آن برنامه کار ۳ سال آینده شرکت خود را توضیح داده اید.

 

پاراگراف ۲۱ اقامت
(۱) امکان اعطای مجوز اقامت به یک خارجی وجود دارد در صورتی که:
۱- یک علاقه یا منفعت اقتصادی یا یک نیاز منطقه ای در میان باشد.
۲- انتظار می رود که فعالیت شغلی مورد نظر اثرات مثبتی در اقتصاد بگذارد.
۳- تامین مالی و فاینانس اجرای کار از محل سرمایه ی شخصی و یا ضمانت دریافت اعتبار بانکی باشد.
ارزیابی پیش شرط ها طبق بند ۱ به ویژه بر این اساس است که احتمال موفقیت ایده و هدف تجاری که مبنای کار قرار می گیرد چقدر است، شخص خارجی تا چه میزان در امور تجاری و اداره ی شرکت ها تجربه دارد.، میزان سرمایه ی آورده چقدر است.، تاثیرات کار بر موقعیت تحصیلی آموزشی و و نقش آن در ابداعات و ابتکارات و تحقیقات تا چه حدی است. در این بررسی ها شرکت های تخصصی که در محل مورد نظر فعالیت دارند، مقامات مسئول کاری و تجاری، نمایندگان حقوقی امور عمومی برای مشاغل و مقامات مسئول صدور مجوز شغل شرکت خواهند داشت.
(۲) امکان اعطای مجوز اقامت همچنین در این صورت هم وجود دارد که تسهیلات و نکات مثبتی مربوط به حقوق انسانها بر اساس روابط متقابل کشورها در میان باشد.
(۲ الف)چنانچه یک شخص خارجی تحصیلاتش را در یک دانشگاه دولتی و یا یک دانشگاه که از سوی مراجع دولتی به رسمیت شناخته شده به پایان برساندو یا به عنوان محقق، پژوهشگر و دانشمند مطابق با ماده ی ۱۸ و یا ۲۰ دارای مجوز اقامت می باشد می توان به وی برای انجام فعالیت خود اشتغالی جدا از مقررات بند ۱مجوز اقامت اعطا کرد.فعالیت خود اشتغالی مورد نظر باید با رشته ی تحصیلی و دانش کسب شده بر اساس آن در طول تحصیلات دانشگاهی و یا انجام پژوهش های علمی مرتبط باشد.
(۳)به خارجیان بالای ۴۵ سال فقط در صورتی مجوز اقامت داده می شود که از منابع تامین دوران پس از اتمام فعالیت شغلی شان به میزان مناسب برخوردار باشند.
(۴) مدت اعتبار مجوز اقامت حداکثر ۳ سال می باشد، چنانچه فعالیت شغلی شخص خارجی با موفقیت همراه باشد پس از گذشت ۳ سال می توان جدای از ماده ی ۹ تبصره ی ۳ به وی مجوز اقامت دائم داد، مشروط به آنکه زندگی خود و افرادی که با وی رابطه ی خانوادگی دارند و او سرپرستشان محسوب می شود از نظر اقتصادی مناسب باشد و درآمد کافی و مطمئنی داشته باشد.
(۵)جدای از مقررات بند ۱ می توان جهت انجام فعالیت های شغلی آزاد به افراد خارجی مجوز اقامت اعطا کرد. فرد باید مجوز مورد نیاز برای انجام شغل آزاد را داشته باشد و یا به وی تضمین داده باشند که این مجوز را دریافت خواهد کرد. بند ۱ ردیف ۴ در اینجا ملاک خواهد بود، بند ۴ در این مورد اجرا نمی شود.
(۶)چنانچه یک خارجی به منظور هدف دیگری مجوز اقامت دریافت کرده باشد می تواند با همان مجوز به فعالیت شغلی مستقلانه بپردازد مشروط به آنکه طبق دیگر مقررات مورد نیازمجوز های لازم را دریافت کرده باشد و یا به وی تضمین داده باشند که این مجوزها را دریافت خواهد کرد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


اخبار بازار جهانی
جمعه 24 مهر 1394 ساعت 15:8 | بازدید : 311 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 اخبار بازار جهانی

 

سهام ایالات متحده در روز چهارشنبه برای دومین روز متوالی با ریزش بسته شد چراکه پیش بینی سود ضعیف توسط Wal-Mart Stores و گزارش های اقتصادی ضعیف تر از حد انتظار نگرانی های سرمایه گذاران دربارۀ وخامت چشم انداز اقتصادی را افزایش داد. گزارش کتاب بیج فدرال ریزرو دربارۀ شرایط اقتصادی منطقه ای نشان داد که اقتصاد نسبتاً رشد داشته بطوریکه شش منطقه از 12 منطقۀ فدرال "نسبتاً" رشد داشتند در حالیکه سه منطقه رشد "کم" را گزارش دادند. دلار ضعیف شد بطوریکه شاخص دلار ICE که معیاری است برای سنجش ارزش دلار در برابر سبدی متشکل از شش ارز اصلی 0.5% افت پیدا کرد. شاخص S&P500 افتی 0.5درصدی پیدا کرد. دادۀ نمودار زندۀ Dow Jones Industrial Average نشان می دهد که این شاخص 0.9% سقوط داشته است که تحت تاثیر سقوط 4درصدی ارزش سهام Boeing و سقوط 10 درصدی ارزش سهام Wal-Mart است. Wal-Mart بیشترین کاهش ارزش سهام طی 27 سال اخیر را تجربه کرد که نزدیک به 22 میلیارد دلار از ارزش این خرده فروش را کاهش داد و پس از آن صورت گرفت که پیش بینی کرد سود هر سهم اش در سال آینده 12% کاهش پیدا کند. ارزش سهام JPMorgan افتی 2.5درصدی پیدا کرد و پس از آن رخ داد که این بانک گزارش درآمدی ناامید کننده ای برای سه ماهۀ سوم ارائه داد. آمار اقتصادی منتشر شده نشان دادند که خرده فروشی در سپتامبر 0.1% افزایش داشته است در حالیکه پیش بینی می شد 0.2% افزایش پیدا کند و رقم مربوط به ماه اوت نیز به شکل نزولی تصحیح شد تا نشان دهد که در اوت تغییری نداشته است. بهای عمده فروشی تولیدکننده در سپتامبر 0.5% کاهش پیدا کرد در حالیکه انتظار می رفت 0.2% کاهش گزارش شود. آمارهای اقتصادی ضعیف تر از حد انتظار نشان می دهند که تورم به زودی افزایش پیدا نمی کند و احتمالاً فدرال ریزرو نیز در آیندۀ نزدیک نرخ های بهره را افزایش نخواهد داد. طبق FedWatch متعلق به CME Group معامله گران آتی وجوه فدرال اکنون در حال قیمت گذاری روی 35% شانس افزایش نرخ بهره توسط فدرال ریزرو در امسال هستند. Goldman Sachs, Citigroup و UnitedHealth Group امروز گزارش های درآمدی فصلی شان را منتشر خواهند کرد. شاخص بهای مصرف کننده برای ماه سپتامبر امروز در ساعت 13:30 CET در ایالات متحده منتشر خواهد شد. تخمین اولیه در این رابطه منفی است. همزمان آمار مربوط به تعداد مدعیان بیکاری منتشر می شود. شاخص تولید فدرال ریزرو فیلادلفیا برای ماه سپتامبر در ساعت 15:00 CET منتشر خواهد شد. تخمین اولیه در این رابطه منفی است. "ویلیام دودلی"، رئیس فدرال ریزرو ایالت نیویورک، امروز در ساعت 15:30 CET امروز در نشستی با موضوع "فدرال ریزرو در تقاطع: به کدام سمت باید رفت؟" در واشنگتن دی سی حضور خواهد داشت. "لورتا مستر"، رئیس فدرال ریزرو کِلِوِلاند، امروز در ساعت 21:30 CET در نیویورک درباۀ چشم اندازهای رشد اقتصادی سخنرانی خواهد داشت.

سهام اروپا برای سومین روز متوالی با ریزش بسته شدند که به دلیل انتشار گزارش های درآمدی شرکتی ناامیدکننده در ایالات متحده و آمار اقتصادی ضعیف چین بود. ارزش یورو در برابر دلار حدود 0.8% افزایش پیدا کرد. شاخص Stoxx Europe 600 افت ی0.7درصدی پیدا کرد. ضریب اطمینان بازار از سوی آمار اقتصادی حمایت نشد چراکه آمار نشان دادند که تولید صنعتی در مطنقۀ یورو در ماه اوت 0.5% کاهش داشته است که برابر با پیش بینی ها بود. انتظار نمی رود که امروز آمار مهمی در منطقۀ یورو منتشر شوند.

شاخص Nikkei امروز 1.2% رشد داشت چراکه روحیۀ بازار توسط انتظارات دربارۀ اینکه فدرال ریزرو پس از انشار آمار اقتصادی ضعیف که کندی در اقتصاد را نشان دادند در افزایش نرخ بهره تاخیر خواهند انداخت. سرمایه گذاران اقدام به خرید سهام تدافعی مانند سهام بخش دارویی کردند.

قیمت های نفت(Oil prices) امروز در حال کاهش هستند در حالیکه در روز چهارشنبه در آستانۀ انتشار آمار هفتگی ذخایر در ایالات متحده نیز به شدت کاهش پیدا کرده بودند. امروز در ساعت 16:00 CET آمار مربوط به ذخایر نفت خام توسط ادارۀ اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) منتشر خواهد شد. انتظار می رود که تقاضای نفت خام افزایش پیدا کند. فعالان بازار اکنون منتظر هستند تا ببینند آیا تولید داخلی در ایالات متحده به افزایش ادامه خواهد داد که منجر به فروش نفت می شود.

قیمت های طلا(Gold) اکنون در حال افزایش هستند که پس از آن رخ می دهد که در روز چهارشنبه به بالاترین سطح از 22 ژوئن تاکنون رسیده بود که به دلیل ضعف دلار است چراکه سرمایه گذاران روی این موضوع حساب کرده اند که فدرال ریزرو در افزایش نرخ های بهره تاخیر خواهد انداخت.

ارزش ریال(IRR) ایران در برابر دلار طی دو روز اخیر 3.1% افزایش پیدا کرد. وزرای خارجۀ ایران و ژاپن در طی یک بیانیه اعلام کردند دو کشور به یک توافق سرمایه گذاری رسیدند که به محض برطرف شدن تحریم ها در اوایل سال آینده منجر به افزایش سرمایه گذاری ژاپن در ایران خواهد شد. پیش از آنکه تحریم های غرب علیه تهران به دلیل فعالیت های هسته ای اش در سال 2012 آغاز شوند، واردات نفت خام ژاپن از ایران در سال 2011 بیش از 40% کاهش پیدا کرد. ژاپن تمایل دارد تا همکاری اش را با ایران افزایش دهد و در پروژه های منابع سرمایه گذاری کند. همچنین تمایل دارد واردات نفت خام را نیز افزایش دهد چراکه بازارها به روی کشور غنی نفتی با جمعیتی 80 میلیون نفری باز می شوند.

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


کار گزاری فارکس الپری چه اطلاعیه صادر کرد ؟
جمعه 24 مهر 1394 ساعت 14:51 | بازدید : 430 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

شرکت کارگزاری الپری چه اطلاعیه ای صادر کرد ؟

شرکت الپری یکی از کارگزاران فارکس است که در خاورمیانه فعالیت میکند و مرکز آن کشور روسیه می باشد که تا چهار سال قبل در تهران هم دفتر نمایندگی داشته است  . نوع معاملات فارکس در ایران ممنوع اعلام شد  لذا این دفاتر در ایران بسته شدند و شرکت های خارجی از کشور خارج شدند . گروهی از فارکس کاران هم چنان ارتباط خود را با این شرکت حفظ کرده اند و از طریق اینترنت اقدام به معامله میکنند . روز گذشته این شرکت اطلاعیه بشرح زیر جهت اعضاء خود ارسال کنند .

 

کاربران گرامی الپری،

 

از ۱۲ اکتبر تا ۳۰  نوامبر ۲۰۱۵  ( از ۲۰ مهر تا ۹ آذر ۱۳۹۴) با استفاده از هر ابزاری به غیر از انتقال داخلی حساب به حساب، در حساب تجاری استاندارد واریز انجام دهید و تا ۵۰% از مبلغ واریزی را پاداش بگیرید!

در صورتی که در انجام معاملات فعال باشید، می توانید پاداش را برداشت کرده و یا از آن برای انجام معاملات بیشتر استفاده کنید. این یک فرصت عالی برای افزودن مبلغی قابل توجه به مبلغ واریزی شما است.

می توانید در قسمت جوایز و مسابقات از لینک فایل های راهنمای اکادمی آلپاری  به فارسی و در این صفحه به انگلیسی اطلاعات بیشتری درباره این پاداش کسب نمایید.

فراموش نکنید که با استفاده از برنامه پاداش الپری می توانید شرکت در "پیشنهاد ۵۰% پاداش روی واریز" را برای خود سودمندتر سازید.

در لینک فایل های راهنمای اکادمی آلپاری می توانید بیشتر در خصوص برنامه جوایز و تخفیفات آلپاری بخوانید.

 

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مقصد بعدی بورس کجاست؟
جمعه 24 مهر 1394 ساعت 14:48 | بازدید : 270 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

مقصد بعدی بورس کجاست؟ 

روز گذشته شاخص کل بورس تهران با رشد ۵۳۹ واحدی (معادل ۰/۸۸ درصد)، رقم ۶۱ هزار و ۹۷۳ واحد را در کارنامه خود ثبت کرد تا زیان بورس از ابتدای سال تاکنون به ۱/۵۶ درصد محدود شود.

تایید برجام در مجلس شورای اسلامی و قوت گرفتن رفع تحریم‌ها در ماه‌های آتی و همچنین بسته خروج از رکود که توسط رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی سه‌شنبه شب جزئیاتی از آن ارائه شد، زمینه را برای بازگشت اطمینان سهامداران به بازار فراهم کرده است. در شرایطی که سهامداران در انتظار صورت‌های مالی ۶ ماهه شرکت‌ها هستند، با فرض افت پنج درصدی سود شرکت‌ها، تغییرات نسبت قیمت به درآمد بازار را در سه سناریوی بدبینانه، منطقی و خوش‌بینانه از منظر کارشناسان بررسی کرده ایم. کارشناسان معتقدند فضای خوش‌بینانه موجود در بازار سهام و همچنین توقف روند نزولی قیمت‌ها در بازارهای کالایی، زمینه را برای رشد منطقی بورس تا ۶۵ هزار واحد در بازه کوتاه‌مدت فراهم می‌کند. انتظار افزایش سودآوری شرکت‌ها پس از رفع تحریم‌ها امکان تحقق سناریوی خوش‌بینانه و رسیدن شاخص به مرز ۷۱ هزار واحدی را امکان‌پذیر می‌کند. گمانه‌زنی‌ها در سناریوی بدبینانه در مقایسه با گذشته تا حدود زیادی کاهش یافته به گونه‌ای که کارشناسان احتمال کاهش شاخص از سطوح کنونی را ضعیف می‌دانند.

شاخص کل بورس تهران در پنجمین روز از هفته جاری با رشد چشمگیر ۵۳۹ واحدی معادل ۰/۸۸ درصد مواجه شد و با ثبت رقم ۶۱ هزار و ۹۷۳ واحدی در کارنامه خود در یک قدمی کانال ۶۲ هزار واحدی ایستاد.

در شرایطی که بورس تهران مدت‌ها در گیر و دار اضطراب و نگرانی سهامداران بود با تایید برجام در مجلس شورای اسلامی در روز یک شنبه و همچنین صحبت‌های مثبت رئیس‌جمهوری در مورد وضعیت آتی اقتصاد و به تبع آن بورس تهران زمینه بازگشت اطمینان سهامداران به بورس تهران فراهم شد.

در نتیجه قیمت‌ها در مسیر صعودی حرکت کردند و به این ترتیب میانگین نسبت قیمت بر در‌آمد بورس تهران در محدوده ۵/۷ مرتبه قرار گرفت.

در شرایط کنونی بازار سهام در انتظار گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌ها به سر می‌برد. با فرض اینکه روند موجود در مورد کاهش سود شرکت‌ها در گزارش‌های سه ماهه شرکت‌ها در گزارش‌های ۶ ماهه نیز ادامه پیدا کند و سود شرکت‌ها افت تقریبی دو برابری را نسبت به گزارش‌های سه ماهه تجربه کنند به نظر می‌رسد به‌طور میانگین شاهد تعدیل منفی ۵ درصدی در پیش‌بینی سود شرکت‌ها باشیم.

اثر تعدیل منفی شرکت‌ها در مخرج کسر نسبت قیمت بر درآمد سهم موجب بزرگ‌تر شدن این نسبت می‌شود (در این گزارش برای پیش‌بینی وضعیت آتی بازار سهام از منظر نسبت قیمت بر در‌آمد مخرج این نسبت را که همانEPS شرکت‌هاست، پس از تعدیل ۵درصدی، ثابت در نظر گرفته ایم). بر این اساس سه سناریو برای وضعیت آتی بورس تهران در بازه زمانی کوتاه مدت در نظر گرفته شده و پس از آن نیز به بررسی این سناریوها از منظر سه نفر از کارشناسان بورسی پرداخته شده است. سناریوی اول با فرض افت قیمت‌ها از سطوح فعلی و بی توجهی بازار به اخبار مثبت پیرامون رفع تحریم‌ها در نظر گرفته شده است به‌طوری که P برE تا محدوده ۵/۵ مرتبه و شاخص تا ۶۰ هزار واحد افت کند.

سناریوی دیگراین است که میانگین عمومی قیمت‌ها در بورس در نتیجه خوش بینی در پی رفع تحریم‌ها و تایید برجام در یک مسیر منطقی و آرام افزایش یابد و شاخص به محدوده ۶۵ هزار واحدی نزدیک شود که این رشد قیمت، میانگین قیمت بر در‌آمد را تا ۶ مرتبه افزایش می‌دهد.

سناریوی سوم با فرض رشد بیشتر شاخص کل به محدوده ۷۱ هزار واحدی در نظر گرفته شده است(رشد قیمت به درآمد بازار تا محدوده ۶/۵ مرتبه ). در این شرایط، با توجه به فضای مثبت ایجاد شده پس از تایید برجام در مجلس شورای اسلامی و همچنین صحبت‌های رئیس‌جمهوری در مورد جهش اقتصادی و آینده بورس بیشتر کارشناسان در بازه کوتاه‌مدت رشد آرام شاخص بورس به محدوده ۶۵ هزار واحدی را محتمل‌ترین سناریو برای بورس تهران عنوان می‌کنند. این در حالی است که این کارشناسان افت‌های قیمتی بیشتر از محدوده‌های کنونی را برای سهام متصور نیستند.

پتانسیل شاخص برای جهش شارپی

ایمان مقدسیان، مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری سهام‌گستران: به وجود آمدن فضای جدید در اقتصاد کشور در پی تایید برجام و رفع تحریم‌ها می‌تواند شاخص کل را در یک مسیر منطقی هدایت کرده و در بازه زمانی حدودا سه ماهه آن را به ۶۶ هزار واحد نیز برساند.

ضمن اینکه افت شدید قیمت‌ها با توجه به درصد سهام شناور آزاد شرکت‌ها موجب شده است که در شرایط کنونی در بازار فروشنده زیادی نداشته باشیم. این در حالی است که انتظار می‌رود وضعیت اقتصادی کشور نیز در پی رفع تحریم‌ها و برخی اقدامات مناسب دولت وضعیت مناسبی را تجربه کند.

علاوه بر این انتظار می‌رود سیاست‌های ضد‌رکودی که در صحبت‌های رئیس‌جمهوری نیز به آن اشاره شد منجر به کاهش نرخ تورم شده و با کاهش این نرخ نیز باز‌بینی در سود سپرده‌ها صورت بگیرد و زمینه‌های جذابیت نسبت قیمت بر در‌آمد در بازار سهام را برای خرید فراهم کند.

به هر ترتیب در بازه بلند مدت نیز رفع تحریم‌ها به‌عنوان مهم‌ترین‌ عامل ریسک سیستماتیک در سال‌های اخیر در کنار بهبود وضعیت شرکت‌های بورسی می‌تواند حتی زمینه رشد بیشتر شاخص از نقطه اوج خود در دی ماه ۹۲ را نیز فراهم کند.

رفع ریسک‌های سیستماتیک داخلی محرک رونق بورس

شهریار شهمیری، مدیر عامل کارگزاری سهم آشنا: بورس تهران در حدود دو سال اخیر با دو ریسک سیستماتیک مهم دست و پنجه نرم می‌کرد؛ یکی بحث ریسک مربوط به مذاکرات هسته‌ای (خارجی)و دیگری ریسک‌های سیستماتیک داخلی مربوط به تصمیم‌گیری سیاست گذاران. در این شرایط ریسک سیستماتیک خارجی یعنی تحریم‌ها از بین رفته (اهمیت آن برای بازار سهام از ریسک داخلی مهم تر بود) و بارقه‌های امید را در بین سهامداران بورس تهران به‌وجود آورده که این عامل می‌تواند به دلیل انتظار سهامداران از وضعیت سود‌آوری آتی شرکت‌ها P برE بازار سهام را در کوتاه‌مدت به محدوده ۶ برساند، این در حالی است که برخی تصمیمات دولت در مورد ثبات در تعیین نرخ‌ها و اصلاح قوانین و مقررات نیز می‌تواند وضعیت را برای رونق هر چه بیشتر بورس تهران فراهم کند.

مساله مورد توجه دیگر اتخاذ سیاست‌های ضد رکودی توسط دولت است که می‌تواند با کاهش تورم زمینه بازبینی در نرخ سود را فراهم کند و شاخص را تا محدوده ۶۵ هزار واحدی در کوتاه مدت رشد دهد. در این میان ذکر این نکته نیز ضروری است که آنچه مسیر بورس تهران را از نیمه دوم دی‌ماه ۹۲ وارد مسیر نزولی کرد زنجیره‌ای از عوامل بوده است که علاوه بر مذاکرات هسته‌ای، افت بی سابقه در بازار‌های پایه نیز از یکی از این عوامل بوده است. حال در شرایطی که ریزش در بازار‌های کالایی متوقف شده است (از آنجا که بیش از نیمی از شرکت‌های بورس تهران به بازار‌های کالایی وابسته هستند)، بورس تهران در پی این تغییر وضعیت رشد مناسبی را تجربه خواهد کرد.

بورس در کمین رشد

بهنام بهزاد فر، مدیر امور اعضای کانون کارگزاران: در شرایطی که مهم‌ترین ریسک سیستماتیک در بازار سهام از بین رفته است و قیمت‌ها در بازار‌های کالایی از کف خود فاصله گرفته‌اند و وارد مسیر صعودی شده‌اند، می‌توان یک رشد معقول و منطقی را در بازه کوتاه مدت برای بازار سهام تخمین زد؛ چرا‌که انتظار نمی‌رود قیمت‌ها در بازارهای کالایی افت بیشتری را تجربه کنند. علاوه بر این اقتصاد کشور نیز در پی رفع تحریم‌ها در انتظار وضعیت بسیار مناسب‌تری است و این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود رکود در اقتصاد داخلی نیز با ورود سرمایه گذاران خارجی از بین برود و در پی آن نیز شرکت‌های بورسی وضعیت مناسبی از منظر سود آوری تجربه کنند. صحبت‌های رئیس‌جمهور در روز سه‌شنبه نیز حاکی از برنامه دولت برای شکوفایی اقتصاد است. به هر ترتیب پیش‌بینی می‌شود در بازه کوتاه مدت انتظار سرمایه‌گذاران از سود‌آوری شرکت‌ها منجر به رشد P برE تا محدوده ۶ شود. از سوی دیگر در بلند مدت پیش‌بینی می‌شود بهبود در وضعیت اقتصادی و رونق در بخش اقتصاد کشور منجر به سودآوری شرکت‌ها شود و از آن منظر نیز در بلند مدت شاهد رشد P برE حتی تا محدوده بیش از ۸ واحد نیز باشیم.

حجم معاملات کنونی برای صعود بازار کافی نیست

در این میان نیز به بررسی وضعیت شاخص از منظر تکنیکال توسط یکی از کارشناسان بازار سهام پرداخته شده است. در مورد وضعیت بازار سهام در شرایط کنونی مهرداد خالقی، کارشناس بازار سهام گفت: پس از دستیابی به توافق جامع هسته‌ای وین در ۲۳ تیر ماه سال جاری، بین ایران و گروه ۱+۵، برخلاف انتظار اغلب سهامداران، بازار سرمایه روند کاهشی در پیش گرفت.

این در حالی است که با نزدیک شدن به روزهای پایانی شهریور ماه و پایان سال مالی شرکت‌های کارگزاری، فشار فروش برای تسویه اعتبارها دو چندان شد؛ در حالی که اهالی بازار انتظار داشتند که با شروع مهرماه شرایط بازار کمی بهتر شود، اینبار ترس از گزارش‌های ضعیف ۶ ماهه و احتمال پوشش نامناسب و در پی آن تعدیل منفی شرکت‌ها (خصوصا در نمادهای لیدر) باعث شد تا روند نزولی بازار کماکان ادامه داشته باشد. خالقی ادامه داد: درست در روزهایی که اکثریت، از بازار قطع امید کرده بودند به یکباره ورق برگشت! تصویب برجام در مجلس اهالی بازار را امیدوارتر از قبل کرد و در نهایت، صحبت‌های شب گذشته رئیس‌جمهور باعث شد تا بالاخره پس از مدت‌ها بازار مثبت شود و شاهد رشد یکدست در اغلب گروه‌ها و صنایع بازار باشیم.

شاید مهم‌ترین‌ بخش از صحبت‌های رئیس‌جمهور برای بازار سرمایه بخشی بود که به تعدیل نرخ سود بانکی نسبت به تورم، اشاره داشت. در کنار آن تزریق ۷۵ هزار میلیارد ریال به بودجه عمرانی زود بازده داخلی نیز خبری بود که به مذاق اهالی بازار خوش آمد و باعث شد تا چهارشنبه شیرینی برای سهامداران رقم بخورد!

این کارشناس بازار سهام به بررسی نمودار تکنیکال همراه پرداخت و گفت: به لحاظ نموداری آرایش اخیر شاخص کل را می‌توان به یک الگوی ab=cd تشبیه کرد.

محدوده پتانسیل بازگشتی الگوی مذکور در حد فاصل ۶۰۷۰۰ – ۶۱۳۰۰ واحد قرار داشت و درست از همین حوالی شاهد برگشت شاخص کل بودیم. در بررسی اندیکاتورها، MACD آرایش یک واگرایی مثبت به خود گرفته است. RSI نیز پس از قرار‌گیری در محدوده اشباع از فروش در حال برگشت و عبور از این ناحیه هیجانی است.

خالقی به حجم و ارزش معاملات در بازار سهام اشاره کرد و افزود: نکته مهم در معاملات دیروز، ارزش ریالی معاملات خرد در بازار است.

هر چند نسبت به روزهای گذشته ارزش معاملات رشد نسبی داشته است، اما به نظر می‌رسد برای ادامه راه این ارقام کافی نیست و باید شاهد افزایش حجم و همچنین ارزش ریالی معاملات در دو بازار بورس و فرابورس باشیم. این کارشناس بازار سهام افزود: در صورتی‌که نقدینگی به بازار تزریق شود، به نظر می‌رسد طی هفته‌های آینده شاهد رشد ملایم شاخص کل تا حوالی سقف کانال نزولی یعنی ۶۷۵۰۰ – ۶۸۰۰۰ خواهیم بود.

در بازار چه گذشت؟

شاخص کل بورس تهران روز گذشته ۵۳۹ واحد (معادل ۰/۸۸ درصد) افزایش یافت تا بزرگ‌ترین‌ رشد از ۲۲ تیرماه و یک روز قبل از توافق هسته‌ای رقم بخورد و زیان بورس از ابتدای سال به محدوده ۱/۵۶ درصد محدود شود. در جریان معاملات روز گذشته بیش از ۴۶۳ میلیون سهم به ارزش بیش از ۷۲۳ میلیارد ریال بین معامله‌گران بازار سهام جابه‌جا‌ شد که بررسی روند این دو مولفه حاکی از افزایش ۳۰ درصدی نسبت به میانگین یک ماه قبل در حجم و افزایش ۱۲ درصدی در ارزش معاملات است. این در حالی است که اغلب کارشناسان هنوز این حجم از معاملات را ارقام پایینی می‌دانند و یکی از دلایل پایداری رشد شاخص را وابسته به افزایش حجم معاملات عنوان می‌کنند. در بازار دیروز نماد «پارسان» حدود بیست درصد از رشد شاخص کل را موجب شد.

پس از «پارسان» نمادهای «وبملت»،«وتجارت» و «وپاسار» قرار داشتند که زمینه‌ساز رشد شاخص شدند. در معاملات دیروز «پارسان» بیشترین افزایش قیمت و «سقاین» بیشترین افت قیمت را تجربه کردند. سیمان فارس و خوزستان در صدر نمادها با بهترین تقاضا قرار گرفت از سوی دیگر فولاد خراسان با بیشترین صف فروش مواجه شد. در فرابورس دیروز همگام با رشد شاخص بورس، آیفکس در اثر معاملات مثبت در اکثر نمادهای فعال در این بازار به ویژه «مارون»، «زاگرس» و «شتران» شاهد رشد ۱۴ واحدی معادل ۲/۱ درصد بود تا رقم ۷۰۱ واحد را در کارنامه خود به ثبت برساند، به این ترتیب بازدهی آیفکس از ابتدای سال تا کنون به ۴/۹ درصد افزایش یافت. حجم معاملات روز گذشته فرابورس نیز به بیش از ۱۸۵ میلیون سهم و ارزش معاملات به بیش از ۳۸۰ میلیارد ریال رسید. تعداد معاملات نیز با کاهش ۸ درصدی رقم ۲۱ هزار و ۲۴۶ را ثبت کرد.

 

 

 

 

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


چرا دلار پس از اعلام توافق گران شد؟
جمعه 26 تير 1394 ساعت 1:4 | بازدید : 658 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

چرا دلار پس از اعلام توافق گران شد؟ارز

چرا دلار پس از اعلام توافق گران شد؟
 

سیدبهاءالدین حسینی هاشمی در تشریح چرایی کاهش و سپس افزایش قیمت دلار در بازار بعد از اعلام نتایج مذاکرات هسته‌ای، اظهار داشت: استدلال برخی افراد غیرحرفه‌ای این است که دلار در بازار ارزان می‌شود ولی فعالان اقتصادی واقعی می‌دانند که اگر رویداد اقتصادی در کشور رخ ندهد نمی‌توان به تغییرات نرخ ارز امیدوار بود.

وی با اشاره به تقاضای موجود در بازار برای ارز، گفت: باتوجه به نزدیک بودن زمان ثبت نام دانشجویان و همچنین مسافرت‌های تابستانی تقاضای واقعی برای دلار در بازار وجود دارد، ضمن آنکه برخی تجار پرداخت‌های تجاری خود را به بعد از مذاکرات موکول کرده بودند و بعد از اعلام نتایج تصمیم به پرداخت گرفته‌اند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: این‌طور نیست که با اجرایی شدن توافق هسته‌ای بلافاصله گشایش ارز در کشور رخ دهد چرا که تجربه مذاکرات قبلی نشان داده تغییرات نرخ ارز مستلزم بروز واقعیت‌های اقتصادی است.

حسینی هاشمی با بیان اینکه هم اکنون وضعیت بازار به‌گونه‌ای‌ است که افراد غیرحرفه‌ای دنبال فروش ارز هستند، افزود: این در حالی است که افراد باتجربه اسیر رفتارهای هیجانی نمی‌شوند هرچند وضعیت بازار تا یکی دو ماه آینده همین‌طور خواهد بود.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه اتفاق اقتصادی خاصی در بازار نیفتاده و تنها بناست محدودیت‌ها رفع شود باید گفت که نوسانات شدید ارزی حداکثر تا هفته آینده در بازار رخ خواهد داد.

این کارشناس اقتصادی همچنین به امتناع برخی صراف‌ها از فروش ارز اشاره و تصریح کرد: افرادی که هیجانی شده‌اند در بازار ارز می‌فروشند و طی روز گذشته (ظهر دیروز) تعداد کسانی که می‌خواستند ارز بفروشند بیشتر از کسانی بود که می‌خواستند ارز بخرند و به همین خاطر دلار طی ساعاتی نزولی شده بود.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


دلار تک‌نرخی جدی شد
جمعه 26 تير 1394 ساعت 1:3 | بازدید : 693 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

دلار تک‌نرخی جدی شدارز

دلار تک‌نرخی جدی شد

یکسان‌سازی نرخ ارز را شاید بتوان یکی از مهمترین وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهوری عنوان کرد که تا کنون بانک مرکزی اجرای آن را به خاطر مهیا نبودن شرایط بین‌المللی به تأخیر انداخته است. قانون برنامه پنجم توسعه تکلیف کرده نظام ارزی کشور باید شناور مدیریت شده باشد و نرخ ارز با توجه به حفظ دامنه رقابت پذیری در تجارت خارجی و با ملاحظه تورم داخلی و جهانی و همچنین شرایط اقتصاد کلان از جمله تعیین حد مطلوبی از ذخایر خارجی تعیین شود. اما این سیاست اجرایی نخواهد شد مگر آنکه ارز در بازار به نرخ واحد برسد چراکه طی سال‌های گذشته نظام ارزی کشور شاهد چندنرخی بودن ارز بوده است و سیاست‌های مختلف در راستای تک‌نرخی کردن این بازار تا کنون به نتیجه نرسیده است.

نوسانات شدید ارزی طی سال‌های قبل موجب شد تا دولت یازدهم بعد از روی کار آمدن یکی از اهداف اقتصادی خود را مدیریت بازار ارز تعیین کند و در این راستا هم تا حدودی موفق شد البته موید این موضوع کاهش تکانه‌های ارزی در سال 93 است. قیمت دلار در سال 93 روندی با ثبات نسبی را طی کرد و بانک مرکزی از این موضوع به عنوان یکی از دستاوردهای خود نام می‌برد، این در حالی است که برخی از تحلیلگران اقتصادی معتقدند با توجه به وضعیت قیمت نفت در سال 94، دولت باید با اقدامات هوشمندانه و مدبرانه از هرگونه تلاطم شدید ارزی در سال آینده جلوگیری کند. دولت یازدهم البته در اواخر سال 92 اعلام کرد که ارز تک‌نرخی را در نیمه دوم سال 93 اجرایی خواهد کرد و اجرای این برنامه به تدریج خواهد بود، اما با وجود اینکه بارها دولتمردان و مسئولان بانک‌مرکزی بر آماده بودن مقدمات اجرای این برنامه تأکید کرده اند بازار ارز در سالی که گذشت تک‌نرخی نشد و در سال 93 ارز (دلار) دو نرخی در بازار حاکم بود.

ولی ا... سیف طی ماه‌های اخیر به دفعات در پاسخ به این سوال که "زمان در نظر گرفته شده برای یکسان سازی نرخ ارز توسط بانک مرکزی"، اعلام کرده که بهترین زمان برای یکسان‌سازی نرخ ارز ارتقای سطح ارتباطات بین المللی بانکی و کارگزاران است. ضمن آنکه علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز با اعلام نگرانی از بازگشت تورم پس از لغو تحریم‌ها با اتخاذ سیاست‌های انبساطی گفته بود: "امیدواریم بعد از اینکه توافقات نهایی انجام می‌شود و تحریم‌ها نیز حذف می‌شود، زمینه یکسان‌سازی نرخ ارز را فراهم کنیم". همانطور که آخرین خبرها از مذاکرات هسته‌ای نشان می‌دهد امروز نتایج 22 مذاکرات هسته ای اعلام خواهد شد و در صورتی که تیم مذاکره‌کننده توانسته باشد امتیاز لغو تحریم‌های بانکی را گرفته باشد طبیعتاً زمینه برای مبادلات بین المللی نظام بانکی فراهم خواهد شد و این همان پیش زمینه ایست که مردان اقتصادی کابینه یازدهم برای اجرای یکسان سازی نرخ ارز ضروری دانسته بودند.

شاید به همین خاطر هم است که طی هفته های اخیر بانک مرکزی با افزایش نرخ رسمی دلار در مرکز مبادلات ارزی کشور تلاش کرده تا فاصله دلار آزاد و بانکی کم شود. برهمین اساس دلار بانکی در معاملات امروز (سه شنبه) مرکز مبادلات ارزی کشور با قیمت 2950 تومان به متقاضیان ارزهای رسمی توزیع می شود؛ دلار بانکی در حالی با این نرخ ارزش‌گذاری شده است که دلار در بازار آزاد طی روز گذشته 3216 تومان قیمت خورده بود. ناگفته نماند که رشد نرخ بانکی دلار در حالی اتفاق افتاد که نرخ ارز در بودجه سال 94 رقمی معادل 2850 تومان تعیین شده بود. بنابراین می‌توان یکسان سازی نرخ ارز به صورت جدی و با قید فوریت بعد از اعلام نتایج مذاکرات هسته‌ای محتمل دانست هر چند تجربه ماه‌های اخیر نشان داده که نمی‌توان به بیانیه‌های رسانه‌ای مذاکرات هسته ای خوش بین بود و باید دید در عمل چه تضمینی برای توافقات احتمالی وجود خواهد داشت.

 ایران برای اولین بار نیست که تصمیم به یکسان‌سازی نرخ ارز گرفته چراکه پیش از این و در سال‌های پس از جنگ تحمیلی برای اولین بار این سیاست اجرایی شده بود؛ در آن مقطع تقریبا 12 نرخ برای ارز وجود داشت اما با اقدامات انجام شده از سال 68، در فروردین 72 برای اولین بار ارز در اقتصاد ایران تک‌نرخی شد که هفت ماه تداوم یافت اما به دلیل روی کار آمدن دولت جدید و در پی آن تغییر سیاست‌های اقتصادی نظام ارز تک نرخی حفظ نشد و مجددا شاهد بروز دو نرخ آزاد و دولتی برای ارز در اقتصاد بودیم.

علاوه براین دومین مقطع اجرایی شدن سیاست ارز تک‌نرخی را می توان به دهه 80 نسبت داد چراکه در سال 80 مجددا نرخ بازار آزاد و دولتی یکسان شد و تا سال 89 ادامه پیدا کرد تا این که در سال 89 به دلیل تورم زاید الوصف و رشد نقدینگی باز هم فاصله بین نرخ ارز دولتی و ارز آزاد ایجاد شد و باز هم شاهد ارز دونرخی و فساد بودیم و بخاطر افزایش شکاف قیمتی بین نرخ ارز مرجع و بازار آزاد و حضور سودجویان در این بازار والبته  استفاده از ارز مرجع برای ورود کالاهای غیر ضروری دولت دهم تصمیم به راه اندازی مرکز ویژه‌ای برای مبادلات ارزی گرفت و همان شد که مرکز مبادلات ارزی آغاز به کار کرد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


رفع تحریم از سرمایه خارجی یا محصول خارجی؟! / خطر توافق خوب برای اقتصاد ایران!
جمعه 26 تير 1394 ساعت 1:55 | بازدید : 572 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

رفع تحریم از سرمایه خارجی یا محصول خارجی؟! / خطر توافق خوب برای اقتصاد ایران!

«موضوع هسته‌اي ما موضوع اروپايي‌ها نيست. نه چين، نه روسيه و نه اروپا موضوعشان بحث پرونده ایران نيست. اين موضوع، موضوع آمريکاست. لذا آن‌ها به آمريكا مي‌گويند هر کاري که تو کردي قبول. يعني اصلاً حاضر نيستند برايش وقت بگذارند و قضیه را به پارلمان کشورهایشان ببرند. وگرنه اروپایی‌ها اين بازي‌ها را هم خيلي بهتر بلدند و هم خيلي پيچيده‌تر هستند. به لحاظ بلوغ سياسي هم دست‌کم ۲۰۰ سال از ما جلوترند. اروپا با این رفتار مي‌خواهد بگويد این موضوعِ من نيست، شما با آمريکا به هر نتيجه‌اي برسيد قبول است. نباید چنین تلقی شود که این اتفاق «تحقير» آن‌هاست. بله، آمريکايي‌ها ممکن است يک چنين نيتي داشته باشند، ولي اروپايي‌ها مي‌خواهند بگويند اين اصلاً موضوعِ ما نيست. چين معاون وزير خارجه‌اش را مي‌فرستد که بگوید به هر نتيجه‌اي برسيد من قبول دارم!… آلمان اصلاً موضوعش این نيست. آن‌ها مي‌خواهند بيايند با ايران تجارت کنند و بروند. شرکت‌هاي آلماني پشت دروازه‌هاي ایران لَه‌لَه مي‌زنند... »

این‌ها بخشی از گفته‌های حمیدرضا آصفی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه است که برای توصیفِ وضع غیرآمریکایی‌های عضو 5+1 از تعبیر «له‌له زدن پشت دروازه‌های ایران!» استفاده می‌کند. و صاحب‌نظرانی هم هستند که بر این باورند حتی با شکست مذاکرات هم ادامه تحریم‌ها دیگر ممکن نیست.چراکه «با» یا «بی» توافق، شرکت‌های خارجی فراوانی آماده ورود به بازارهای ایران شده‌اند.

اما آیا هر نوع «فروپاشیِ تحریم» به سود ایران است؟ راستی غربی‌ها چرا باید پشت دروازه‌های ایران له‌له بزنند؟ به هدف آبادانی ایران؟!

سرمایه‌گذاری که نه؛ تجارت!

حسین اسفهبدی معاون وزیر صنعت معدن و تجارت اخیراً از به ایران آمدنِ یک هیئت ۳۰۰ نفره از «تجار» ایتالیایی خبر داد. او تأکید کرد که «...هنوز تعداد خاصی از کشورها و شرکت‌های مقتدر دنیا هستند که در نوبت برای حضور در نمایشگاه‌های ایران به سر می‌برند و انتظار می‌کشند تا به‌زودی توافق حاصل شود و در ایران حضور یابند.» معاون وزیر صنعت ضمناً گفت آلمانی‌ها هم برای فرستادن یک هیئت بلندپایه تجاری به ایران مکاتبه کرده‌اند.

از سوی دیگر، تاجران آلمانی در مصاحبه با رسانه‌های غربی به نکات جالبی در خصوص اقتصاد ایران اشاره می‌کنند. آن‌ها معتقدند ایران 1. عمیقاً به واردات کالا محتاج است، 2. مردم ایران محصولات ساخت آلمان را به‌شدت قبول دارند. آنطور که دویچه وله گزارش میدهد اخیراً اتاق صنایع و بازرگانی آلمان ابراز علاقه کرده است که پس از لغو تحریم‌ها، حجم مبادلات «تجاری» ایران و آلمان از 2.5 میلیارد یورو در سال 2014 به 10 میلیارد یورو افزایش یابد! یادمان نرود که از حجم مناسبات تجاری ایران و آلمان همواره بیش از 80 درصد آنرا «واردات ایران از آلمان» تشکیل داده است.

آلمانی‌ها که گمان می‌کنند در دورانِ تحریم جای خود را به چین و امارات و کره جنوبی و ترکیه و هند داده‌اند؛ برای رساندنِ سهم 10 درصدی کنونی خود از بازار ماشین‌آلات ایران به همان رقم 30 درصدِ معروف - که در سال 2006 به آن‌ها تعلق داشت - برنامه‌ریزی می‌کنند.


در این میان از همه جالب‌تر اظهارنظر فعالان اقتصادی آلمان در خصوص «نحوه» حضورشان در بازار پساتحریمی ایران است. به گزارش روزنامه جهان صنعت، مارتین هرنکنچت، صاحب شرکت آلمانی تولید تجهیزات حفر کانال که قبل از تحریم‌ها ۱۰ تا ۱۵ میلیون یورو معامله تجاری با ایران داشته، در سفر اخیرش به ایران با مسئولان وزارت نیرو و اداره آب و فاضلاب دیدار می‌کند و به میگوید چون به توافق هسته‌ای امید داشته دفتر خود در تهران را باز نگه داشته و اکنون نیز به پروژه‌های پرسودی نظیر توسعه متروی تهران فکر می‌کند! او می‌گوید: «می‌دانم چه پروژه‌هایی در راه است و آماده امضای آن‌ها پس از لغو تحریم‌ها هستم.»

ایران؛ بازار یا کارگاه؟ مسئله این است!

هوبرتوس برندت از موسسه اقتصاد آلمان به دویچه وله می‌گوید صنایع شیمی و داروسازی و تجهیزات پزشکی و انرژی‌های نو حوزه‌های موردعلاقه آلمان است اما علاقه چندانی برای ایجاد «خط تولید» در ایران یا «سرمایه‌گذاری مستقیم» در این کشور وجود ندارد بلکه توجه ما بیشتر به تأثیر رفع تحریم‌ها بر رونق «تجارت» است .

از سوی دیگر در امارات متحده عربی و خصوصاً دبی هم خبر متفاوتی نیست و ظاهراً مسئله اصلی فعالان اقتصادی آنجا هم بیشتر «موانع تجارت» است تا موانع «سرمایه‌گذاری». آن‌ها هم به خبرگزاری‌ها میگویند بیش از هر چیز نگران یک‌چهارم شدنِ حجم «تجارت» با ایران‌اند. تجارتی که طی 5 سال گذشته از حدود ۲۰ میلیارد دلار به نزدیک ۵ میلیارد دلار افت کرده است. اغلب فعالان اقتصادی مسیر امارات-ایران متوقع‌اند تا با توافق هسته‌ای، موانع موجود در 1.تبادلات مالی ۲. امور بیمه‌ای و ۳. حمل‌ونقل هرچه سریع‌تر رفع شوند و آن‌ها بتوانند «تجارت» را سامان و سرعتی جدید ببخشند. تجارتی که حجم عمده آن‌هم از نوع واردات است.

و اما آن 120 میلیاردِ انگیزه‌بخش!

افزون بر علاقه‌ وافر طرف‌های خارجی برای اولویت دادن به «تجارت» نسبت به سرمایه‌گذاری، برخی صاحب‌نظران بر این باورند که یک انگیزه داخلی بسیار قوی نیز در دوره پساتحریم وجود دارد که به سهم خود می‌تواند ایران را نسبت به جذب «سرمایه» خارجی کم‌توجه کند و آن چیزی نیست جز دستیابی به 120 میلیارد دلار درآمدِ بلوکه‌شده. کشوری که تحریم را پشت سر می‌گذارد و امکان مبادلات مالی و سرمایه‌ای پیدا می‌کند، چنانچه عمیقاً دچار کمبود نقدینگی برای پروژه‌هایش باشد، اولویت همکاری‌ها را به «سرمایه‌گذاری» می‌دهد تا «تجارت». دولت کنونی ایران گرچه می‌گوید وارث 1900 پروژه ناتمام است اما با دستیابی به بیش از 100 میلیارد دلار، انگیزه عمیق و جدی و ناشی از «نیاز» خود را برای جذب سرمایه خارجی از دست خواهد داد، ضمن اینکه خارجی‌ها هم که ظاهراً تمایلی به «سرمایه‌گذاری» نشان نمی‌دهند و سوق دادن آن‌ها به این مسیر برای دولت «هزینه‌بر» هم هست.

اما آیا می‌شود خطر را به فرصت تبدیل کرد؟

شواهد نشان می‌دهد رشد «تجارت» نسبت به «سرمایه‌گذاری» در کمین اقتصاد پساتحریم ایران است. کاهش سرمایه‌گذاری نسبت به تجارت، «تولیدکننده» را به «تاجر» و «خط تولید» را به «سوله کالاهای وارداتی» تبدیل می‌کند. باز شدنِ دست دولت از منظر منابع ارزی نیز کمابیش به این پروسه کمک خواهد کرد. تقویت فعالیت‌های واسطه‌گرانه‌ی اقتصادی هم - در شرایطی که نیاز جدی به تولید ملی وجود دارد - چیزی کم از آبیاری علف‌های هرز ندارد!

اما همین خطر را شاید بشود به کمک همین شرایطِ پس از تحریم «تا حدودی» به فرصت تبدیل کرد. مثلاً به افغانستان نگاه کنید. اگر تجارت نسبت سرمایه‌گذاری اولویت ندارد، اما این کشورِ همسایه دقیقاً یکی از مزیت‌های ما در حوزه «تجارت» است. سرزمینی که در اغلب زمینه‌ها نیازمند کالا و خدمات و کار و سرمایه خارجی است. کشوری که تا امروز در زمینه‌های دارو، مصالح ساختمانی، ساخت‌وساز، فرش، خوراک و پوشاک بازار خوبی برای کالا و خدمات ایرانی بوده و صاحب‌نظران معتقدند حجم سالانه ۲ میلیارد دلاری صادرات ما به این کشور «بسیار کمتر از توان ایران و نیاز افغانستان» است. این حجم می‌تواند خیلی بیشتر شود؛ به‌شرط آنکه تولیدکننده‌های ایرانی، به این کشور، بازارش و نیازهایش توجه ویژه کنند و از «رفع مشکلات بانکی و بیمه‌ای» که به‌واسطه رفع تحریم‌ها به وجود می‌آید بهترین استفاده را برای رشد تجارت با افغانستان و البته کشورهای مشابه ببرند. بماند که برخی معتقدند هر میزان تقویت رابطه ایران با همسایگانش از گرمای رابطه این کشورها با آمریکا خواهد کاست و مؤلفه‌های «امنیت درون‌زا» را در منطقه غرب آسیا تقویت خواهد کرد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


رقابت بانک‌ها در پرداخت سودهای کوتاه مدت/ یک ساله20درصد، یک ماهه 19
شنبه 20 تير 1394 ساعت 1:29 | بازدید : 456 | نویسنده : حمید | ( نظرات )

 

رقابت بانک‌ها در پرداخت سودهای کوتاه مدت/ یک ساله20درصد، یک ماهه 19

رقابت بانک‌ها در پرداخت سودهای کوتاه مدت/ یک ساله20درصد، یک ماهه 19
 

شورای پول و اعتبار در حالی در نیمه اردیبهشت ماه امسال نرخ‌های سود بانکی اعم از تسهیلات و سپرده را با توجه به کاهش نرخ تورم مورد بازنگری قرار داد که با کاهش نرخ سود یکساله سپرده از 22 به 20 درصد، نرخی را برای سپرده‌های کوتاه مدت تعیین نکرد و این موضوع را به تصمیم‌گیری بانکها در چارچوب مصوبه شورا واگذار کرد.

پس از آن رییس کل بانک مرکزی بر ساماندهی نرخ های روزشمار به مدیران عامل بانکها تاکید کرد و مدتی بعد عبدالناصر همتی، رییس شورای هماهنگی بانکها در نامه‌ای به سیف از توافق برای سپرده‌های مشترک بانکی خبر داد و اعلام کرد که بانکها برای سود روزشمار 10 درصد، سه ماهه 14 درصد، شش ماهه 16 درصد و 9 ماهه 18 درصد به جمع بندی رسیده‌اند که البته در واقعیت چنین توافقی مانند بسیاری دیگر از توافقات بانکها به اجرای کامل در نیامد.

بر خلاف آنچه مدیران بانکها برای نرخ سودهای سپرده کمتر از یکسال به توافق رسیده بودند این روزها در شعب، اغلب سودهای کوتاه مدت تا مرز همان نرخ 20 درصد سالانه پیش می رود. موضوعی که در ظاهر عدول از مصوبه شورای پول و اعتبار نیست و تقریبا تمامی بانکها نرخ یکساله را 20 درصد تعیین کرده‌اند، اما برای زیر یکسال پایبندی به توافق وجود ندارد و این هم خلاف قانون نیست.

به هر حال بنا بر آنچه که مدیران بانکی به آن اذعان دارند و با توجه به اینکه نمی توانند برای جذب مشتری و ممانعت از خروج سپرده، سود یکساله را بیش از حد تعیین شده بپردازند سودهای کمتر از یک سال را بالاتر از نرخ معمول به مشتری پیشنهاد کرده تا از جذابیت بیشتری برخوردار باشد تا به گونه ای خلاء کاهش دو درصدی سود سالانه نیز پر شود.

این در حالی است که در برخی بانکها - که البته خاص دولتی یا خصوصی نیست - مشاهده می شود که نرخهای کوتاه مدت سپرده گاه از 19 درصد به بالا رقم می‌خورد به طوری که برخی از بانکها برای روزشمار 19 درصد، سه ماهه 19.25 درصد، شش ماهه 19.5 درصد، 9 ماهه 19.75 درصد و در نهایت یکساله 20 درصد نرخ گذاری کرده‌اند. هر چند هستند بانکهایی که برای روشمار همان 10 درصد مورد توافق را تعیین و در دوره‌های بعدی کمی تغییر ایجاد کرده‌اند.

در حالی بانکها برای سود سپرده‌های کمتر از یک سال از آزادی عمل برخوردارند که گرچه اصل موضوع مورد پذیرش کارشناسان و مدیران بانکی بوده و از دستوری بودن تعیین نرخ جلوگیری کرده و رقابت پذیری را افزایش می‌دهد اما عملکرد آنها بدین شکل چندان مورد قبول نیست. به طوری که پیش تر رییس شورای هماهنگی بانکها تذکر داده بود که ادامه این روند، موجب افزایش بهای تمام شده پول در اقتصاد شده و در نهایت ضمن ایجاد رقابت ناسالم، به عدم اجرایی شدن مصوبه کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی تا 24 درصد خواهد شد چرا که در این حالت با سودهای سپرده بالا منابع ناشی از ارائه تسهیلات کشش تامین هزینه تمام شده پول را نخواهد داشت.

در عین حال که کارشناسان معتقدند در صورت دریافت سپرده‌های گران قیمت از سوی بانکها و عدم توانایی در تامین هزینه های بانکی آن هم در شرایطی که بانکها در هزینه های معمول خود در مانده‌اند، شرایط به سمتی پیش می رود که ناچار به خرج سپرده‌های دریافتی برای تامین هزینه‌های خود شده و جایی برای تسهیلات دهی آنها باقی نخواهد ماند. مساله‌ای که کارشناسان تاکید دارند ادامه آن می تواند بانکها را تا مرز ورشکستگی هم پیش ببرد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 7 صفحه بعد

تبلیغات
آموزش تخصصی بازار مالی (بورس و اوراق بهادار - فارکس - طلا - بورس کالا - بورس نفت - بورس های بین المللی و....) بصورت کاملا" خصوصی و یا غیر خصوصی سئوالات و یا تقاضای خود را به آدرس hm.nazari20@gmail.com و یا hm.nazari20@yahoo.com ارسال کنید
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
نظر سنجی

چه مطالبی را با توجه به اینکه وبلاگ اموزشی است نیاز است بیشتر به آن بپردازیم متشکرم

آرشیو مطالب
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 891
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 109

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 187
:: باردید دیروز : 147
:: بازدید هفته : 334
:: بازدید ماه : 1285
:: بازدید سال : 10185
:: بازدید کلی : 130726